• Nolan

BF Juni 2015

Hej hej! Hoppar gärna in här. Idag, på min födelsedag, vågade jag ta ett test som bekräftade att vi väntar barn igen. Har en son född dec 2012. Oregelbunden/lång cykel men enl fl är beräknad bf 1/6. Blev framflyttad med sonen som sen föddes ca 18 dagar tidigare, så ev maj. Hoppas bara allt går väl denna gång med!

• Nolan

Man har ju fullt upp med att bara läsa vad alla skriver. Lätt illamående mest hela tiden och mkt molvärk. Hade glömt den sista biten... Förra gången som mensvärk dagligen fram till runt Rul v 20-21 sen lugnt några få v och sen foglossning. Ont i ryggen redan, men tror det kan vara pga en låsning. Kiropraktor i nov o massage om 2 v. Längtar!

• Nolan
    Fiiaaa skrev 2014-10-01 22:39:56 följande:

Hur är det med skidåkning förresten...? Nån som vet? Åker ju gärna både på längden och utför och är rädd för att det blir en låååång vinter utan skidåkning. Törs man åka utför och hur länge isåfall? Har hållit på och fundera på typ sälen i början av dec när det är premiär, men jag är redan då i v 16-17 och det kanske är lite riskabelt eller? Och längd...i bra längdspår ingår alltid backar, och jag känner mig nästan mer osäker på dem än på ett par stadiga slalomskidor i blå/grön pist... Kanske är lika bra att inse att det inte blir nån skidåkning i år, eller hur tänker ni andra (om det finns nån mer skidåkare)?

Jag hann anmäla mig till en träningsresa v3 innan jag visste jag var gravid. Tors-sön, ländåkning. Jag åkte kristinaloppet 2012 och tyckte det var härligt. I dec kom sonen så 2012-2013 blev det inget och vintras var det ingen snö att tala om. Så jag tänker följa med iaf, åka så mkt jag orkar och kan! :) de andra tränar inför Vasa loppet, men jag skulle bara med för att teknikträna. Så håller tummarna för att foglossningen inte kommer för tidigt (helst inte alls!). :)
  • Nolan

Ni som undrar när det är dags att ringa mvc, ni kan ringa med en gång (imorgon) om in vill. De talar om när de vill ha ett första besök, vilket brukar vara hälsosamtal. Jag var i Tors, så glad över att få samma BM som förra gången. Både jag och sambon stormtrivdes med henne. :) Enl deras beräkningar är Bf ca 24/5, men pga lång cykel flyttar vi fram det ca 1 v. Blev framflyttad 4 dagar m sonen med. Så kub får sätta mer spikat datum.

Om någon orkar lägga till mig på listan, skriver alltid från paddan:

1 juni: Nolan, andra barnet, 31 år, Kronoberg

• Nolan
    Malllis skrev 2014-10-05 20:09:03 följande:

Hur är det med kub/nupp tester, är det olika från landsting till landsting vilka som får göra? Någon som har koll?

Jag har fått frågan vet jag vid mina två tidigare graviditeter men då avböjt.

Landstinget bestämmer, i Kronoberg erbjuds också alla oavsett ålder. Vi gjorde ett förra gången. Det viktiga är att fundera på och diskutera vad ev resultat innebär. För vår del tänkte vi att vi i så fall hade längre tid att förbereda oss på.
  • Nolan
    HjärtaGravid BF-listan GravidHjärta

19 maj: JosPhi, första barnet, 22, Västervik 

24 maj: Hemlig78, första barnet, 36 år 

26 maj: Lina881, 26 år Blekinge 

27 maj: Elsa83, första barnet, 30 år, Malmö 

27 maj: MaHo89, tredje barnet (har ett änglabarn och ett barn som är 17 månader), 25 år, Västerbotten 

28 maj: Flor Mariposa, tredje barnet, 32 år 

28 maj: carolinheiner, andra barnet( 1 änglabarn) 26 år Halmstad 

29 maj: enannanmaria, 36 år, tredje barnet, Götaland 

30 maj/1 juni: wishing, första barnet, 30 år 

30 maj/1 juni: Sinilam, andra barnet,24 år! 

30 maj-2 juni: Gizza, andra barnet, 31 år, Uppsala 

30 maj: Fiiaaa, 32 år, första barnet, Uppsala 

30 maj: Luttanlej, 30år, Stockholm 

30 maj: Joseeffin, 30 år, andra barnet, Göteborg. 

