• Carnitas

Är folk DUMMA I HUVET?!?!?!?!?? Hur kan ni inte rösta på moderaterna????!!!

Anonym (Hanna) skrev 2014-09-18 15:59:14 följande:
    Du verkar ju inte ha speciellt stor koll på ekonomi i alla fall, eftersom du tror att en sosse-regering hade klarat ekonomin lika bra som alliansen. Att döma av din ton och aggressivitet i dina inlägg, tolkar jag det som att du inte tycker om Anders Borg.

Ser du citerar detta inlägg igen, där jag frågar dig denna fråga = "Vad har jag för åsikter om finansministern?".

Och lägga orden i min mun, kommer du ingenstans med.
    Då det är dina ord och inte mina.
    En viss aggressivitet uppkommer, när man blir citerad och att i det citerade finns en fråga som inte besvaras.

Gudasänd är djävulen, i förklädnad av vara en troende, som påstår han sprider guds budskap.(!!! OBS akta er OBS !!!)
  • Carnitas
    Anonym (Hanna) skrev 2014-09-18 16:07:58 följande:
    Det du är ute och cyklar om är ganska mycket. Du påstår att Borg inte hade något med Moderaternas framgång att göra, att man inte röstade på M för Borg fanns där. Det är precis som att säga att de som röstade på sossarna röstade för att de hade förtroende för jultomten och INTE för Löfven.

Är du så okunnig att du tror att ledarna inom partierna inte har något att göra med partiets framgång, så känns det inte som att det är värt att diskutera något med dig.

Absolut inget inför första perioden och begränsat i andra.
    Då Reinfeldt tar så stor plats, så är det få som känner att de röstar på M för Borg.

Märker att du vägrade svara på om vilka åsikter om Borg var.
    Svaret är att jag inte ens ventilerat åsikter om Borg.
    Därför jag såg framemot svaret så mycket, men du insåg att du förhastade dig.
    Istället för säga det blev fel, så valde "va, jag har inte gjort nått fel" mycket roande för mig :D

Det är knappast okunnighet, att inse att Reinfeldt är den som ger M röster.
    Borgs betydelse är marginell, mot Reinfeldts betydelse.

Gudasänd är djävulen, i förklädnad av vara en troende, som påstår han sprider guds budskap.(!!! OBS akta er OBS !!!)
  • Carnitas
    Anonym (Ha ha) skrev 2014-09-18 16:21:04 följande:
    Vilka vill ni samarbeta med då?
    Uj nu blev visst Annie L poppis

Vilka är "ni"?

Men att S har samarbetat med C, är inget nytt.
    Varför är det så förvånande för dig?
    Har man inte egen majoritet, så måste man söka så man kan få ihop en majoritet.
    Vilket resulterar i sämre politik för Sverige, då ingen får som dom vill.

• Carnitas
    Butterscotch skrev 2014-09-18 22:21:24 följande:
    Fåne är väl snarare den som inte ens känner till när valen infaller i Sverige...

Om Borg själv hade hävdat att det var enbart hans förtjänst att de vann i de senaste valen hade det kunnat anses vara hybris, men det har han mig veterligen inte gjort anspråk på (och ingen heller i den här tråden).
    Redan svarat på den.
  • Carnitas
    Anonym (Ha ha) skrev 2014-09-18 21:24:44 följande:
    Tror inte att C är speciellt intresserad efter allt käbbel.
    Jag ser inget vettigt i varken mp, V eller S och nej jag önskar inte att se samarbetar
    De är så långt ifrån M C KD o FP.

Fortfarande inget nytt, i detta samarbete.

Sen om det sker, är en annan fråga.

• Carnitas
    pellepelle skrev 2014-09-19 09:34:45 följande:
    Dock så är Borg den politiker som inte är partiledare som genererar flest röster till sitt parti. Eftersom det är just den ekonomiska politiken som är M:s styrka (vilket också ValU visar där nästan 50% av alla väljare anser att M har bäst ekonomisk politik) så har ju Borg blivit profilerad (att han också internationellt höjts till skyarna för att han räddat Sverige från den finanskris resten av Europa lidit av t.ex).

Kan du nämna en annan politiker som skulle ha större påverkan i positiv bemärkelse för sitt parti än Borg (bortsett från partiledarna och språkrören då såklart)

Men ni som tycker att C eller FP ska samarbeta med S, hur tänker ni? C och Fp har ju mycket tydligt sagt till Svenska folket att om ni röstar på oss lovar vi att enbart samarbeta med M och KD. Skulle de nu sätta sig i en regering med S bryter de ju mot ett av sina tydligaste vallöften. Tycker ni verkligen det är OK?

