• styggavargen

Pappan vägrar hämta barnen

MajaLarsson skrev 2014-09-18 19:26:36 följande:

Tack snälla för era råd <3

Min nya kärlek sa att jag skulle utgå från att han aldrig kommer ha dom och istället se det som att det blir mer tid med barnen.
    Försöker verkligen se det så, även fast jag inte i min vildaste fantasi kan förstå hur man kan bete sig såhär.
    Idag ringde min äldste till mig och berättade att pappa sagt att han inte får hämta barnen i helgen, för det har jag sagt. JAG?! Jag umgängessaboterar tydligen.
    Jag skrev upprepade gånger att det inte är så och ber om ursäkt om det kunnat missuppfattas. Men det hjälps inte, jag hindrar honom från att träffa barnen.

Försökte prata med honom (via sms).men han står fast vid att jag sagt det och att han inte vill veta av mig förrän jag "fått hjälp". Jag blir så matt! Och så kommer stressen igen. JAG begriper inte!

Jag förstår att jag gjort honom illa (det var jag som lämnade) och han har gjort mig väldigt illa. Så jag begriper att han är arg på mig, precis som jag är på honom. Om jag hade kunnat hade jag inte velat ha med honom att göra men nu kan jag inte det, eftersom vi har satt två helt fantastiska barn till världen. Så hur arg han än är på mig så är det obegripligt att han låter det gå ut över barnen.

AAAAHHHHhhh, måste släppa mina känslor kring hans beteende - men så svårt det är!

Skönt att ventilera här

Prata via sms?! ööö VA?
    Anser du själv att det är en bra metod för kommunikation?

Har du ringt eller kollat upp det där med familjerätt?

Vad har jag sagt exakt?
    När skulle jag sagt detta?
    Hjälp för vad?

Svara med frågor, när du bli anklagad.. gå inte in i något självförsvar för något du ej har gjort eller sagt.(vad är det att försvara!)

Skit i vem som lämnat vad och vem som gjort vad.. Det är mellan er vuxna och håll det borta när det gäller barnen.

O det där med att förstå han.. OK vi säger att du fattar hur han tänker och så.. Vad ändrar det?
    På vilket sätt skulle det hjälpa er kommunikation om barnen..?

O så din nya kärlek.. vilken agenda har han egentligen om man får fråga?

Men vet du--> helt övertygad om att du inte vill läsa för att du är blind
    vill inte höra för att du är döv.. Därför gammal skit som ni vuxna gjort, blockerar er..

• styggavargen
    MajaLarsson skrev 2014-09-18 21:27:10 följande:

Oj! Stygga vargen...

Det var ord och inga visor.

Ja,sms. Ett fåtal ggr har vi pratat i telefon och även bytt ett par ord vid hämtning/lämning. Men det går inte. Först blockade jag hans nummer för att han roade sig med diverse hot och både polis och familjerådgivningen gav mig det rådet. Till slut styrde jag om smsen till skräpkorgen.

Men efter ett tag tog jag bort detta för vardagen kom och vi var tvungna att ha kontakt. 
    Så nu har vi det via sms eller som sagt, om det är en bra dag, via telefon.

Familjerätt nej, med familjerådgivningen ja. Om jag förstod det hela rätt så går man via familjerådgivningen. Han vägrar samtal och jag ska gå nån sorts kurs i oktober (barnen i centrum vid separation).

ska absolut ställa frågan tillbaka när han kommer med oriktigheter!

han har tyvärr pratat en hel del om vem som gjort vad och när och hur (lögner och sanning) med barnen men jag försöker verkligen att bortse från det. Har inte yppat så mycket som ett ont ord om honom till barnen. 

Förstå och förstå... Rent generellt kanske. Har man satt barn till världen kan jag faktiskt inte begripa hur man kan "välja bort" dom. Det gäller alla.
    Kalla mig dum men jag förstår inte det.