31 maj: Summer88, första barnet, 26 år, Malmö 

31 maj/1 juni : Manelma, andra barnet, 28 år, Stockholm 

31 maj: Malin, första barnet, 22 år , Stockholm 

1 juni: MalinA­87, ? , 27 år , Linköping 

1 juni: saran86, andra barnet, 28år, Umeå 

1 juni ca: Nolan, andra barnet, 31 år, Kronoberg

1-2 juni: ÄlskarMina, tredje barnet, 29år, Småland

2 juni: Kanien, första barnet, 25år från Sala 

2 juni: banantelefon, tredje barnet, 33 år, Vallåkra 

2 juni: Nhv, första barnet, 24 år , utanför Uppsala 

2 juni: MinniMouse, tredje barnet

3 juni: tove78, andra barnet, 36 år, Sigtuna

3 juni: Gozzan, första barnet, 27 år, Umeå

3 juni: KnytetsMamma, andra barnet, 34 år, Linköping 

3 juni: jemi02, andra barnet, 30år, Stockholm 

3 juni: Iida01, första barnet. 24 år, Karlstad 

3 juni: effilant, första barnet, 25 år, Göteborstrakten 

3 juni: FruGnu, första barnet, 31 år, Västsverige 

3 juni: Awe83, första barnet, 31 år, Stockholm 

3 juni: Wilbes, tredje barnet, 28 år, Västerås 

4 juni: Onilla, första barnet, 25 år, Halland 

4 juni: stayyoung, första barnet, 26 år, Jönköping. 

4 juni: micra, tredje barnet, 28 år, Västerås 

4 juni: lillafii, andra barnet, 27 år, Karlskoga 

4 juni: Kessika, första barnet, 40 år, Stockholm 

4 juni: knaappeen, första barnet, 24 år, Västerås 

4 juni: Snöfrid, första barnet, 32 och 37 år, Flen 

4 juni: Kyy, första barnet, 28 år, Lund. 

5 juni: Malllis, tredje barnet, 30 år, Falköping 

5 juni: thuram första barnet, 23 år, jämtland. 

5 Juni: Amie, första barnet (3:e graviditeten), 27 år, Laholm/Halmstad 

7 Juni: Diamant, första barnet, 30 år, Göteborg. 

7 Juni: Isabel­la89, andra barnet, 

7 Juni: Fröken 1987, första barnet 

8 juni: Lg85, första barnet, 29, Karlstadtrakten 

10 juni: lyckobubblor, andra barnet, 35, Stockholm (Nacka) 

11 juni: Sawgni. tredje barnet, 39 år, Härjedalen

12 juni: Fläderpärlan, första barnet, 26 år, Dalarna

12 juni: Emeeli­iee, första barnet, 24 år, Skövdetrakten 

13 juni:,Amfam, andra barnet, 30 år, Stockholm

13 juni: Limpan nr2, andra barnet, 31 år, Västmanland

13 juni: emtfb, andra barnet, 25år, utanför Uppsala

14 Juni: TinkyWinky, tredje barnet, 30 år, Halmstad
  • Nolan

Förstår jag dig helt rätt finns det alltså fortfarande en liten, liten chans? Måste vara fruktansvärt jobbigt att behöva vänta en vecka på att få slutgiltigt svar. :( Tillåt dig själv att vara ledsen, man kan inte förväntas låtsas som ingenting. KRAM

JosPhi skrev 2014-10-07 17:07:11 följande:

Fick en liten blödning idag och liksom avidande värk i magen, så ringde till gyn och fick komma in direkt på ultraljud då jag är i vecka 9 (8+1).

Tyvärr "ser det inte bra ut" enligt läkaren. Antingen ligger jag 4 veckor tillbaka mot bms uträkning, annars är det en tom hinnsäck (förmodligen det första). Ska in på ultraljud igen om en vecka, ser de inte en utveckling så har jag fått missfall i vecka 5 ungefär, men kroppen har inte stött bort det som det ska.

VÄRSTA dagen i mitt liv by far. Hur går man vidare efter det här?

Vill lägga mig ner och dö.

Lillprinsen 2012-12-12
  • Nolan
    JosPhi skrev 2014-10-08 21:23:38 följande:

Fick åka in akut idag till gyn, det bara forsade blod och jag fick genomföra ett till ultraljud, läkaren såg bara blod i livmodern så kroppen håller på att stöta ut det.

Känns på något märkligt sätt lite bättre idag, att få vetskap om hur det ligger till. Nu kan vi börja bearbeta allting och börja prata om hur vi ska gå vidare.

Allt ser "normalt" ut nu, om det nu kan kallas för normalt när något sådant händer. Känner mig otroligt lättad, nu ska jag blöda klart, vilket kan ta ett par veckor.

fick i alla fall med mig snygga blöjor och nättrosor hem.

Hoppas alla ni får en underbar tid, och jag önskar alla stooooor lycka!!

