• Chilistar

7 - 800 kcal/dag

Jag har kört igång med diet de lux och har bestämt mig för att jag skall äta max 800 kcal/dag.

Nu vill jag ha lite tips på mat man kan äta som inte innehåller fler kalorier än detta.

Idag ser min matdag ut såhär:

1 Nutrilette Smoothie till frukost
    1 Allevo bar till lunch
    2 Havreknäcke med ost till kvällsmat

2 dagar i veckan uteslutet jag knäckemackorna på kvällen och äter 1 kycklingssallad istället.

Men, jag lär ju tröttna och vill ha lite tips på annan kalorisnål mat för lite variation.

Skall tillägga att jag är kraftigt överviktig och har ämnesomsättningsrubbning, så ska jag gå ner något så behöver jag tyvärr drastiska åtgärder. Så inga kommentarer om att det är för lite mat. Tackar!

• Svar på tråden 7 - 800 kcal/dag
  • annaba

Endast en kort fundering/förmaning - står du under kontroll av läkare eller diestist i och med att du drar ner ditt kaloriintag så pass drastiskt?

Det kan i fall där det finns en ämnesomsättningsrubbning vara befogat att gå ner så pass mycket i matintag, men det bör alltid kontrolleras och följas upp av utbildade personer så att det inte skapar följdproblem med med bristsjukdomar eller andra skador på kroppen.

• Birgitta02

Kroppen behöver 1300-1500 kcal bara för att fungera. Och sätter du kroppen på svält kommer den behålla varenda kalori sen när du börjar äta och då går du verkligen upp i vikt.

• Chilistar

Planerna är inte att jag ska börja äta som "normalt" när jag har gått ner.
    Då kommer jag köra nåt i stil med 5:2.

Nej, jag har inte varit i kontakt med dietist eller läkare men tar sedan barnsben på Levaxin.

Men nu var det ju inte det som var frågan.

• Kjell2

Då du troligtvis kommer bli trött, grining, hungrig, få koncentartionprobelm mm kan det vara bra att redan nu göra en mental plan hur hantera sug efter energi.

Tips är at se till att det inte finns fuskmat hemma, undvika att gå in i affärer och gå förbi kiosker, inte besöka folk där du riskerar att bli bjuden på fika, se till att männsikor i din närhet är medveten om vad du håller på med och hjälper till.

Undvik också situationer där du vet att du har svårt att låta bli att äta, tv-mys, grillkvällar, kalas, utekvällar t ex.

• Tow2Mater

Många gronsaker kan du i princip äta hur mycket du vill av utan att det ger mycket kalorier. Variera din kost.

• Chilistar
    Tow2Mater skrev 2014-09-12 14:53:13 följande:

Många gronsaker kan du i princip äta hur mycket du vill av utan att det ger mycket kalorier. Variera din kost.

Tack så mycket för det tipset Tow2Mater. Det vet jag.

Kjell2 skrev 2014-09-12 14:52:49 följande:

Då du troligtvis kommer bli trött, grining, hungrig, få koncentartionprobelm mm kan det vara bra att redan nu göra en mental plan hur hantera sug efter energi.

Tips är at se till att det inte finns fuskmat hemma, undvika att gå in i affärer och gå förbi kiosker, inte besöka folk där du riskerar att bli bjuden på fika, se till att männsikor i din närhet är medveten om vad du håller på med och hjälper till.

Undvik också situationer där du vet att du har svårt att låta bli att äta, tv-mys, grillkvällar, kalas, utekvällar t ex.

Tack för detta oxå Kjell2. Hehe, men det vet jag oxå om.

Jag menar mer måltidstips med få kalorier som jag vill ha tips på.

• UCharlotte

Havregrynsgröt, de flesta grönsakssoppor, du kan äta mat även om du vill hålla dig runt 800 kcal, hellre än massa bars och annat.

Btw låter 800 osmart, men det antar jag att du nånstans redan vet. Kroppen kommer börja ta energi från dina muskler så du minskar i vikt även där, men när du sen väl lägger på dig igen lägger du bara på dig fett.

Intellekt i bimbodräkt
  • Kjell2
    Chilistar skrev 2014-09-12 15:00:22 följande:

Tack så mycket för det tipset Tow2Mater. Det vet jag.

Kjell2 skrev 2014-09-12 14:52:49 följande:

Tack för detta oxå Kjell2. Hehe, men det vet jag oxå om.

Jag menar mer måltidstips med få kalorier som jag vill ha tips på.

Vad som helst i små mängder.

De flesta grönsaker, magert kött, skaldjur, fisk.
  • UCharlotte

TS: Det går att köpa ren äggvita, mättande och kalorisnålt.

Intellekt i bimbodräkt
  • Chilistar
    UCharlotte skrev 2014-09-12 15:00:44 följande:

Havregrynsgröt, de flesta grönsakssoppor, du kan äta mat även om du vill hålla dig runt 800 kcal, hellre än massa bars och annat.

Btw låter 800 osmart, men det antar jag att du nånstans redan vet. Kroppen kommer börja ta energi från dina muskler så du minskar i vikt även där, men när du sen väl lägger på dig igen lägger du bara på dig fett.

Osmart kanske för vissa. Men jag känner min kropp och den behöver tyvärr minsta minimala för att gå ner i vikt.
    Har testat Viktväktarna i månader och följt progremmen punkt till pricka och har inte gått ner mer än 2-2,5 kilo på kanske 4-5 månaders Viktväktande.
    DÅ tröttnar jag.

Testade 5:2 förra året. Likadant där. Gick ner 2 kg men inget mer. Fast att jag tänkte mig mycket för även på ätardagarna.

Så jag vill INTE ha några negativa kommentarer utan PEPPNING och TIPS på det jag frågade om.
    Har du/ni inga konkreta tips så behöver ni INTE svara.
    Tackar!
Svar på tråden 7 - 800 kcal/dag