• Frallanz

Vi som planerar bebis nr1 & vill följas åt!

Ztarduzt skrev 2015-01-13 12:25:16 följande:
    Umgås väldigt sällan med dom, men dom är roliga att umgås med ibland, men tyvärr så har båda mina bästa vänner flyttat ca. 90mil var åt varit håll.. Så man känner sig som ensam och bortglömd.

Jag drömmer om hus, stall, växthus och jordgubbsland, smultron, hallonbuskar, äppelträd..tur man får drömma.

Min dröm om ett plus gick i tusen bitar idag. Fick diagnosen PCOS med längre äggstockar än normalt, vilket ökar risken för utomkvedshavandeskap. Kommer ha extremt svårt att bli gravid, så tre barn verkar vara att glömma men vill inte bara ha ett barn heller, och vill ha tätt mellan. Allt känns hopplöst och ivf får jag inte ens göra pga för högt bmi.
    Isn't it cool that one day you will have little people running around, that are half you and half the person you love.
    Fan fan fan!!! :( :( jag beklagar verkligen det beskedet! Så orättvist, önskar jag kunde göra eller säga nåt som kunde hjälpa dig att må bättre. Det är ju inte omöjligt att kunna bli gravid, men ni kommer få kämpa lite mer än andra men omöjligt är det inte <3

Okej, ska ni få gå vidare i utredning eller få hjälp på annat sätt? Nån hjälp på vägen måste ni kunna få.

Förstår att du är både arg och ledsen nu, och att livet känns botten, men glöm inte att du inte är ensam! Vi alla finns här när du behöver lufta av dig, det är viktigt att prata mycket om det som tynger, annars kan man hamna i en riktigt jobbig bubbla, tro mig.

MÅNGA STYRKEKRAMAR <3
  • Frallanz
    Ztarduzt skrev 2015-01-13 21:43:23 följande:
    Tack! Jag har pratat med en del i samma sits så det känns skönt. Är glad på ett sätt att jag fått en diagnos, att jag har rätt till hjälp, och att vi upptäckte det nu och inte då vi försökt flera år. Läst mycket positivt om PCOS och pergotime, en fick dubbla tvillinggraviditeter vilket jag faktiskt önskar lite i dagsläget då jag på så sätt får 4 barn "till priset av" 2 graviditeter. Iallafall ett tvillingpar skulle underlätta en hel del, speciellt då vi vill ha nära mellan varje barn. Hon hade även väldigt svårt att hitta min högra äggstock, den var liksom.. Gömd :s

Jo det blir en hel del flängande kan jag påstå, kliniken ligger 14mil bort så jag hoppas dom kan göra allt samma dag, är hellre där flera timmar och väntar än att flänga fram och tillbaka.

Risken finns att ni får höra en del svordomar faktiskt, om kliniken tar för lång tid på sig i min mening. Dom stänger i maj för att öppna i augusti, så får jag ingen tid och pergotime innan maj, kommer jag skrika och gorma en del.. ;) 3 månader extra väntan känns inte så peppande.
    Isn't it cool that one day you will have little people running around, that are half you and half the person you love.
    Det är nog viktigt och nyttigt att tala med andra i samma sits, så det har du rätt i :) skönt att du håller dig positiv, för som jag skrev innan så är barn inte uteslutet ur livet, det tar bara lite tid, men det kan de göra för andra som inte har pco också så jag hejar på och håller tummarna för dig, och för ett tvillingpar såklart ;)

Gorma och skrik hur mycket du vill! Därför jag gjorde denna tråden, för att ventilera, stötta, skratta och gråta tillsammans även om det bara är i skrivande läge man kan nå varandra men ack vad det hjälper, iaf mig :)
  • Frallanz
    Ztarduzt skrev 2015-01-16 12:22:59 följande:
    Fick reda på igår att vi med pcos har generellt bättre kvalité på äggen, bara det att kroppen inte riktigt kan fullborda dom... :s låter lite weird men tydligen har PCOSare lättare att få barn efter 40 och får även bättre IVF resultat.. Vill ju ha barn nu dock och inte då :p jag börjar bli glad att ha diagnos nu när jag läser om alla stackare som försökt i flera år och dom hittar inget fel på någon av dom. Det måste vara jobbigare än att faktiskt få veta varför det går trögt. Fick veta igår också att en vän väntar tvillingar, kändes lite som en käftsmäll men bara kämpa vidare! :)

