• Flossy

Hur ser era matrutiner ut för era 6 månaders?

Hej.

Jag har en son på 6 månader som har lite problem och somna själv på dagarna och gör allt vad han kan för att inte somna.
    På kvällen somnar han oftast efter att han ätit med vaknar 4-5 ggr under natten men somnar om ganska fort.
    Har funderat lite och tänkt om det har med maten att göra.

Våra rutiner ser ut såhär:
    Vaknar ca 06.00
    Äter ersättning ca 07.00
    Äter lunch ( 1 burk ) ca 11.00
    Äter en grötportion ca 15.00
    Äter ersättning ca 19.00 och somnar oftast efter det.

Vad tror ni?
    Jag ska börja ge vällning istället för ersättningen hade jag tänkt.
    Behöver han ha nått litet mellanmål innan lunchen tro?

• Svar på tråden Hur ser era matrutiner ut för era 6 månaders?
  • Natulcien
    Flossy skrev 2014-09-19 10:05:14 följande:

Hej.

Jag har en son på 6 månader som har lite problem och somna själv på dagarna och gör allt vad han kan för att inte somna.
    På kvällen somnar han oftast efter att han ätit med vaknar 4-5 ggr under natten men somnar om ganska fort.
    Har funderat lite och tänkt om det har med maten att göra.

Våra rutiner ser ut såhär:
    Vaknar ca 06.00
    Äter ersättning ca 07.00
    Äter lunch ( 1 burk ) ca 11.00
    Äter en grötportion ca 15.00
    Äter ersättning ca 19.00 och somnar oftast efter det.

Vad tror ni?
    Jag ska börja ge vällning istället för ersättningen hade jag tänkt.
    Behöver han ha nått litet mellanmål innan lunchen tro?

Jag tycker att det låter som om han äter väldigt sällan? Har han alltid ätit så sällan?
    Så ja, mellanmål mellan frukost och lunch låter som en god idé, och även senare under dagen, kanske?
    T.ex. Ersättning kl.7, mellanmål kl.9-10, lunch kl.12, mellanmål kl.14, gröt kl.17 och ersättning kl.19.
    Mellanmålen kan ju kanske vara lite frukt eller ersättning.

Men jag tycker inte att du ska byta ut ersättningen mot välling. Han äter ju redan gröt. Och välling är ju samma sak. Dessutom mindre näring i välling än i ersättning. Ersättningen är mycket mer näringsrik och behövs ett par månader till.

Sen är det väl få barn som somnar själva? Varför ska han göra det?

Det var mina tankar... Glad

• Feliciia 92

Min BVC sköterska säger att det är viktigt att de äter 5 gånger om dagen, klart det i bland kanske blir lite mindre. Har blivit 4 gånger i bland för min son när han sover mycket under dagen. Men han äter sitt första mål mat vid 07.30 ungefär och det sista vid 19.30. 

Min son är 7 månader och hans matrutiner ser ut så här: 
    Ersättning 07.30 
    Gröt 10-11.00 
    Lunch 14-15.00 (1 halv burk mat+ 1/3 burk efterrätt i form av fruktpuré) 
    Mellanmål 17.30 (En halv burk mat eller en smoothie eller en rismums. Har börjat ge honom "riktig" mat mer och mer vid mellanmålet nu). 
    19.30 Ersättning innan han sover 

Min son har också svårt att somna på dagarna. Jag kan inte förvänta mig att få honom att somna av sig själv eller över huvud taget om han är inomhus. 
    Så jag klär honom efter väder och tar en liten promenad i vagnen, då brukar han somna ganska snabbt om det är sova han vill/behöver. Sen ställer jag honom ute på altanen och låter honom sova där :) Jag går och kollar med jämna mellanrum om han har vaknat. Han brukar sova i 1-2 timmar 2 gånger om dagen när han får sova ute. 

• Kräk

Tycker det låter som väldigt sällan och lite.

Mina barn har helammats och ammats fritt i den åldern.

Svar på tråden Hur ser era matrutiner ut för era 6 månaders?