Skulle ni vara lika OK om något parti samarbetade med SD efter att de heligt lovat att inte göra det?

Om nu svenska folket är så puckat att de inte förstått värdet av vad Alliansen gjort för Sverige så får väl svenska folket stå sitt kast och leva med en minoritetsregering som inte kommer kunna få igenom några direkta reformer (vilket ju sig är bra för då slipper vi idiotiska samhällssförstörande åtgärder som höjd krogmoms eller borttaget RUT-avdrag).
    Nu får vi hålla ut och hoppas på att Sverige inte backar för mycket under dessa fyra år, att inte allt för många företag tvingas lägga ner eller flytta utomlands, ta diskussionen med de som röstat SD och försöka förstå vad som gått snett i deras skallar och så kan vi förhoppningsvis få tillbaka en vettig och progressiv regering till nästa val så att sverige kan fortsätta utvecklas!

Marginellt kan jag tänka mig.
    Men säkert betydligt mer än andra finansministrar.
    Så jag säger inte emot som så, dock så överskattas hans betydelse i sammanhanget röster.I andra blocket så skulle jag tro Thomas Bodström har en liknande betydelse för partit(när han då var med).
    Nu utan att ta hänsyn till hans kompetens.
    Undra om han är aktuell igen.
    Är han kvar i USA?

Jag tror många ser försämringarna för arbetaren, och de som inte valt att bli sjuka tex.
    Ekonomin i sig vet ju alla att det går i cykler, och helt enkelt förväntar sig det ska reda upp sig efter ett tag.
    Tror även privatisering och vinstuttagen från vården, är nått en del retar sig på rejält.
    Men du har rätt, väljare generellt är puckade.
    tex så gick dom på att M är ett arbetarparti, och måste säga det var skickligt av M att lyckats lura så många som de gjorde på den.

Sen det jag har problem med är såna som hanna(ovan) tex, som bara ser M och skulle svida illa och säga nått positivt om partier utanför alliansen.
    Vad som avgör vad som är ett bra förslag, är om det kommer från M och att det är dåligt om det kommer från S.
    Utan den minsta reflektion, sånt är sorgligt.

Jag säger inte att de måste samarbeta, det jag sa var att dom har gjort det historiskt.
    Och att ventilera såna tankar med C, skulle vara ett tjäsntefel av S att inte sondera där.
    Speciellt med tanke på hur den politiska scenen ser ut idag, och den odemokratiska behandlingen av SD(obs är inte SD'are och skulle aldrig någonsin rösta på dom).
    Så msåte man htita alternativ.
    Dock så är C långt ner i M´s ficka, så samarbeta med S idag vill mycket till.
    Katalysatorn är just SD, som skulle kunna få C att fundera på det.

Och igen vilka är ni?
    Är det bara en önskan att placera mig i ett fack, eller vad?

• Carnitas
    Anonym (Hanna) skrev 2014-09-19 10:15:07 följande:
    Väntar fortfarande på svar från Carnitas om din fråga angående om någon annan politiker haft större positiv påverkan på sitt parti än Borg har haft på sitt?

Jag röstade på alliansen och skulle blivit mycket besviken om C och FP gått med på att samarbeta med S. De är högerpartier, och jag tycker precis som du att svenska folket ska få stå sitt kast med vad de ställt till med. Stefan Lövfen ska få ordna upp sin egen soppa. Vi som röstade på alliansen kan i alla fall trösta oss med att vi inte har någon del i förfallet.

Då kanske du ska svara på mina frågor som jag ställt före, som du total vägrat.
    Men nej jag tror han är en av de som lyckats rätt så bra på det planet.

FP vet jag inte om det varit speciellt aktuellt med samarbete(har inte läst några nyheter idag, om nu det finns nått där), C har man historiskt gjort en del samarbeten med.
    Och självfallet kan C samarbeta med S och vice versa, då de har lyckats gemensam mark.
    Och då är ju detta helt klart av intresse för C och dess anhängare, då det betyder de får ut delar v sin politik.
    Vilket aldrig kan se som dåligt, men du verkar inbilla dig att de lägger sig platt och inte har några motkrav.
    Så vara ett högerpart och samarbeta med S, är fullt möjligt då C itne ahr ljusår till S.
    Men i din skalle är det så, det är jag mycket väl medveten om.
    Med tanke på vad du producerar här.
    Då du har en vi och dom retorik, som bara är destruktiv.
    Då man måste inse att samarbete är nödvändigt.