Kram på er <3

Jag beklagar verkligen! Men förstår vad du menar med att det känns "bättre". Stort lycka till framöver! Kram
    Lillprinsen 2012-12-12
  • Nolan
    Jadu skrev 2014-10-11 07:37:43 följande:

Halloj tjejer.

Tänkte bara höra om de här med kaffe.. Vet att man ska dra ner på koffein men jag dricker mellan 2-4 koppar om dagen, är de ok?

Drack inte kaffe när jag va grav sist så lyssnade inte va de sa om kaffe då.

3 koppar kaffe max säger rekommendationerna, eller max 6 koppar svart te. Så dina 2-4 låter ok, kanske ska hoppa den 4. :)

För andra gången denna vecka somnade jag igår vid läggningen av lillkillen, blir inte mkt av kvällen då. Men vad skönt så här morgonen efter. :) Än har inte illamåendet kickat igång för dagen heller. Härligt!
    Lillprinsen 2012-12-12
  • Nolan
    tove78 skrev 2014-10-20 17:54:00 följande:

Hej, jag har varit på hälsosamtal idag, och fick frågan om jag ville göra KUB. Ska ha bestämt mig innan inskrivningen om tre veckor. Men jag är väldigt tveksam. Med min son valde jag att inte göra KUB. Jag är 36 år, så jag blir erbjuden, men alltså, jag vet inte vad jag skulle göra med resultatet. Det är ju bara sannolikheter och om man går vidare och gör fler test så finns risk för missfall. 

Nä, jag tror att jag struntar i det faktiskt. Det blir nog inget KUB för mig...

Hur resonerar ni?

Vi valde kub med sonen, men hade redan innan bestämt att inte göra fostervattenprov eller moderkaksprov pga ökad risk. Blir likadant denna gång. Såg innan idag att det fanns ytterligare alternativ att gå vidare med som byggde på mammans blodprov. Tror det var enannanmaria som skrev om det. Förlåt om jag minns fel.
    Lillprinsen 2012-12-12
  • Nolan
    Seniorita skrev 2014-10-27 15:20:05 följande:

Har precis varit på mitt hälsosamtal, är på 6+4 idag. Var hos en ny barnmorska som jag aldrig träffat innan. Vi pratade väldigt mycket om mig och min livssituation och uppväxt, vilket jag kan tycka är bra att hon frågar och kanske därefter kan få en bild av mig, varför jag är som jag är, tänker som jag gör osv..

Men som sagt, vart inte så mycket klokare på själva graviditeten då allt handlade om mitt liv som sagt. Ja också alkohol samt tobaksvanorna tog vi upp. "Tvingade" även henne till att få göra ett gravtest bara för att, haha!

Nytt möte inbokat 15 november!? Är inte det lite tidigt?? Då skulle vi ta prover osv, hon tyckte absolut sambon skulle med. Jag kan lika gärna gå själv då jag vet att han måste jobba annars blir det sånt åkande. Men ja den idén hängde ju han med på, klart han skulle med enligt han själv. UL och så vill jag ha med han på men resten fixar jag själv.. Hur tänker ni i den frågan?

Sambon var med på alla träffar första grav, vi fick båda superbra relation till vår bm. Vill han och har möjlighet så tycker jag att de ska med. Denna gång är det inte lika lätt eftersom det blir en del vabbande och vi inte vill missa jobbet för mkt. Längre fram när det är officiellt trornjag han hänger med några gånger igen. :)
    Lillprinsen 2012-12-12
  • Nolan
    Manelma skrev 2014-10-30 21:34:46 följande:

Jag ska ha blivit tillagd igår men admin verkar inte särskilt aktiv i gruppen på FB.

Jag läste någonstans att hon inte har mått särskilt bra det senaste pga graviditeten. Ha lite tålamod så kommer ni nog snart med. :) Men visst, det vore väl ingen nackdel med fler admins.

Imorgon inskrivning för min del 9+3 tror jag det är då. Hoppas på att få boka tid för kub-ultraljudet och prata illamående. Har dock varit lite bättre om dagarna nu, men kvällarna är jobbiga.
    Lillprinsen 2012-12-12
  • Nolan

Var på inskrivningen igår, bm räknade att jag var 9+5, 9+3 enl familjelivs app. Men jag väntar till kub innan jag börjar räkna mer exakt. Det stämde nämligen förra gången. Tog blodprovet redan igår och den 10/11 är det dags för kub ultraljudet. :) ska bli kul, var bättre än Rul förra gången. Rul blir 30/12. Tycker med att tiden går otroligt fort! :)

Lillprinsen 2012-12-12
  • Nolan
    lillafii skrev 2014-11-01 18:38:20 följande:

Oj va olika datum. Vi ligger nästan lika i veckor enligt mig ligger jag nu i v 9+1men enligt bm på 8+4 (tror dock inte på hennes datum då min cykel bara är 23 dagar)

Och jag har fått mitt kub den 28/11, tycker att de nästan känns lite sent? Om man nu ska gå efter mitt beräknade datum som blir om jag fyller i allt rätt på familjelivs appen.

