• mammalovis

Min dotter vägrar kissa på förskolan

Min dotter hade det likvärdigt när hon var ca 3 år. Hon ville inte få blöjan bytt, så hon höll sig och kissade oftast när jag kom eller på vägen hem. Hon gick 5 timmar 3 dagar/vecka. När hon sedan blev blöjfri fick jag ta med henne på toa när jag kom, sedan efter ett tag kunde hon acceptera att hon gick innan jag kom.

Glömde vi någon gång så kissade hon på sig ca 100 meter från förskolan. Vi fick prata med henne med förskolepersonalen närvarande. Det gick lättare med favoritfröknarna. Nu har jag visserligen en framåt tjej, men hon kan streta emot att kissa även när jag är iväg med henne, men då får hon ändå försöka även om hon först säger nej. Vi hade också kontakt via bvc då jag tyckte det var svårt att veta hur vi skulle göra med potträningen och lite orolig för hennes sällankissande. Får hon välja själv så går hon på morgonen och någon mer gång på dagen plus att hon måste inför natten, då hon kissar större mängder så nattblöjan läckte sist en olycka skedde.

Hur fungerar det om ni följer med henne på toa på förskolan? Hur ser det ut vid toaletterna? Då min dotter gick på lilla avdelningen satte de upp ett duschdraperi för att vara mer avskärmade.

Där tösen går nu får alla gå och kissa innan de går ut o s v, så alla får lika mycket uppmärksamhet kan man säga.

• mammalovis

Blir hon stressad av att personalen står utanför? Spelar det någon roll att ha vattenkranen rinnande så det inte hörs att hon kissar?

Var är ni när ni följer med henne?

• mammalovis

Enligt direktiven vi fick av dietist vid yngstas diet med mjölkproteinfritt, så ska barn på mellan 11 och 20 kg få i sig 100 ml väska/kroppskilo (för att inte bli förstoppade). Så minst en liter är nog rimligt, dricker de mindre så är det ju inte konstigt om de kissar sällan.

När min tös kissade sällan fick vi hålla koll på både vätskeintaget och kissandet under en vecka. Nu dricker hon nog mindre, åtminstone hemma.

Svar på tråden Min dotter vägrar kissa på förskolan