• Anonym (syster)

Pappan vägrar flytt för barnen

Min systers särbo berättade för henne att han hade fått tag i en större lägenhet och att hon kunde flytta in om 3mån. Min syster sa då upp sin nuvarande lägenhet för att slippa dubbelhyror. Min syster väntade på att få se lägenheten så hon kunde börja planera men enligt särbon så hade hyresvärden ursäkter och var upptagen så det blev hela tiden ett nytt datum till att hon får se på lägenheten. Nu när det var 1mån kvar tills hon ska vara ute från sin lägenhet får hon reda på att allt är en lögn det finns ingen större lägenhet.
    Min syster har försökt att få tag i en lägenhet i kommunen hon bor i nu men det finns ingen men hon har fått tag i en i grannkommunen ca 4 mil bort.
    Det finns 5 barn i familjen 2 är hennes egna 3 har dom tillsammans. Särbon har ett alkohol och tablett missbruk som han försöker ta sig ur och sist vi vet att han var påverkad var i maj.
    Barnen pappa har godkänt och skrivit på pappren på att barnen får flytta men nu när det är ca 3veckor kvar innan de ska flytta så säger pappan att han tänker ta till baka godkännandet av flytten och att barnen ska bli skrivna hos honom istället för det är så synd om barnen ska behöva byta skola.
    Att barnen flyttar till pappan vägrar min syster då det är han som har ljugit och på det sättet tvingat henne att behöva flytta till en ny kommun.
    Min syster tänker fortsätta sin plan att flytta men vad kan pappan göra för att förhindra att barnen också flyttar med och börjar i en ny skola. 
  • Svar på tråden Pappan vägrar flytt för barnen
  • Anonym (kan)

Han kan kräva att få ett interimistiskt beslut på boendet och får det troligen om han inte är en dålig förälder.

Att din syster blev ljugen för rättfärdigar inte att hon sa upp lgh utan att ha ett kontrakt på den nya. Det är mycket mycket dumt att göra så och hon har tyvärr bara sig själv att skylla.

• Anonym (Varför)

Varför pratar hon inte bara med sin nya hyresvärd om att behålla nuvarande lägenhet?

Har de gv och pappan inte godkänner barnens flytt så får hon inte ta med dem då får hon flytta själv

• Anonym (kan)
    Anonym (Varför) skrev 2014-09-15 22:12:14 följande:

Varför pratar hon inte bara med sin nya hyresvärd om att behålla nuvarande lägenhet?

Har de gv och pappan inte godkänner barnens flytt så får hon inte ta med dem då får hon flytta själv

Den gamla lgh kanske redan är uthyrd till någon annan.

Hon kan visst ta barnen och flytta. Om inte pappan kräver ett interimistiskt beslut på att han ska ha boendet medan de gör en utredning om var barnen ska vara skrivna så kan hon ta dem med, skicka in folkbokföringspappren utan pappans underskrift så skrivs barnen där deras huvudsakliga dygnsvila är. MEN det är inte det ultimata att göra då det finns en pappa som vill ha dem på heltid.

• Anonym (syster)
    Anonym (kan) skrev 2014-09-15 22:05:07 följande:

Han kan kräva att få ett interimistiskt beslut på boendet och får det troligen om han inte är en dålig förälder.

Att din syster blev ljugen för rättfärdigar inte att hon sa upp lgh utan att ha ett kontrakt på den nya. Det är mycket mycket dumt att göra så och hon har tyvärr bara sig själv att skylla.

vad menas med interimistiskt beslut ?

Att hon sa upp lägenheten var dumt gjort det vet hon också om men det rättfärdigar inte hans beteende och han har ju redean en gång godkänt en flytt hur ska hon då veta att han tänkte ångra sig 
  • Anonym (bökigt)

Bökigt värre. Varför är hon tillsammans med honom? Är hon en lika stor kålsupare själv?

Vid gemensam vårdnad har båda föräldrarna lika mycket att säga till om gällande barnen. Det innebär att en av föräldrarna inte på egen hand har rätt att fatta några större beslut gällande barnen utan det krävs att föräldrarna är överens.

