• MySecret

Min dotter vägrar kissa på förskolan

Min son har också vägrat gå på toaletten på förskolan. Han går 9-15 och kissar runt 7 hemma och sen inte förrän vi kommer hem :( men det börjar släppa så smått nu. Han och favorit personalen brukar vänta tills de andra barnen gått ut och han har även valt ut den ena toaletten som "sin". I början satt han bara på toaletten men vägrade att kissa. Vi uppmuntrar jätte mkt när han väl kissar på Fsk. I början vägrade han ens gå in på den så vi fick muta honom för att han ens skulle prova för att se att toaletten inte var farlig.

Pratade med en barnpsykolog ang. Problemet. Han vägrar fortfarande att gå på andra toaletter och det är svårt att åka iväg. Men vid de tillfällena sa psykologen att det var ok att belöna. Vår son älskar bilar, så vi kunde säga att det är en "bil-toalett" och man får en bil när man kissar på den. Fungerar ju dock inte på förskolan.

Kan er dotter kissa på offentliga toaletter eller det är bara på förskolan ?

Vår son är 3år

• MySecret
    mama kattis skrev 2014-09-11 21:54:15 följande:

Nu hände något med min inloggning, verkar som att jag inte var inloggad rätt innan men jag är trådstartaren!

Usch, din son håller sig ju ännu längre, stackaren!

På offentliga toaletter funkar det bra tycker jag, hon går dock hellre med mig än pappan. Visst kan hon tycka att de är äckliga om det luktar illa eller är kladdigt i toan, men hon vägrar inte.

Hon väljer också den ena toan på förskolan.

Hur kom din son över spärren på förskolan? Lyfte dom dit honom? Kom dom överens om att bara sitta där en stund? Fick han bilar när ni kom hem?

Vi åkte och köpte byggare Bob bilar på eftermiddagen och sa att han får dom i morgon om han kissar på dagis. Hoppades att bara om han provade så skulle det släppa. Men det har tagit tid. Det är först nu denna veckan där han faktiskt har kissat varje dag. Jag lämnade honom tidigare eb dag förra veckan, redan 7.15 vilket resulterade i att han blev jätte kissig mitt i mellanmålet kl14.30 och då hade han inte mkt till val än att springa på toaletten med fel fröken, det kom även lite i byxorna men jag tror faktiskt att det hjälpte honom (han hade ju såklart inte kissat på hela dagen) att komma över vad det nu är som stoppar honom.

På Fsk så började dom med att han bara behövde sitta på toaletten, först på locket med byxor på och sedan utan, även om han inte kissade så kunde man ju prova. Vi pratade även med honom hemma att en gång måste han kissa på förskolan så att han inte får ont i magen och så är vi lite extrema när han väl gjort det, high five och verkligen lyfter det till skyarna. Ibland kan han fråga om han får en bil för att han är duktig och kissar på dagis - det är helt fel att göra så egentligen men ja han brukar få en bil. Vi vill inte förstöra och att det börjar vända igen. Denna veckan har han även gått med annan personal och tagit egna intiativ till toalettbesöken.

Oj förlåt att det blev så långt. Var bara skönt att få skriva av sig till någon i samma sits :)
  • MySecret

Pojkar ska kissa var fjärdetimme, flickor kanske det får gå längre tid för. Även om barnen kan hålla sig är det ju inte bra.

Det låter som att din dotter dricker alldeles för lite.

cosinus skrev 2014-09-12 12:02:21 följande:

Men är hon kissnödig då.

Min 4-åring kissar jättesällan. Sommaren hon var 2 och slutade med blöja kissade hon under flera veckor kl 10 och 18. Endast. Då kunde hon inte slå på kisset om hon inte var nödig så det blev bara de två tillfällena.

Hon kissar på dagis eftersom hon vägrar kissa innan vi åker hemifrån så då blir hon kissnödig på dagis vid 10 och så kissar hon som regel när vi kommer hem på eftermiddagen och under protester på kvällen (då är hon ju inte kissnödig).

men kissade hon 8 innan vi åkte hemifrån skulle hon nog inte ha några problem att hålla sig till hämtning.

Svar på tråden Min dotter vägrar kissa på förskolan