• Anonym (-_-)

Det är nått fel på mitt barn.

Jag fick mitt tredje barn för 6 månader sedan. Sedan dess har hela vårt liv blivit verkligen jobbigt. Pojken skriker/gråter all vaken tid. Han sover 3-7 tillfällen per dag, i 10 minuters stötar.. På kvällen somnar han vid 20, men vaknar en gång i timmen fram till kl 5.... Mellan 5-8 är den enda sammanhängande sömnen. Resten av tiden är det bara skrik, skrik, skrik. Han ligger bredvid mig och skriker just i detta nu.

Jag orkar inte längre ha honom i famnen för han spänner, vrider och vänder sig och skriker tills han kräks. Pojken är förmodligen allergisk mot någonting. Vad vet vi inte och pricktest ger ingenting. Han är mycket liten för sin ålder trots att han var fullgången. Han låg runt nedersta kurvan när han föddes. Nu har han gått upp "riktigt bra" eftersom han klättrat till kurvan under den genomsnittliga. Men han är fortfarande också väldigt liten för sin ålder. (Han väger 6kg och är 60 lång).

Jag har slutat med mjölkprotein mm. Det ger mindre spyor men fortfarande lika mycket skrik. Jag börjar märka att han är smått efter i utvecklingen. T.ex lyfter han inte huvudet i magläge eller intresserar sig för leksaker mer än max någon minut. Förmodligen för att han istället skriker så hysteriskt. BVC tycker han verkar helt normal. Han är bara lite svårflörtad. Endel barn är lite mer missnöjda än andra. Kolik, det går över. Ja jag har hört allt.

Mitt hår är inte tvättat på snart 3 veckor, inte borstat på 2. Går säkert inte ens få ut tovorna längre. Mellanbarnet (5år) får inte längre några sagor på kvällarna, får fixa frukost själv osv. Det går helt inte göra så mycket när lillebror bara skriker, och gör det tills han kräks.

Och ja, vad gäller pappan så har han stuckit för han orka inte heller det här helvetet vi fick med den lilla. 0 avlastning. Vad ska jag göra?

• Svar på tråden Det är nått fel på mitt barn.
  • solbränd

Jag tror nu att ni har försökt detta - men uteslut all gluten och sädesslag. Gluten hör ihop med soja och mjölk och ger tyvärr alltför sällan positivt svar på blodprov. Ofta krävs det biopsi i tarmen för att kunna utesluta det. Och en gastroskopi/rektoskopi har ni väl inte gjort? Inte läst alla inlägg så mycket möjligt att det är så. Eftersom han kräks så mycket kan det mycket möjligt vara så att magsyran har frätit sönder magmunnen och delar av matspjälkningen. Så har ni inte fått göra en skopi så kräv det!

Känner med din son!!! ?

• Phillippa
    Anonym (-_-) skrev 2016-03-29 17:05:51 följande:

Jo, men idag när jag ringde dem frågade jag rakt ut om barnet skulle behöva dö först för att dom skulle sköta sitt jobb och hotade med att anmäla hela kliniken. Helt plötsligt fick jag tider.

Redan fått utskrivet både Aerius och Betapred idag och tid imorgon till 2 läkare på US... Ska bli intressant att se vad dem har att säga nu.

Jättebra gjort och tragiskt att det är hot som krävs.

Jag har följt din historia och känner med dig och din son. Jag har också en son på två år men han är lyckligtvis frisk.

Jag tycker att du ska fortsätta att prata om anmälan med vården och även eventuellt genomföra det. Ni har verkligen fått kämpa i motvind och pojken har fått lida alldeles för länge :(.

Stå på dig!

Kram
  • Anonym (allergi)
    Anonym (-_-) skrev 2016-03-29 17:05:51 följande:

Jo, men idag när jag ringde dem frågade jag rakt ut om barnet skulle behöva dö först för att dom skulle sköta sitt jobb och hotade med att anmäla hela kliniken. Helt plötsligt fick jag tider.

Redan fått utskrivet både Aerius och Betapred idag och tid imorgon till 2 läkare på US... Ska bli intressant att se vad dem har att säga nu.

Bra jobbat!

Ja efter att du fått träffa läkarna tycker jag faktiskt du ska lämna in en anmälan. För du har inte fått den hjälp du behöver, de har utsatt din son för onödigt lidande!
  • Anonym (-_-)
    Wilowa skrev 2016-03-29 17:07:41 följande:

Vad skönt ändå att ni har fått bukt på det mesta. Har du testat att kontakta Astma- och allergiförbundet? De kanske kan hjälpa dig att lista ut den sista pusselbiten om varför han fortfarande får reaktioner ibland. Curry ska han t ex inte äta och heller inte ärt- och baljväxter. Jordnötter hänger också ihop med sojan och som Anonym (allergi) skriver så finns det hudkrämer med massor av ämnen i bland annat jordnötsolja i t ex Idomin.