Min nya kärlek ja...Hur menar du med agenda? 
    Ett extremt komplicerat kapitel för övrigt.

Tjofaderittan Hambo: Har pratat om detta med barnen hela sommaren. Vi har gråtit, pratat och ältat. Han har hittat på lögner om mig och jag har fått säga att det inte stämmer, ge mer förklaringar än vad barn ska behöva höra och samtidigt inte svartmålat honom. Bökigt!

Hot mellan före detta kärlekspar brukar oftast vara ett utryck för att kontrollera den andre. Om den andre inte gör si eller så.. eller ska låta bli.. men också ett tecken på ett otroligt dåligt mående.. i de flesta fallen så blir det inte mer än "tomma tunnor skramlar mest".. men det är en riskbedömning man måste göra..

Att han drar in barnen och berättar skit om dig är inget annat än psykisk barnmisshandel..
    Så när barnen kommer med något.. kan du berätta att barn består till hälften mamma och hälften pappa. Så när någon berättar dumt om någon av dem.. då berättar de också dumt om halva barnet..(helt neutralt) samt stärker familjebanden i fråga om någon säger dumt om er, utifrån.. grannar o bekanta osv osv..

Alternativt inte gå in i något, än att svara.. Jag hör vad du/ni säger.. Då faller själva barnets vilja att vara budbärare..

Annat alternativ är.. Vi vuxna är tramsiga.. men det handlar om oss vuxna och detta beror inte på er (barnen) Om läget är sådant att de kanske känner skuld..

Barn har också en förmåga skjuta upp sitt sorg arbete, när föräldrarna bråkar och inte kan prata med varandra.. så reaktionen på en separation kan komma långt senare.. bra att känna till.
    Barn har också en förmåga att ta på sig skuld när de vuxna bråkar.. Att det beror eller berodde på dem.
    Barn kan också passa på och spela ut vuxna som inte pratar med varandra...

Då ska ni antagligen lära er att prata med varandra. dels genom lite teori och en massa praktiska övningar.. (den sista övningen är alltid kul o se från utomstående)

Jo jag tänker på din nya kärleks utryck.. att han nog aldrig kommer att ha dem. Han ska nog inte lägga sig i det.. bara stötta dig och inte lägga värderingar.. Såvida han inte anser det praktiskt att ni bygger skyttevärn och gräver ner er.. För att han kanske har svårt för att ni har kontakt med varandra..  Därför reagerade jag på hans ord...

Att spå i hur pappan tänker göra och säga.. om det skulle bli så att du får barn på heltid.. då är det ok för honom..  det är skillnad på att stötta och driva konflikt..

Jag tror inte du är dum.. snarare är det fullt kaos och oro för barnen som gör att du kanske låser dig...

Men för att bena ut skillnaderna.. så postar jag en länk..
    http://www.socialstyrelsen.se/barnochfamilj/familjeratt-familjeradgivning

Även om du skulle veta eller kunna känna exakt hur pappan tänker osv osv.. Så skulle det i princip aldrig kunna hjälpa honom att agera rätt. Det finns bara en som kan hjälpa honom i detta och får han på andra tankar.. självinsikten..

Troligtvis så kommer allt detta att lägga sig inom ett till två år..

Helt övertygad om att du har skinn på näsan och då behöver man inte sjunga några ömma visor för dig

Generellt sätt och gäller i princip hela livet.. den som anklagar, måste också bevisa.. den anklagade måste inte bevisa sin oskuld.. Utan får du anklagelser.. ställ mot frågor om.. hur eller vad, när..

med risk att jag är lite trött och skriver osammanhängande.. 