Bör jag kanske kontakta bm och ifrågasätta? Be om att få en tidigare tid??

Har du berättat för din bm att du har en kort cykel? Jag har en lång (sista mens 17 aug) så har skjutit på ca 1 v och därför jag vill räkna exakt först från kub. Jag fick först tid 17/10 men eftersom jag är på väg hem från Tyskland den dagen ville jag ha en annan tid och då blev det en v tidigare. Så kanske jag hamnar i det tidigare spannet för kub och du det senare? Men det skadar ju inte att fråga bm om du är tveksam.
    Lillprinsen 2012-12-12
  • Nolan

Min BM sa också att man rekommenderade gravida att vaccinera sig mot influensan v16. Just influensavaccin har jag lite emot, om man inte är i en riskzon. Så jag tror inte jag kommer ta den... Tänker alla ni andra vaccinera er? Är jag kanske lite väl tjurig..?

Lillprinsen 2012-12-12
  • Nolan
    carolinheiner skrev 2014-11-08 09:31:18 följande:

V 12 i morgon!! :) idag 10+6 :) Idag ska vi ha farsdags middags bjudning :) rådjursgryta med ris, pressgurka, hemmalavade inlagda rödbetor, broccoli samt blancherade smörstekta sparris :) å till efterätt blir de peach melba :) mumms längtar tills ikväll :)

Å vad gott! Du kan inte dela med dig receptet på grytan? :)
    Lillprinsen 2012-12-12
  • Nolan
    Hilda07 skrev 2014-11-08 12:09:00 följande:

Någon här inne som har lågt Hb, alltså järnvärde? När jag var inne på gynakuten häromdagen tog de hb och det första provet visade på ynka 80!! I normala fall ligger jag på 128. Sköterskan undrade hur jag kunde stå på benen och tog ett prov till och då visade det 90 så det var inte mkt högre. 

Jag har ju känt mig extremt trött, illamående, yr och frusen senaste månaderna så när jag fick detta svart på vitt förstår jag ju varför jag mår som jag mår! Blir bara orolig varför hb är så lågt redan eftersom i förra graviditeten blev det inte ens så här lågt i mitten av graviditeten. Kanske beror på nåt annat?!

Hur som helst fick jag Dureforon 100 mg som jag ska käka. Är rädd att jag ska behöva må ännu mer illa nu när jag tar dom men vad ska man göra? Tips?!

I slutet av förra grav när mitt järnvärde sjönk började jag med blutsaft, åt leverpastej och annat med järn. Slutade med att jag hade ett högre järnvärde inför förlossningen än vid inskrivningen. :) tips ifall du inte vill äta tabletter.
    Lillprinsen 2012-12-12
  • Nolan
    carolinheiner skrev 2014-11-08 21:36:37 följande:

500g viltkött, 4 schalottenlökar, 2 vitlöksklyftor, 1-2 morötter, 1 paprika, 1-2 äpple, 1 dl creme fraiche, 2 dl grädde, 1-2 dl vatten, 1 msk vinbärsgele, 2 msk kinesisk soja, 1 msk balsamvinäger, 1 köttbuljontärning, salt och peppar.

Putsa köttet, bryn med lök å vitlök salt och peppar. Skär morötter i bitar, skala äpple å skär i bitar. Häll i. Häll i vatten,soja,balsamvinäger, buljong samt vinbärsgele. Låt stå på låg värme (småbubbla) i en timme eller tills köttet faller isär . Ha i paprika, grädde samt creme fraiche. Koka upp smaka av.

Jag brukar ha lite mer vatten så kötter får koka sönder å skiva morot å ha i som känns färsk då den andra kommer koka sönder :) lycka till :)

Tack! Ska testa det nästa gång, har ett lår i frysen som jag inte riktigt vet vad vi ska hitta på med (mer än skäran ner till grytbitar). Perfekt att få lite tips! :)
    Lillprinsen 2012-12-12
  • Nolan

Idag fick vi se vårt älskade lilla pyre! En livlig liten krabat. V11+1, så stämde med bms beräkningar, dock lite liten för att kunna göra kub så får komma tillbaka om 2 v. Jag kommer inte ihåg vem jag diskuterade kub med som var lite orolig för att hon fått en sen tid, tror inte du behöver oroa dig! Jag hade fått en lite tidig. :)

Lillprinsen 2012-12-12
Svar på tråden BF Juni 2015