• BjörkW

septemberbarn 2014

En fortsättningstråd för oss som hade BF i september som nu fått våra små. Ventilera och diskutera småbarnslivet!

• Svar på tråden septemberbarn 2014
  • Bebislängt
    linnéa001 skrev 2014-10-06 16:44:28 följande:
    Jag har läst att det inte går att påverka dygnsrytmen för så små barn, de sover när de behöver. För min flicka var det likadant ett tag, vaken ett par timmar på nätterna, men plötsligt så vände det. Nu har hon bara en matpaus per natt som tar ca 20 minuter. Så totalt sover hon ca åtta timmar med denna matpaus. Förhoppningsvis vänder det för din kille också. Fast du kan ju alltid testa att tex vagga honom till söms eller så.
    Jag har också läst det. Hoppas det vänder. Han är ju väldigt lugn och ligger mest och suckar och tittar men har svårt att koppla av och sova själv när han ligger vaken och låter :)
  • misa85

Undvik att blanda ersättningen hemma. Ta hellre med vatten i en termos och köp vällingdoserare, det bildas snabbt bakterier annars.

Med tvillingarna hade jag hårda aventflaskor som jag tömde kokande vatten i och sen var vattnet drickfärdigt efter ca 2-3 timmar så då blandade jag i pulvret då :)

Men funkar ju lika bra med termos och kanske en flaska kallvatten så du kan blanda ihop utifall set är för varmt vatten. Har man tillgång till vatten kan man ju annars kyla flaskan under kranen om vattnet är för varmt :)

• Brewilma

Hur lång tid tar det att värma bröstmjölken om man ställer den i varmt vatten och hur varm måste den vara?

• misa85
    Brewilma skrev 2014-10-06 21:35:41 följande:

Hur lång tid tar det att värma bröstmjölken om man ställer den i varmt vatten och hur varm måste den vara?

Det går rätt fort men beror ju såklart på hur varmt vatten du har, vilken flaska och hur mkt du ska värma.
  • linnéa001
    misa85 skrev 2014-10-06 20:13:12 följande:

Undvik att blanda ersättningen hemma. Ta hellre med vatten i en termos och köp vällingdoserare, det bildas snabbt bakterier annars.

Med tvillingarna hade jag hårda aventflaskor som jag tömde kokande vatten i och sen var vattnet drickfärdigt efter ca 2-3 timmar så då blandade jag i pulvret då :)

Men funkar ju lika bra med termos och kanske en flaska kallvatten så du kan blanda ihop utifall set är för varmt vatten. Har man tillgång till vatten kan man ju annars kyla flaskan under kranen om vattnet är för varmt :)

Fast jag kör i nuläget (började igår) med färdig ersättning, sådana man köper i 200 ml-förpackningar så det är ju inget blandande för mig. Jag funderar på hur man ska göra om man tar en långpromenad och det är för kallt för att sätta sig och amma och man inte har möjlighet att värma vatten eller färdig ersättning. Funderade då på om man kan micra den färdiga ersättningen hemma och bara hälla över den i en termos. Kan det bildas bakterier då också?
    Bebislängt skrev 2014-10-06 17:23:47 följande:
    Jag delammar. Vi har drickfärdig ersättning i skötväskan och den ger vi rumstempererad när vi är borta. Har med en extra nappflaska så man kan hälla över det man ska spara. Vi har MAM anti colic flaskor men vi hade börjat med ersättning innan amningen kom igång pga kom igång så sent.
    Har man drickfärdig ersättning med sig lär den väl bli för kall om man är ute länge. Fast att hälla över rumstempererad i en termos funkar kanske också, eller vad tror ni?
  • Patricia Helena
    Emma90 skrev 2014-10-06 12:50:03 följande:
    Man ska väll aldrig värma utpumpad mjölk i micron?

Jag värmer det jag pumpar ut genom att sätta flaskan i en mugg med varmt vatten i. Så gjorde vi på neo/bb dom två veckorna jag va där och har fortsatt så hemma med för det funkar kanon :)
    Ååå nej ska man inte :( har gjort det kanske sammanlagt 4-5 gånger.

Tack för att du sa det !!!!!!! ;)
  • Mrs West

Min lille är idag 1 vecka gammal. Han äter och sover mest. Ligger just nu på mitt bröst och är alldeles underbar! Detta är mitt tredje barn men jag hade faktiskt helt glömt hur fantastiskt det är med dessa små underverken. Vill stanna i denna bubblan för evigt!

Nej, inte riktigt kanske. Är mkt sugen på att komma i form igen. Har tänkt att ge det 1 vecka till och sedan sätta igång med lite lätt styrka och promenader.

Undrar hur mkt ni tappat i vikt från innan förlossningen och tills nu? Jag har bara tappat 7kg och har nu 12 kg kvar till målvikt.

• Brewilma

Idag är våra dotter 4 veckor och jag har tappat 11 kg. Men jag helammar och dessutom har vi en hund så det blir minst två längre promenader varje dag. Jag köpte boken "träning för nyblivna mammor" och kan starkt rekommendera den.

Är det någon av er andra som vet när man kan börja jogga lite lugnt igen utan risk för framfall eller andra biverkningar?

• Brewilma

Ska tilläggas att jag absolut inte har bantat. Har blivit mycket extra fika nu när folk har varit på besök..

• misa85
    Mrs West skrev 2014-10-07 14:10:07 följande:

Min lille är idag 1 vecka gammal. Han äter och sover mest. Ligger just nu på mitt bröst och är alldeles underbar! Detta är mitt tredje barn men jag hade faktiskt helt glömt hur fantastiskt det är med dessa små underverken. Vill stanna i denna bubblan för evigt!

Nej, inte riktigt kanske. Är mkt sugen på att komma i form igen. Har tänkt att ge det 1 vecka till och sedan sätta igång med lite lätt styrka och promenader.

Undrar hur mkt ni tappat i vikt från innan förlossningen och tills nu? Jag har bara tappat 7kg och har nu 12 kg kvar till målvikt.

Jag gick upp 9 kg och har tappat 7,5 kg nu. Gjorde det direkt på typ 1-2 veckor medan de sista kilot sitter hårdare. Men de släpper nog så småningom.

Ang hogging så vänta läääänge, du måste stärka upp bäckenet och bålet rejält först även om du känner dig pigg och alert!
Svar på tråden septemberbarn 2014