Var och en av föräldrarnas boende är däremot ingen barnfråga och kräver därmed inte något medgivande från den andra föräldern. Om föräldern flyttar som följer barnen med andra ord med. För att komplicera det lite så är skolan dock en barnfråga. För skolbyte krävs det samtycke från båda föräldrarna. Det innebär att din syster är fri att flytta precis vart hon vill och att barnen då kan och bör flytta med henne OM hon fixar att lösa problemet med det långa avståndet till skolan eller OM pappan ger sitt samtycke till skolbyte.

Om hon varken får medgivande från pappan eller lyckas lösa skolskjuts eller något liknande så ställs saker på sin spets. Barnen bor då (eller ska strax flytta till) i en ny stad utan att kunna gå i skolan. Det uppstår ju då en orimlig situation för barnen som måste man ju lösa på något sätt. Förmodligen måste det lösas i domstol om inte föräldrarna klarar av att enas på något sätt. Några möjliga scenarion är då: 1) Barnen fortsätter att bo hos mamman utan att kunna gå i skolan. Det leder dels till att socialtjänsten förmodligen ingriper och dels att barnen till slut blir folkbokförda hos mamman (om de hinner bo där så länge 2) Domstolen dömer att barnen, för deras egna bästa, huvudsakligen ska bo hos pappan för att kunna gå kvar i sina gamla skolor och ha kvar sina gamla kompisar 3) Domstolen dömer till mammans fördel och ger henne enskild vårdnad (på grund av samarbetsproblem) så att hon kan folkbokföra barnen på den nya orten och få en plats i skolan för dem där. Skulle gissa på att alternativ 3 är mest troligt.

• Anonym (kan)
    Anonym (syster) skrev 2014-09-15 22:33:02 följande:
    vad menas med interimistiskt beslut ?

Att hon sa upp lägenheten var dumt gjort det vet hon också om men det rättfärdigar inte hans beteende och han har ju redean en gång godkänt en flytt hur ska hon då veta att han tänkte ångra sig 
    Att de tar ett tillfälligt beslut om var barnen ska bo medan en ordentlig utredning görs.
    Om pappan inte kräver detta så flyttas ju barnen med mamman och då kan de anses ha rotat sig på det nya stället och även om rätten anser att mamman gjort fel så kan de för barnens bästa mena att mamman ska ha boendet så att de slipper rivas upp igen.

Det anonym bökigt har skrivit stämmer inte speciellt mycket.

Barn mellan 7-15 år har skolplikt. Alla ska dessutom vara folkbokförda någonstans. Antingen blir de, efter utredning, folkbokförda hos den de har sin mesta nattvila hos. Har de lika mycket nattvila hos båda skrivs de hos den som bor närmast skolan som barnen går i.
    Ifall de har barnen lika mycket och om barnen alltså går kvar i sin gamla skola så skrivs de hos pappan.
    Om de däremot folkbokförs hos mamman men pappan vägrar skriva på skolbyte så skrivs de in i skolan som de tillhör enligt upptagningsområdet.

• Anonym (syster)
    Anonym (bökigt) skrev 2014-09-15 22:37:30 följande:

Bökigt värre. Varför är hon tillsammans med honom? Är hon en lika stor kålsupare själv?

Vid gemensam vårdnad har båda föräldrarna lika mycket att säga till om gällande barnen. Det innebär att en av föräldrarna inte på egen hand har rätt att fatta några större beslut gällande barnen utan det krävs att föräldrarna är överens.

Var och en av föräldrarnas boende är däremot ingen barnfråga och kräver därmed inte något medgivande från den andra föräldern. Om föräldern flyttar som följer barnen med andra ord med. För att komplicera det lite så är skolan dock en barnfråga. För skolbyte krävs det samtycke från båda föräldrarna. Det innebär att din syster är fri att flytta precis vart hon vill och att barnen då kan och bör flytta med henne OM hon fixar att lösa problemet med det långa avståndet till skolan eller OM pappan ger sitt samtycke till skolbyte.