• styggavargen
    Tjofaderittan hambo skrev 2014-09-19 07:37:13 följande:
    Det jag har fetmarkerat tycker jag INTE man ska säga till barn! Det är ju också psykisk misshandel!
    <Så när barnen kommer med något.. kan du berätta att barn består till hälften mamma och hälften pappa. Så när någon berättar dumt om någon av dem.. då berättar de också dumt om halva barnet>

Du kanske kan utveckla detta, och berätta hur du menar..
  • styggavargen
    MajaLarsson skrev 2014-09-19 12:46:46 följande:

Många hot var nog tomma men vissa var för allvarliga för att rycka på axlarna åt.
    Vill inte gå in på detaljer pga alla inblandade - inte minst barnen.

Till barnen säger jag att pappa är ledsen och att jag förstår det, men att man inte får ljuga/slåss, hur ledsen och besviken man än är.

Han menade inte att pappan nog inte kommer ha dom, utan att det är det jag borde utgå från och planera efter. Mest för att jag ska må bättre, och därmed försvinner ytterligare en sak att bråka om.
    Vi får sedan planera in dejter/saker att göra när barnen är hos vänner eller hos någon annan familjemedlem. Detta händer för tillfället inte öht för att den yngste inte längre är trygg i att sova borta.
    Jag är helt säker på, av olika anledningar, att han inte har svårt för att jag och pappan har kontakt.

Tack igen för alla råd, tips och länkar - jag känner verkligen att det hjälper!

Så klart har du rätt.. Allt har sin gräns och allt går inte att vifta bort..
    Oftast så ser man mellan fingrarna från myndigheter, de första 6månaderna..  Av ren erfarenhet. Ursäktar inget. Men ovanligt är det inte..

Tyvärr är ni inte de första och inte den sista. Fast just din situation är unik för dig och berör dig i vardagen..

Det du säger till barnen, är en bra värdering. Ganska neutralt och som sagt finns det bra värderingar i uppfostringsyfte..  Dessutom sant..

Oavsett så kommer det med största sannolikhet att bli bättre. Dels av att tiden gör sitt, men även att ni tvingas träffas och prata med varandra, under ordnade former och respekt för varandra..

Det är inte helt omöjligt att pappan är i behov att träffa en manssamordnare..  Ett förslag som brukar dyka upp om det blir förmycket eller håller på en längre tid..

PS
    Du har bra värderingar och tänker rätt, låt ingen att påverka dig att tänka annorlunda..
    Du är en klok människa!!
    DS
  • styggavargen
    Tjofaderittan hambo skrev 2014-09-19 17:55:02 följande:
    Hur jag menar? Om barnen kommer hem och berättar något som pappan sagt [om mamman] och mamman säger att ja men då klankar han ner på halva dig också. DET är vad jag menar är [verbal] misshandel.

Man ska aldrig ge sig in i en smutskastning om den andra föräldern.
    ok
    Det var inte direkt så jag skrev..  OK att det tolkas så..

Man behöver inte använda det jag skrev i omedelbar anslutning till händelsen. Det går att använda det i lägen som gör att man lär barnen värderingar..

Givetvis kan allt bli fel, om det används lika klumpigt som ett kassaskåp.

Det du skriver, håller jag med dig om.. att säga så... blir galet..! gäller att hålla en neutral profil och inte hamna i samma dåliga båt..

Så är det väl med forum.. all text kan feltolkas..
  • styggavargen
    Tjofaderittan hambo skrev 2014-09-19 21:45:34 följande:
    Varför måste man dra upp att barnet består till hälften av mamma och att det då 'måste' kännas som att de får höra skit om sig själva?
    du har givetvis rätt, alla barn känner inte så, eller tänker så..
    Men tillräckligt många gör det, eller kommer att göra så..  därför kan man säga att det är ett vedertaget begrepp.

Som att skriva(jämför) att förkylning vårdar man bäst själv. med så kallad egenvård. "som ett allmänt råd". givetvis finns det undantag och människor som behöver sjukhusvård för en förkylning.. Men det allmänna rådet blir ändå egenvård..

Du har kanske själv utryckt dig i formen.. äpplet faller inte så långt ifrån trädet.. om dig själv eller om ditt barn.. ?
Svar på tråden Pappan vägrar hämta barnen