Sen ser jag vad som händer i USA och det politiska klimatet, där dom verkligen har kommit till vi och dom.
    Vilket betyder att de utan större eftertanke, röstar ner allt.
    Och med deras politiska system, så blir det inte bra.
    Så skönt att Obama tröttnat på detta, och bara forcerar igenom vissa lagar, som miljölagen som antogs ett par månader tillbaka.

• Carnitas
    pellepelle skrev 2014-09-19 14:51:18 följande:
    Sverige har, tillsammans med Luxemburg, den lägsta andelen materiellt fattiga i EU, en andel som dessutom har minskat under alliansen med 40 procent sedan 2006. Statistik från SCB visar även att tiondelen med lägst inkomster har fått ökad disponibel inkomst.
    Finanspolitiska rådet konstaterade 2013 att de största inkomstökningarna äger rum hos dem som har allra lägst inkomst, och att den tiondel som har lägst inkomst får en relativ inkomstökning som är ca tre gånger så hög som för övriga grupper på grund av skattesänkningarna som Alliansen genomfört.

Det jag tror många blir lite gnälliga över är att ett regeringsbyte är irrationellt. det finns ingen logik i det. Sverige har klarat finnanskrisen bättre än övriga Europa. mer eller mindre alla grupper i samhället har fått det bättre. Sveriges ekonomi har vuxit, välfärden har fått mer pengar med mera med mera. Det många retar sig på är att det som fällde avgörandet i detta val är den obefogade känsla många har att det går dåligt för Sverige, att många hamnat utanför med mera. fast statistiken säger tvärt emot

Det är rätt ointressant, när man pratar om utvecklingen.
    Eller är det en siffra vi måste uppnå, innan man säger ojdå det var inte bra.
    En tendens är inte bra, då är det nått som går fel i det politiska om folk blir fattigare.
    Men trots allt är produktiva medborgare.
    Ibland så får man en riktigt hemsk känsla om att det är viktigare att ge aktieägarna stora utdelningar.
    Än ge vettigt betalt så folk klarar av att leva på sin lön.

• Carnitas
    Anonym (Hanna) skrev 2014-09-19 15:58:28 följande:
    Tycker det är ganska viktig information som pellepelle ger, säger väldigt mycke om hur bra vi har haft det i Sverige under Alliansens tid. Men som tidigare sagt, du har inte ens koll på NÄR det var val i Sverige.

Fortfarande lika ointressant i det som togs upp.
    Och inte heller ändrar faktumet, eller hur.
    Om nu du inte vill att befolkningen ska bli fattigare, och ha flera jobb för ens klara av sina löpande utgifter.
    Då är ju det en excellent utveckling såklart.
    Men vem är så empatibefriad?

Du förolämpar du din egen intelligens, genom att ignorera att det var en felskrivning och att jag erkänt detta.
    Då jag inte reflekterade att det blev fel där.
    Eftersom jag nu igen påpekat detta för dig, och för andra till att se detta.
    Så är det tydligt i hur småaktig du är, och den inbillningen att du skulle ta en enkel poäng.

Men är visa hur du agerar när du gör ett fel, så tar jag upp när du började prata om mina åsikter jag ahde om Borg.
    Har fortfarande inte fått klarlagt i vad dessa åsikter jag hade om Borg var.
    Kanske du nu kan berätta för mig vad dessa åsikter var.
    Givetvis så kan du bara använda inlägg före, du kom med denna.
    Lycka till!

• Carnitas
    Butterscotch skrev 2014-09-19 16:16:42 följande:
    Som du skriver är det viktigt att folk får en nettolön som de klarar att leva på. Jobbskatteavdraget har ju varit väldigt bra ur det perspektivet sett. Självklart ska det också finnas minimilöner så att inte arbetsgivare kan komma undan med vad som helst.

Det är en lite oroande utveckling här.
    oavsett styre, så måste man se till att denna dörr stängs.
    Exakt hur är en bra fråga.

Är dock emot en lagstadgad minilön ala USA.
    Som i deras fall är extremt tydligt att det inte går att leva på.

Svar på tråden Är folk DUMMA I HUVET?!?!?!?!?? Hur kan ni inte rösta på moderaterna????!!!