• Hennah

Periodisk fasta 16:8 nån??!

Hej!
    Jag äter 16.8 o det funkar bra. Har valt att skippa frukost då den är svår att få till ändå pga jobbet. Äter frukost och kvällsmat. Inga mellanmål, bara en kopp kaffe på em. 
    Behöver inte gå ner i vikt, men äter såhär för att få hälsoeffekterna av fastan vad gäller bla blodsocker samt att jag har stora problem med IBS. 
    Effekterna jag märkt hittills är lättare att kontrollera mina portioner, har numera obefintligt sötsug och en allmänt gladare mage.

Tyckte det var en lättnad att börja med 16.8 för då blev skippandet av frukost ett medvetet val. Förut försökte jag äta, men hann oftast inte vilket ledde till dåligt samvete o stress. Nu har JAG bestämt att jag inte äter före 11.00, inte jobbet, vilket gör att min stressnivå har minskat rejält. Upplever inte någon hunger eller problem med koncentrationen utan frukost. På morgonen dricker jag lite svart kaffe, mkt vatten och klarar mig på det. Dessutom är ju kortisolnivåerna högst på morgonen för att mobilisera energi. Det var ju knappast så att stenåldersmänniskan vaknade till en framdukad buffé, utan hen fick ge sig ut på jakt först, så kroppen är fullt kapabel till aktivitet på fastande mage.
    Mvh Hennah

• Hennah

Hej!
    Äter inte lchf, utan äter det som jag åt tidigare, sånt som passar min mage. Äter 16.8 för att den förlängda fastan ska ge mitt mag-tarmsystem tid att bryta ner maten o vila. Det går rätt långsamt därinne på mig tyvärr. Mat var 4e timme o mellanmål var ju därför ingen hit direkt.
    Jag tränar fyra gånger i veckan. Tränar aldrig innan jag ätit, då känner jag att jag inte orkar lika mycket. Är jag ledig  eller jobbar kvällspass tar jag en timmes promenad med hunden innan lunch. Är jag ledig tränar jag oftast innan kvällsmaten. Ibland händer det att jag springer en kvällsrunda efter maten.
    Jobbar jag 7-16 äter jag ju lunch/frukost på jobbet, tränar när jag slutat jobba o äter kvällsmat när jag kommer hem. När jag jobbat brukar det inte funka att träna efter maten, då blir jag för sömnig!

Svar på tråden Periodisk fasta 16:8 nån??!