Yes tack. Så mycket har jag koll och det enda av det du nämner så äter han gröna ärtor. Vilket fungerat hur bra som helst utan reaktion. Det andra äter han inte hemma och nötter är nolltolerans på förskolan. Men ja. Jag skulle behöva en kontakt med en dietist för att diskutera känner jag, vilket jag ska trycka på idag om.

solbränd skrev 2016-03-29 18:38:28 följande:

Jag tror nu att ni har försökt detta - men uteslut all gluten och sädesslag. Gluten hör ihop med soja och mjölk och ger tyvärr alltför sällan positivt svar på blodprov. Ofta krävs det biopsi i tarmen för att kunna utesluta det. Och en gastroskopi/rektoskopi har ni väl inte gjort? Inte läst alla inlägg så mycket möjligt att det är så. Eftersom han kräks så mycket kan det mycket möjligt vara så att magsyran har frätit sönder magmunnen och delar av matspjälkningen. Så har ni inte fått göra en skopi så kräv det!

Känner med din son!!! ?

Har krävt gastroskopi nu i 1 års tid, men dom vill inte göra utsätta barnet för onödiga undersökningar....

Gluten tror jag iof inte att det är för det är en av dom få saker som fungerat bra sedan start och inte visat några problem. :)

• Anonym (Ff)
    Anonym (-_-) skrev 2016-03-30 12:00:39 följande:

Yes tack. Så mycket har jag koll och det enda av det du nämner så äter han gröna ärtor. Vilket fungerat hur bra som helst utan reaktion. Det andra äter han inte hemma och nötter är nolltolerans på förskolan. Men ja. Jag skulle behöva en kontakt med en dietist för att diskutera känner jag, vilket jag ska trycka på idag om.

Känner med din son!!! ?

Har krävt gastroskopi nu i 1 års tid, men dom vill inte göra utsätta barnet för onödiga undersökningar....

Gluten tror jag iof inte att det är för det är en av dom få saker som fungerat bra sedan start och inte visat några problem. :)

Gastro/koloskopi görs under narkos på alla barn i Stockholm så det är inget jobbigt ingrepp för barnet. Om de ens föreslår gastroskopi med vaket barn så sätt ner foten.
  • Wilowa
    Anonym (-_-) skrev 2016-03-30 12:00:39 följande:

Känner med din son!!! ?

Misstänkte att du redan visste detta, men man vet aldrig. Informationen från vården är så värdelös, så det är lätt att missa vissa grejer. Vi var till en dietist för många år sedan och det hon sa hade nog dödat mina barn! Hon tyckte att de kunde äta jordnötter i små mängder eftersom de inte reagerat så kraftigt. Tjoho en halv jordnöt räckte för att de skulle bli slöa på en provokation några år senare. Tur att jag lyssnade på barnläkaren som sa helt nej pga sina erfarenheter av den typen av allergi. Fast jag hoppas ändå att du får en remiss till en dietist och att den är bättre än den jag var till!
  • Anonym (Ssk)
    Anonym (Ff) skrev 2016-03-30 12:43:12 följande:
    Gastro/koloskopi görs under narkos på alla barn i Stockholm så det är inget jobbigt ingrepp för barnet. Om de ens föreslår gastroskopi med vaket barn så sätt ner foten.
    Men att söva barn undviker man ju i möjligaste mån? Och det är ju jättejobbigt för barnet, de ska ju ha infarter, ser att mamma är orolig osv.

Att dessutom söva ett barn med kända och okända allergier tror jag verkligen inte de vill. Tänk om pojken reagerar på narkosmedlet och blir jättesjuk?

Narkos är ingen quickfix direkt
  • Anonym (allergi)
    Anonym (Ssk) skrev 2016-04-01 11:47:10 följande:
    Men att söva barn undviker man ju i möjligaste mån? Och det är ju jättejobbigt för barnet, de ska ju ha infarter, ser att mamma är orolig osv.

Att dessutom söva ett barn med kända och okända allergier tror jag verkligen inte de vill. Tänk om pojken reagerar på narkosmedlet och blir jättesjuk?

Av två onda ting väljer man oftast att söva vid gastroskopi. Sedan behöver man ju inte söva så djupt, det är ju ingen smärta utan bara mycket mycket obehagligt. Jobbar du på operation själv? För snacka med en anestesisjuksköterska så får du höra hur olika hårt man söver för olika ingrepp.
  • Wilowa
    Anonym (Ssk) skrev 2016-04-01 11:47:10 följande:

Du skojar? Tycker du verkligen att man ska göra ett gastroskopi på ett vaket barn? Har du gjort ett gastroskopi själv? Jag har och det är vidrigt och absolut inte som jag rekommenderar att man gör på ett vaket barn. Att söva barnet är det bästa av två onda ting om ett gastroskopi är ett måste för att komma till roten med detta.

Jag tror att ts gett upp detta med quickfix för länge sedan. Lite medkänsla skadar inte!
  • dollface85

du som mamma verkar ju ha koll men ändå tycker du theralen mellan 3 o 5 ml är bra? det är inget ett spädbarn bör få om du läser på. det är en relativt hög dos för vuxna. med dina beskrivningar gömmer den mer än vad svaren blir. jag förstår såklart att du blir räddad från all stress men jag kan faktiskt inte se ngt bra det skulle ge ditt barn. :/

Svar på tråden Det är nått fel på mitt barn.