• mama kattis

Min dotter vägrar kissa på förskolan

Nu hände något med min inloggning, verkar som att jag inte var inloggad rätt innan men jag är trådstartaren!

Usch, din son håller sig ju ännu längre, stackaren!

På offentliga toaletter funkar det bra tycker jag, hon går dock hellre med mig än pappan. Visst kan hon tycka att de är äckliga om det luktar illa eller är kladdigt i toan, men hon vägrar inte.

Hon väljer också den ena toan på förskolan.

Hur kom din son över spärren på förskolan? Lyfte dom dit honom? Kom dom överens om att bara sitta där en stund? Fick han bilar när ni kom hem?

MySecret skrev 2014-09-11 21:43:39 följande:

Min son har också vägrat gå på toaletten på förskolan. Han går 9-15 och kissar runt 7 hemma och sen inte förrän vi kommer hem :( men det börjar släppa så smått nu. Han och favorit personalen brukar vänta tills de andra barnen gått ut och han har även valt ut den ena toaletten som "sin". I början satt han bara på toaletten men vägrade att kissa. Vi uppmuntrar jätte mkt när han väl kissar på Fsk. I början vägrade han ens gå in på den så vi fick muta honom för att han ens skulle prova för att se att toaletten inte var farlig.

Pratade med en barnpsykolog ang. Problemet. Han vägrar fortfarande att gå på andra toaletter och det är svårt att åka iväg. Men vid de tillfällena sa psykologen att det var ok att belöna. Vår son älskar bilar, så vi kunde säga att det är en "bil-toalett" och man får en bil när man kissar på den. Fungerar ju dock inte på förskolan.

Kan er dotter kissa på offentliga toaletter eller det är bara på förskolan ?

Vår son är 3år

• mama kattis

Tack snälla för ditt svar! Skönt att höra att det lossnat, är jobbigt att veta att något stoppar dem från att gå på toaletten. Vi har också bestämt efter samtal med läkare att hon ska kissa en gång på förskolan, och det funkade som sagt en gång men sen var det stopp igen.

Ska be dom prova personaltoan en period, och hoppas att det kanske kan fungera.

Kanske kan funka att ha som delmål att gå in o sätta sig på toan först som du skrev, kanske det känns lättare att acceptera för henne. Tack för dina tips!

MySecret skrev 2014-09-12 10:22:45 följande:

Vi åkte och köpte byggare Bob bilar på eftermiddagen och sa att han får dom i morgon om han kissar på dagis. Hoppades att bara om han provade så skulle det släppa. Men det har tagit tid. Det är först nu denna veckan där han faktiskt har kissat varje dag. Jag lämnade honom tidigare eb dag förra veckan, redan 7.15 vilket resulterade i att han blev jätte kissig mitt i mellanmålet kl14.30 och då hade han inte mkt till val än att springa på toaletten med fel fröken, det kom även lite i byxorna men jag tror faktiskt att det hjälpte honom (han hade ju såklart inte kissat på hela dagen) att komma över vad det nu är som stoppar honom.

På Fsk så började dom med att han bara behövde sitta på toaletten, först på locket med byxor på och sedan utan, även om han inte kissade så kunde man ju prova. Vi pratade även med honom hemma att en gång måste han kissa på förskolan så att han inte får ont i magen och så är vi lite extrema när han väl gjort det, high five och verkligen lyfter det till skyarna. Ibland kan han fråga om han får en bil för att han är duktig och kissar på dagis - det är helt fel att göra så egentligen men ja han brukar få en bil. Vi vill inte förstöra och att det börjar vända igen. Denna veckan har han även gått med annan personal och tagit egna intiativ till toalettbesöken.

Oj förlåt att det blev så långt. Var bara skönt att få skriva av sig till någon i samma sits :)

• mama kattis

Oj!

Ja, hon säger ju att hon inte behöver kissa så det kanske är så att hon kan hålla sig jättelänge. Men vet att hon ibland visar på fsk att hon är kissnödig men säger att hon ska vänta tills mamma kommer...

Hade hon bara KUNNAT (accepterat) kissa frivilligt med andra än oss hade det känts lugnare, men nu är det som en spärr som hindrar henne.

Sen har en bekants dotter fått njurbäcleninflammation eller vad det heter, pga att hon kissat så sällan. Så man kan ju faktiskt bli allvarligt sjuk, mest därför jag oroar mig.

cosinus skrev 2014-09-12 12:02:21 följande:

Men är hon kissnödig då.

Min 4-åring kissar jättesällan. Sommaren hon var 2 och slutade med blöja kissade hon under flera veckor kl 10 och 18. Endast. Då kunde hon inte slå på kisset om hon inte var nödig så det blev bara de två tillfällena.

Hon kissar på dagis eftersom hon vägrar kissa innan vi åker hemifrån så då blir hon kissnödig på dagis vid 10 och så kissar hon som regel när vi kommer hem på eftermiddagen och under protester på kvällen (då är hon ju inte kissnödig).

men kissade hon 8 innan vi åkte hemifrån skulle hon nog inte ha några problem att hålla sig till hämtning.

• mama kattis

Hej!

Menar du att läkaren sa att det inte var någon fara att gå så sällan? Jag har ju hört precis tvärtom, med njurproblem osv...

Men ja, vi bestämde idag att vi struntar helt i det en period både hemma och på förskolan, kanske allt blir enklare för henne när våra försök att styra försvinner.

Tack för ditt svar!

isolande skrev 2014-09-15 13:37:23 följande:

Jag undrar oxå om ni inte ska försöka avdramatisera hela grejen? Sluta försöka få henne att kissa ett tag, låt henne styra helt själv.

Min dotter år 3,5 nu och kissar 3-4 ggr/ dygn. Vi var t.om hos läkaren för att det kunde gå upp till 12 timmar dagtid och hon kissade inte trots att vi var hemma. Läkaren sa bara att det var inget att oroa sig för, värre är det om de kissar ofta ist. Vissa barn kissar helt enkelt inte ofta, de kissar mycket och sällan .

Hela kisseristuationen blev mycket mindre laddad när vi "gav upp". Numera går hon själv när hon behöver och säger inte till innan.

Svar på tråden Min dotter vägrar kissa på förskolan