Om hon varken får medgivande från pappan eller lyckas lösa skolskjuts eller något liknande så ställs saker på sin spets. Barnen bor då (eller ska strax flytta till) i en ny stad utan att kunna gå i skolan. Det uppstår ju då en orimlig situation för barnen som måste man ju lösa på något sätt. Förmodligen måste det lösas i domstol om inte föräldrarna klarar av att enas på något sätt. Några möjliga scenarion är då: 1) Barnen fortsätter att bo hos mamman utan att kunna gå i skolan. Det leder dels till att socialtjänsten förmodligen ingriper och dels att barnen till slut blir folkbokförda hos mamman (om de hinner bo där så länge 2) Domstolen dömer att barnen, för deras egna bästa, huvudsakligen ska bo hos pappan för att kunna gå kvar i sina gamla skolor och ha kvar sina gamla kompisar 3) Domstolen dömer till mammans fördel och ger henne enskild vårdnad (på grund av samarbetsproblem) så att hon kan folkbokföra barnen på den nya orten och få en plats i skolan för dem där. Skulle gissa på att alternativ 3 är mest troligt.

Det är inte tillsammans längre det var när min syster sa att hon inte ville vara med honom längre som han bestämde sig för att ta tillbaka sitt godkännande.
    Min syster har ett väldigt dåligt själv förtroende och därför har hon stannat oss honom men nu har hon bestämt att hon måste börja arbeta med sig själv och barnens.

Min syster skulle inte har några problem med att barnen fortsätter i samma skola då hon jobbar i kommunen hon ska flytta ifrån men kommunen kommer inte godkänna att barnen är skrivna i en kommun och går i skolan i en annan
  • Anonym (Varför)
    Anonym (kan) skrev 2014-09-15 22:21:40 följande:

Den gamla lgh kanske redan är uthyrd till någon annan.

Hon kan visst ta barnen och flytta. Om inte pappan kräver ett interimistiskt beslut på att han ska ha boendet medan de gör en utredning om var barnen ska vara skrivna så kan hon ta dem med, skicka in folkbokföringspappren utan pappans underskrift så skrivs barnen där deras huvudsakliga dygnsvila är. MEN det är inte det ultimata att göra då det finns en pappa som vill ha dem på heltid.

Speciell koll på lagen har du då inte, har du sagt upp lägenhetskontrakt men ändrar dig så får du fortsätta bo kvar om du skött alla betalningar och i allmänhet är en städad hyresgäst..då kan inte hyresvärden neka om de inte vill ha väck dig.

De fyra sista dagarna innan kontraktet går ut kan du dock inte ändra dig.

Var skatteverket folkbokför barn har inget med beslut som fattas i tr och kan lätt ändras igen för om barnen anses vara rotade på nya stället handlar om helt andra saker en folkbokföring men det vet du säkert om du tänker till lite :)
    Anonym (syster) skrev 2014-09-15 22:58:03 följande:

Det är inte tillsammans längre det var när min syster sa att hon inte ville vara med honom längre som han bestämde sig för att ta tillbaka sitt godkännande.

Min syster har ett väldigt dåligt själv förtroende och därför har hon stannat oss honom men nu har hon bestämt att hon måste börja arbeta med sig själv och barnens.

Min syster skulle inte har några problem med att barnen fortsätter i samma skola då hon jobbar i kommunen hon ska flytta ifrån men kommunen kommer inte godkänna att barnen är skrivna i en kommun och går i skolan i en annan

Helt rätt barnen har en plats i den skola närmast folkbokföringadressen, men fram till valet har man fått välja skola till sina barn men stått för ev resa dit själv dock vet man inte riktigt hur det blir med detta nu iom ny regering
  • Anonym (syster)

Lägenheten var en bostadsrätt som min syster hyrde men nu är den såld. Så min syster kunde inte ångra sig när det bara var ca 1mån kvar tills hon skulle flytta

• amalie79

Jag är ledsen men jag hejar på barnens pappa. Klart barnen ska bo hos honom. Deras mamma är en naiv omdömeslös idiot som säger upp sin lägenhet för att flytta från stan och bo ihop med en knarkare!

Svar på tråden Pappan vägrar flytt för barnen