• Anonym (31år)

120 dagar mellan mens, hur ska jag bete mig nu?

Det har alltså gått 120 dagar mellan senaste menstruation och den som kom nu i lördags. Innan det så har jag inte haft någon sedan 2005 pga p-spruta. Nu har jag köpt ägglossningstest och vet att det är att hoppas på mycket att försöka kolla när det är som det är men jag vill ändå försöka. När är det då rimligt att jag tar första? Och hur länge ska jag sen vänta innan jag testar igen? Jag tror ju verkligen inte att jag får något positivt resultat på första försöket, men det ger mig någon känsla av kontroll i alla fall. Men jag kan ju inte rimligen testa varje dag i 120 dagar till... Hur ska jag bete mig kring detta för att maximera chansen att knipa ägget när det är i farten (om det är i farten)?

Kan också nämna att kontakt är redan startad med gyn för utredning, så här söker jag tips för vad jag själv kan göra.

• Svar på tråden 120 dagar mellan mens, hur ska jag bete mig nu?
  • Anonym (iq)

eller så skiter man i alla test och knullar....

• Anonym (31år)

Haha, ja det gör vi ju så klart också. :P Men vill maximera chanserna!

• Anonym (.)

Det är inte ens säkert att du får positivt på äl-testerna trots att du har ägglossning. Jag har gjort massor av äl-test utan att någonsin få ett positivt resultat, men har ändå fått barn under dessa perioder. Jag hade sparat pengarna, om jag var du.
    Ha sex 1-2 ggr per dag parallellt med din utredning. Bättre chanser än så får du nog inte.

• Anonym (31år)

Ha sex 1-2 ggr/dag i flera veckor/månader kommer nog inte att hända. Hur ska man orka med det och dessutom ha trevligt och behålla lusten och passionen under tiden? 

• Anonym (.)
    Anonym (31år) skrev 2014-09-16 13:40:46 följande:

Ha sex 1-2 ggr/dag i flera veckor/månader kommer nog inte att hända. Hur ska man orka med det och dessutom ha trevligt och behålla lusten och passionen under tiden? 

Man får ibland sänka kraven lite när man vill bli med barn. Många av gångerna vi hade sex för att jag skulle bli gravid, så handlade det mest om att få det överstökat snabbt (helt utan lust från min sida, men det visade jag inte).
    Det trevliga sexet får man se till att ha också.
  • Anonym (Samma)

Hej!

Jag hade också långt mellan mina ägglossningar. Använde tester ett tag men gav upp eftersom det blev för mycket jobb. Fick sedan börja med Pergotime för att få regelbunden ägglossning. Ni behöver inte ha sex 1-2 ggr varje dag, det räcker med varannan dag. Har ni sex för ofta kan spermiekvaliten bli sämre

• Anonym (31år)

Jag menar just för att det har varit så väldigt långt mellan så är det orimligt att ha sex varje dag. Hade jag haft någorlunda koll hade man ju kunnat "offra sig" för den goda saken när det nalkas. Men det är bara konstantera att vi inte kommer orka ha det under så lång tid.
    Just nu har vi sex varannan till var tredje dag. 

• Jag är bara jag

Varannan-var tredje dag räcker för att pricka äl om du nu får äl. Du kan testa munkpeppar också på egen hand,men inte om du ska ta blodprover just den cykeln. Skippa äl-testen,de kommer stressa ihjäl dig bara! Och lycka till med utredningen!

• Anonym (Rosenrot!)

Bra du gör utr hos gyn. Tror du har pco.

Prova rosenrot! Lycka till.

Svar på tråden 120 dagar mellan mens, hur ska jag bete mig nu?