Bra att veta faktiskt, men just nu känns allt lugnt. Tiden går segt tills jag kan ringa barnlöshetsmottagningen och allt beror ju på hur snabbt jag får hjälp där, får jag beskedet som andra fått kommer dom vela att jag går ner i vikt till bmi 30, ligger på 33 nu så ca. 10kg totalt. Har extremt svårt för att gå ner i vikt så då kommer nog gormet :p kämpar redan nu med vikten och står bara still :/
    Håller med dig om att man hellre tar ett besked om varför det går segt, än att försöka länge utan diagnos lr dylikt. Jag själv skulle tycka det var "skönare" med en diagnos i det fallet.

Okej, jo jag är likadan med att ha kämpat med vikten. Och nu när man är konstant hungrig sö är det jobbigare, haha. Men äter efter lchf fortfarande fast inte lika hårt som innan graviditeten så det går bra nu, men vet hur tufft det är. Om du ändå har tid över innan själva utredningen sätts igång lr vad man ska säga, så kanske du kan ta hjälp av en tränare eller kanske göra en magsäckaförminskning? Rekommenderar väl hellre träningen och så isåfall, men det finns ju olika alternativ :) simning är bra, jag simmar än idag och det är både skönt och en väldigt bra träningsform :)
  • Frallanz
    Ztarduzt skrev 2015-01-17 03:10:41 följande:
    Definitivt är det lättare efter att chocken lagt sig lite. Kände mig trasig och värdelös, men sambon sa tack och lov "jag älskar dig fast du är trasig" och fick mig att skratta istället, då jag vet att det var lite av ett skämt :) känns då bra med stöd här hemma!

Börjar tro att min ämnesomsättning är way off.. Kört lchf ett tag nu och håller på att svimma och har ingen ork alls, är helt slutkörd och har svårare att andas, känns som ett tryck över bröstkorgen så fort jag får upp pulsen. Mycket förre toabesök och har ibland oregelbundna hjärtslag och hjärtklappning. :s vill göra gastric sleeve då ryggen och höften krånglar så mycket, men dom rekommenderar att inte bli gravid inom ett år och det kostar en heeeel del. Redan pratat med min läkare som vägrar så får det inte via landstinget, lär försöka igen efter graviditeterna om inget annat, så man får leva sina äldre dagar lättare. Antar att väntelistan dit också tar en evighet så inget aktuellt just nu. Tränat med sjukgymnast men utan resultat.. Finns ingen bra träningsform där jag inte får ont i ryggen. I simning låter sig höften i bröstsim, höll på sluta i katastrof :p älskar att simma och bada så det händer, men då blir det enbart en simform jag inte ens minns namnet på...
    Vilken tur du har en sambo som kan göra jobbiga situationer till det bättre :) min sambo är likadan så jag förstår din lättnad över att ha någon så bra person vid sin sida.

Det lät inte bra, dricker du ordentligt med vatten? Lät lite som vätskebrist där, kolla järn värdet också? Får själv svårt att andas och haft hjärtklappningar sen unga år, dock inte pga övervikten men är överviktg nu och får svårt att andas ibland när jag anstängrr mig. Vet inte om det har o göra med att min kropp ändras just nu, men försöker ändå promenera så mycket jag orkat och kan. Har också problem med ryggen, då jag skadade den när jag var 11. Men tack vare simningen och övningar så hjölpe det lite, har du tagit kontakt med någon för ryggen?

Jag tog kontakt med läkare pga magoperation, men gick aldrig vidare med det då jag blev gravid. Men efte graviditeten ska jag träna, träna o träna haha. Om tid finns...

Hoppas du får hjälp med allt, vet hur jobbigt det är med extra vikt ibland <3 stor kram!
  • Frallanz
    Ztarduzt skrev 2015-01-19 17:19:02 följande:
    Han är underbar, så glad att jag hittade honom :)

Jag dricker nog för mycket.. Kissar heeela tiden och järnvärdet har alltid varit lågt, men tål inte järntabletter och blutsaft gjorde saken värre. Men förstår inte varför detta började med lchf. Slutade då det hände igen och efter bara en dag med vanlig icke fettrik kost så kom allt på fötter igen. Äter nu smal mat, dvs ugnsstekt kyckling med isbergssallad. Är hungrig fort men en apelsin mellan måltider så klarar jag mig, jag mår bra och jag orkar träna så ordentligt jag kan igen. :)

