• moasam

Vi som planerar bebis nr1 & vill följas åt!

Vill vara med här också. Alltid kul att ha trådar att följa:) vi har försökt sedan i april/maj och förra veckan fick jag reda på att gynekologen misstänker pco då jag haft sååååna problem med mensen. Jag väntar nu på att mensen ska börja så att jag ska dit och ta blodprover osv. Sen har vi även ett parbesök inbokat. De var lite om mig! Nu ska jag läsa in mig i tråden! Hoppas att jag får vara med här!:)

• moasam

Polycystiskt ovariesyndrom, PCO eller PCOS, tidigare kallat Stein-Leventhals syndrom är en hormonell rubbning som kan förekomma hos kvinnor. Mellan fem och tio procent av alla kvinnor i fertil ålder beräknas ha PCOS. Enligt de så kallade Rotterdam-kriterierna har kvinnor med minst 2 av följande 3 fynd PCOS:

äggstockar av PCO-typ

kronisk anovulation (uteblivna ägglossningar, uttryckt som oregelbundna eller uteblivna menstruationer)

hyperandrogenism (förhöjda blodvärden av manliga könshormoner eller ökad hårväxt i ansiktet)

Hyperandrogenism fastställs med blodprov. Kvinnor med PCOS har ofta en ökad produktion av de manliga könshormonen testosteron och androstenedion. Vidare testas TSH (tyreoideastimulerande hormon), T4 (tyroxin) och T3 (trijodtyronin), eftersom giftstruma och hypotyreos kan ge symptom på PCOS. Prolaktinet, kolesterolet, insulinet och blodsockret kan vara förhöjt, och ofta finns höga värden av luteiniserande hormon (LH) i kombination med normala värden av follikelstimulerande hormon. En av de viktigaste undersökningarna är sonografi (med ultraljud), som utreder förekomst av cystor och PCO-äggstockar. (Här är lite fakta som jag hittat när jag googlat. Jag har hittills inte haft ägglossning vad jag vet och jag har väldigt konstig och oregelbunden mens. Och när hon kollade mina äggstockar hade jag många äggblåsor men som inte mognat ordentligt. Jag försöker vara positiv och hon sa tillåmed "är det så att vi får igång ägglossningen så KAN du ju istället vara väldigt fertil" )

• moasam
    Frallanz skrev 2014-09-16 07:41:07 följande:
    "Styrkekramar på dig <3" skulle det vara med ett hjärta bakom och inte ett "?".

Dumma iPhone ikoner :)
    Haha det är lugnt de kan bli lite fel ibland. :) tack så mkt! Jag hoppas verkligen på att bli gravid nästa månad med verkligen verkligen innan jul <3 *om man får drömma* ;)
  • moasam
    Nemijah skrev 2014-09-16 10:58:54 följande:

Illamående, svettningar, sömnproblem och dragningar från magen och ner i ljumskarna - vågar man hoppas eller är det kanske en skengraviditet igen? :P Vill ju sååå gärna och hoppas så innerligt på en liten bebis!

Klart det kan vara något! Ha hoppet uppe :D
  • moasam

Vill att min mens ska komma igång NU så att utredningen kan börja!! Hoppas alla som har symptom plussar nu!:)

• moasam
    Luttanlej skrev 2014-09-16 21:54:10 följande:

Jag kunde inte hålla mig..

php0HGVor49165.jpg

Grattis!!:D
  • moasam

Haha jag vet inte ens hur man känner tappen? Är nog ganska oinsatt märker jag :p

• moasam

Känner mig lite nere. Idag fick jag mens och dag tre efter mensen ska jag ta blodprov. Men det är på lördag och då är det stängt:/ tänk om jag måste vänta till nästa cykel då? Hoppas gyn hör av sig imorgon mailade förut. Vill bara komma igång med alla prover NU!!

• moasam

Jag fick en tid idag man kunde tydligen ta provet på cykel dag 2 också, så nu är det bara att vänta på resultaten, sen har jag två till inbokade tider nu, blir tyvärr mycket prover och så nu. Det är inte så kul med blodprover tycker jag:p

• moasam
    Frallanz skrev 2014-09-19 14:03:15 följande:
    Nej jag förstår att det är jobbigt :( men du får iallafall hjälp och kan starta nånstans :) så det är ju jättebra! Snart har du en bebis växande i magen :)
    Åhh hoppas verkligen det! :')
Svar på tråden Vi som planerar bebis nr1 & vill följas åt!