• pellepelle

Är folk DUMMA I HUVET?!?!?!?!?? Hur kan ni inte rösta på moderaterna????!!!

Anonym skrev 2014-09-15 11:45:02 följande:
    Sverige är det enda landet i hela EU som har minskat sin statsskuld i andel av BNP mellan åren 2006 och 2014, med totalt 14 miljarder kronor. Sverige ligger bland de bästa i EU när det gäller starka statsfinanser.

2006 låg de kommunala skatteintäkterna på 454 miljarder kronor, och 2013 hade de stigit till 600 miljarder

Så vilken skuld menar du?
    Anonym (äntligen) skrev 2014-09-15 07:14:13 följande:

Som sjuk i behov av pengar att överleva så jublar jag, efter åtta helvetesår kanske det äntligen finns hopp att få leva igen. :) Förstår inte att så många kan tycka det är ok att ta från dom fattiga och ge till dom rika?

Inkomstojämlikheten har visserligen ökat på lång sikt, sedan 1990-talet, men inte under alliansregeringens tid. Det är notabelt att Ginikoefficienten har varit i stort sett konstant mellan 2006 och 2012 säger en forskarrapport till Finanspolitiska rådet i år. Den största ökningen av inkomstojämlikheten skedde under regeringen Persson 2002 till 2006.

Den femtedel som tjänar mest i Sverige har ökat sin andel av de sammanlagda skatteinbetalningarna, medan de övriga fyra inkomstgrupperna har minskat sin andel av de samlade skatterna under alliansen, enligt Riksdagens utredningstjänst. Höginkomsttagarna i Sverige betalar fortfarande bland världens högsta marginalskatt, medan de med normal inkomst numera betalar skatt på en genomsnittlig EU-nivå

Hur menar du att alliansregeringen tagit från de fattiga för att ge till de rika?
    ooops, blev visst anonym.
    Det är jag inte, jag står självklart för att jag röstat Borgeligt. C i detta val. Missade att klicka i rutan då jag gjorde inlägget. Sorry
  • pellepelle
    Carnitas skrev 2014-09-18 19:17:18 följande:

Absolut inget inför första perioden och begränsat i andra.
    Då Reinfeldt tar så stor plats, så är det få som känner att de röstar på M för Borg.

Märker att du vägrade svara på om vilka åsikter om Borg var.
    Svaret är att jag inte ens ventilerat åsikter om Borg.
    Därför jag såg framemot svaret så mycket, men du insåg att du förhastade dig.
    Istället för säga det blev fel, så valde "va, jag har inte gjort nått fel" mycket roande för mig :D

Det är knappast okunnighet, att inse att Reinfeldt är den som ger M röster.
    Borgs betydelse är marginell, mot Reinfeldts betydelse.

Dock så är Borg den politiker som inte är partiledare som genererar flest röster till sitt parti. Eftersom det är just den ekonomiska politiken som är M:s styrka (vilket också ValU visar där nästan 50% av alla väljare anser att M har bäst ekonomisk politik) så har ju Borg blivit profilerad (att han också internationellt höjts till skyarna för att han räddat Sverige från den finanskris resten av Europa lidit av t.ex).

Kan du nämna en annan politiker som skulle ha större påverkan i positiv bemärkelse för sitt parti än Borg (bortsett från partiledarna och språkrören då såklart)
    Carnitas skrev 2014-09-18 19:24:48 följande:

Vilka är "ni"?

Men att S har samarbetat med C, är inget nytt.
    Varför är det så förvånande för dig?
    Har man inte egen majoritet, så måste man söka så man kan få ihop en majoritet.
    Vilket resulterar i sämre politik för Sverige, då ingen får som dom vill.

Men ni som tycker att C eller FP ska samarbeta med S, hur tänker ni? C och Fp har ju mycket tydligt sagt till Svenska folket att om ni röstar på oss lovar vi att enbart samarbeta med M och KD. Skulle de nu sätta sig i en regering med S bryter de ju mot ett av sina tydligaste vallöften. Tycker ni verkligen det är OK?

Skulle ni vara lika OK om något parti samarbetade med SD efter att de heligt lovat att inte göra det?

