• Maglizz

Vi som planerar bebis nr1 & vill följas åt!

Efter ett långt samtal med sambon så blev beslutet att idag ska vi sträva mot bebismålet! Vi kör dock en lugn väg och låter naturen ha sin gång :) i juni gjorde jag en abort som länge klängt i huvudet och först idag vågade jag mig på frågan - och jag är bara så glad!!!!!

Stort lycka till alla härinne med "bulle i ugnen"-verkstaden :)

Kram!

• Maglizz

Är det någon som har erfarenhet här av hormonstav och börja graviditet?

Vet liksom inte hur jag ska bära med åt från starten liksom!

• Maglizz

Jag skulle ha BiM antingen 7:e denna månaden eller den 11:e. Jag känner viss hopplöshet. Är det någon som tagit ut spiral för att bli gravid? Jag känner mig inte ett dugg gravid mer än jag har ont(liknande mensvärk) vid svanken. Och illamående. Inget öm i brösten eller liknande. Är det någon som plussat men varit "symtomfri"?

• Maglizz
    Ztarduzt skrev 2014-12-09 00:31:20 följande:

Antingen testar du nu om du har test, eller så väntar du tills den 11:e och ser om BIM kommer :)

Håller tummarna att du får positivt utslag!

Ja, men så rädd för ett minus.. Men om jag testar på onsdag? Är det för tidigt med morgonurin?
  • Maglizz
    Ztarduzt skrev 2014-12-09 10:11:49 följande:

Imorgon borde du kunna testa med morgonurinet, visar det negativt, vänta 2 dagar och testa igen om inte BIM kommer, du borde få utslag imorrn om du är gravid, men du kan vara låghormonare så det kan dröja lite. 

Förstår att du är rädd för minus, men det är bättre att veta och ta nya tag :) 

Jag har varit gravid innan, men gjorde abort pga olika anledningar. Jag plussade då i vecka 6. Tror inte jag är låghormonare. Ska beställa hem och hoppas på det bästa :)
  • Maglizz
    Ztarduzt skrev 2014-12-09 10:41:09 följande:

Vecka 6 är ändå rätt sent, man brukar ju plussa i vecka 2(?!) annars. 

Men bara testa och hålla tummarna! :) 

Visste inte om att jag var gravid ;)
  • Maglizz
    Frallanz skrev 2015-03-03 09:21:53 följande:
    Jag har ingen aning, jag har inte direkt ansträngt mig med vikten. Äter som vanligt, frukost lunch och middag, sen en fika/mellanmål på kvällen då jag blir hungrig igen. Går promenader med sambon, men det är korta promenader då jag inte går spec fort nu för tiden o får lätt ont pga foglossningen. Men antar jag bara haft tur hittills, det enda som vuxit är ju magen.

Oj, det lät inte kul alls med havandeskapsdiabetes :( trist att man kan få det. Vilket påminner mig om att jag ska in och göra sockerbelastning den 24e denna månad :( vill inte! Det var hemskt första gången.
    Kan säga att jag hatade mitt belastningstest, vidrigaste jag varit med om! Tyckte dessutom min BM skötte mitt "fall" oerhört dåligt. Jag har lite högt BMI, detta mycket av att jag suttit stilla i 3 månader pga bruten fot i gips. Så hon bestämmer att detta belastningstest ska ske, och säger då att jag högst troligen kommer ha graviditetsdiabetes.. Ca 2 dagar innan var jag hos min pappas fru som är diabetiker och tar mitt blodsocker efter jag ätit mat samt fika och låg på 6,3(man ska ligga över 9 för att få graviditetsdiabetes).

Kommer in då 2 dagar efter dricker denna äckliga blandningen( ca 45 min senare ön tänkt för min BM GLÖMT AV MIG!!) och 2h senare tar hon blodprov och ligger på stabila 6,0. Då säger hon "ja, man blir ju aldrig chockad. Skönt att du trots ditt BMI ligger bra till"....

Gick ARG från min barnmorska!
  • Maglizz
    Frallanz skrev 2015-03-04 21:16:02 följande:

Jag tyckte inte att det var så farligt som de flesta sa att det skulle vara, när jag gjorde mitt första gången. Har hittills haft en bra graviditet utan något illamående eller andra jobbiga symtom. Endast trötthet jag haft problem med då i början. men började må fruktansvärt illa efter nästan 2 timmar efter sockerbelastningen, men sa till mig själv att "nej, spy INTE. Då måste jag göra om allt igen". Just därför är jag nervös inför nästkommande belastning, rädd att må sådär illa igen. 

Du borde byta BM kan jag tycka... en BM ska vara peppande och förstående. En sån BM har jag, hon är helt underbar och får mig alltid att känna mig betydelsefull när jag lämnar besöken. En sån BM är du och alla andra också värda att ha! Jag har själv högt BMI och behövde just därför genomgå en, och kommer göra en nu med pga det. Men hon pratar snällt om saker och ting, nu är inte jag en som tar åt mig OM någon skulle kommentera min vikt eller så. Byt BM!

Ztarduzt skrev 2015-03-03 16:17:31 följande:Hm, får väl göra så jag också då, haha ;p borde vara skönt att komma tillbaka till sitt forna jag snabbt efter förlossningen :)

Men uh, det låter inte alls trevligt, varför ska du göra det? Gör man alltid det?

Ja, jag hoppas att kilona ska rasa via amningen sen som jag fått höra att de kan göra, men i mitt fall är väl det bara en dröm haha :)

Jag tror att man alltid gör en sockerbelastning, men jag gör två pga högt BMI.
    Det är inte så farligt, men det är inte heller speciellt mycket nöje i det :P dricka vatten som smakar vaniljsocker ungefär, blä men det går. Värre att sitta och vänta två timmar efter dryck innan proven skall tas och det är då jag började må illa och var nära att kräkas. Men detta sa jag till min BM också så hon skyndade på proven lite, fast jag hade ju trots allt suttit 1 h och 40 min innan illamåendet kom också så det var väl ingen större fara så sätt.

Själva testet i sig var väl inte så farligt, mest att det var vidrigt att dricka. Däremot mådde jag aldrig illa, men frös oerhört och kände mig trött.

Får se hur hon är nästa besök, alla har ju rätt till en dålig dag liksom... Hon var ju jättebra alla andra gånger så jag ska ge henne en chans till annars byter jag.

Nu behöver inte jag göra nytt förrän v28-29 så det känns jäkligt bra :)
  • Maglizz
    Ztarduzt skrev 2015-03-05 05:52:02 följande:
    Har en känsla av att jag skulle spy av det, vet inte varför men känner det bara på mig. Men alltså, kan ni fråga om man måste göra testet om man har högt bmi MEN inte äter socker öht? Testet görs väl för att kolla så man inte har/utvecklar havandeskapsdiabetes och en sockerfri kost kan väl knappast orsaka det? :p
    Vad min BM sa sa hon att alla som har högt BMI gör belastningstestet då kroppen kan frammana eget socker ibland :) du får ha med citron som du kan ha i blandningen som neutraliserar, smackar då typ bara citron = inte så farligt
Svar på tråden Vi som planerar bebis nr1 & vill följas åt!