• Lina Loppan

6 veckors bebis som plötsligt fått svårt att sova

Min dotter är 6 veckor och har alltid sovit bra och länge på natten och även sovit bra på dagarna. Nu de senaste dagarna har hon sovit jättedålig både på dagen och natten. Det tar ca 2 timmar innan hon somnar och då vaknar hon ofta och ligger och sprattlar och stångar och stenar. Och gnuggar med händerna i ansiktet. Hon verkar inte ha någon luft i magen och är inte ledsen men somnar inre ordentligt. På natten vaknar hon ofta och håller på såhär långa stunder. Det ända som har funkat är att hon sover på min mage vilket känns ohållbart. Någon som vet vad detta kan bero på och vad man ka göra?

• Svar på tråden 6 veckors bebis som plötsligt fått svårt att sova
  • faithfully

Kan vara gaser, min son har haft problem med gaser och sprattlat och stånkat mycket på nätterna.
    Sedan går utvecklingen så fort i den åldern att även om hon sover bra ett per veckor så har hon andra behov nästa månad, och nästa och nästa... Sömnen är inte på topp de första åren för många barn. Och vid sex veckor är man så pass liten att man kanske inte har en spikad sömnperiod, man måste upp och trösta lite, rapa lite och ge mat...
    Ge henne vad du tror hon behöver! Det är ofta en fas som går över.

Svar på tråden 6 veckors bebis som plötsligt fått svårt att sova