Om nu svenska folket är så puckat att de inte förstått värdet av vad Alliansen gjort för Sverige så får väl svenska folket stå sitt kast och leva med en minoritetsregering som inte kommer kunna få igenom några direkta reformer (vilket ju sig är bra för då slipper vi idiotiska samhällssförstörande åtgärder som höjd krogmoms eller borttaget RUT-avdrag).
    Nu får vi hålla ut och hoppas på att Sverige inte backar för mycket under dessa fyra år, att inte allt för många företag tvingas lägga ner eller flytta utomlands, ta diskussionen med de som röstat SD och försöka förstå vad som gått snett i deras skallar och så kan vi förhoppningsvis få tillbaka en vettig och progressiv regering till nästa val så att sverige kan fortsätta utvecklas!

• pellepelle
    Anonym (solidaritet) skrev 2014-09-19 10:27:00 följande:
    Visste du att sedan 2006 har fattigdomen för de som förvärvsarbetar ökat? 
    Sverige har, tillsammans med Luxemburg, den lägsta andelen materiellt fattiga i EU, en andel som dessutom har minskat under alliansen med 40 procent sedan 2006. Statistik från SCB visar även att tiondelen med lägst inkomster har fått ökad disponibel inkomst.
    Finanspolitiska rådet konstaterade 2013 att de största inkomstökningarna äger rum hos dem som har allra lägst inkomst, och att den tiondel som har lägst inkomst får en relativ inkomstökning som är ca tre gånger så hög som för övriga grupper på grund av skattesänkningarna som Alliansen genomfört.
    Anonym (solidaritet) skrev 2014-09-19 10:27:00 följande:
     Nu har de rödgröna faktiskt vunnit folkets förtroende och då får ni faktiskt bita i det sura äpplet och ge dem den chans som de förtjänat och fått av folket. Jag satt inte och gnällde efter de två senaste valen, jag var besviken och tyckte att det var skrämmande att folk faktiskt går på alliansens politik men det är bara att bita ihop gå vidare (och spara allt man bara kan inför eventuella svårare tider).

Det jag tror många blir lite gnälliga över är att ett regeringsbyte är irrationellt. det finns ingen logik i det. Sverige har klarat finnanskrisen bättre än övriga Europa. mer eller mindre alla grupper i samhället har fått det bättre. Sveriges ekonomi har vuxit, välfärden har fått mer pengar med mera med mera. Det många retar sig på är att det som fällde avgörandet i detta val är den obefogade känsla många har att det går dåligt för Sverige, att många hamnat utanför med mera. fast statistiken säger tvärt emot
  • pellepelle
    Anonym (Rodematerna) skrev 2014-09-22 12:27:48 följande:
    30 kr dyrare snusdosa, 8 gram mindre i dosorna. runt 1200 kr dyrare att snusa i månaden om man snusar till exempel lös general (beroende på hur mycket man snusar så klart också). Cigarettpaket ca 20 kr dyrare. Bensin ca 3 kr dyrare per liter. Matpriser vet jag inte. Nog inte så mycket. Öl några kronor dyrare per burk. Priserna var på väg upp ännu mer. Man kan tycka att det är struntsaker, men faktum är att just dom här grejerna är viktiga i många låginkomsttagares liv. Där gjorde moderaterna bort sig.
    Så du tror att en röd regering hade velat underlätta missbruk eller? Eller att en rödgrön regering hade hållit nere bensinskatterna?
  • pellepelle
    Anonym (Rodematerna) skrev 2014-09-22 14:44:07 följande:
    Det handlar inte om missbruk, det handlar om att dra in stålar. Bensinen, svårt att säga. Kanske inte
    Så du menar att det faktum att skatterna på tobak och alkohol är så höga har inget att göra med dess medicinska påföljder?
  • pellepelle
    Anonym (Rodematerna) skrev 2014-09-22 15:30:20 följande:

I det stora hela, nej. Det bevisade Anders Borg när han höjde skatten enormt mycket mer på snus än på cigaretter, och han erkände även i TV att det var lättare att höja på snus eftersom smugglingsrisken i princip inte finns. Hade han brytt sig om människors hälsa så hade han inte höjt skatten på snus så mycket.

Hur menar du då? Det är väl ett bra sätt till att tvinga folk att skuta med nikotin.
Svar på tråden Är folk DUMMA I HUVET?!?!?!?!?? Hur kan ni inte rösta på moderaterna????!!!