Har tränat med hjälp av sjukgymnast, men dom övningarna jag får gör ingen skillnad i ryggen och är inget som skapar flås. Får helt enkelt skjuta upp barn om dom inte godkänner mitt bmi.
    Ja jag håller med dig, vore ingentig utan min fästman <3

Låter inte roligt :/ och lchf som jag själv tycker fungerar utmärkt, då jag håller mig mer mätt än vanligt, fast nu under graviditeten så äter jag oftare mellanmål för att hålla mig i balans, jättejobbigt men börjar komma in i det nu.

Kanske hjälper det att äta mer soppor med buljong lr grädde emellanåt? Hoppas du får igenom det hela, så du får hjälp med bebis snart :)
  • Frallanz
    Ztarduzt skrev 2015-01-20 15:11:46 följande:
    Vad en man kan göra alltså :)

Jag kör min diet just nu, orkar träna och har mer energi över så jag orkar med vardagen. Går ut på att äta lite fett och lite kolhydrater, blir mycket sallad :) blir hungrig mellan men då blir det frukt så fungerar dagen bra, ska hålla detta nu. Om sötsuget kryper för hårt funderar jag på Stevia. Är det bra?!

Jag ska lyckas, jag ska bli gravid i år. Punkt :)
    Haha ja, ibland är även män duktiga ;)

Du är jätteduktig som bytt diet och håller det och ger dig fanken på det :) heja heja! Det kommer gå galant det där, vikt är ett helsike att ha o göra med så jag förstå dig hur kämpigt det kan vara!

Aldrig provat Stevia, jag dricker citronvatten mellan måltiderna, vilket gör att sötsuget håller sig borta och det har funkat bra för mig :) köpte hem pressad citron, och droppar ner det i vattenflaskan.

Jaaa så ska det låta! :) klart att du kommer gå gravid detta år, 2015 är ditt år! Kanske har du tom en liten knodd vid nyår :) vem vet?
  • Frallanz
    Ztarduzt skrev 2015-01-20 16:48:36 följande:
    Haha, ja ibland så ;)

Jag dricker citronvatten till måltiderna, men mellan blir det nästan att jag hellre äter en hel Citron istället, älskar Citron! Mitt sötsug är värst vid mens, och då blir det typ kladdkaka och funderar på ett alternativ utan kolhydrater, och tänker att stevia borde fungera istället för socker. Blir värsta satmaran utan, haha ;)

Jag hoppas det, vill ju helst vara gravid innan sommaren är slut, men målet är innan nyår :)
    Vet exakt hur det där med sötsuget är! Varje gång jag väntade mens så var det socker, socker, socker som skreks i hjärnan haha. Skönt att slippa kärringen röd ett tag nu :p men vet exakt hur det är. Inget hjälpte då heller. Försökre verkligen men icke haha.

Ja prova det du :) hoppas det hjälper! Sockersuget är en jäkla jobbig prick.
  • Frallanz

Det kommer gå bra Ztardust, kämpigt men bra :) skriv av dig när det känns jobbigt, eller skrik i en kudde som jag brukade göra förr då saker var jobbiga, haha. Det här fixar du :)

Hur går det för er andra som följt tråden innan? Har ni plussat än? :)

Kram på er alla gamla som nya :)

• Frallanz
    Reggi skrev 2015-01-23 07:59:24 följande:

Här är jag på bim -2 molvärk är väl det som jag känner av och haft kraftigt sen i lördags att jag vart tvungen och haft vetekudde.

Usch, saknar inte alls min mensvärk. Den gjorde att jag låg och kunde inte röra mig :(

Men då innan jag plussade hade jag molvärk redan en vecka innan BIM, och det visade ju sig vara ett plus. Förstod inte det då, i med att jag alltid varit van vid mensvärk. Lycka till
  • Frallanz
    Ztarduzt skrev 2015-01-22 19:53:30 följande:

Högsta hoppet på en dag var visst 0.41

Någon här som kan förklara varför min temp är cp? ^^

Jag kan ingenting alls om att tempa, så jag ska väl int svara egentligen haha.

Men hoppas du fått svar på varför den är sådär :)
Svar på tråden Vi som planerar bebis nr1 & vill följas åt!