• mamakattis

Min dotter vägrar kissa på förskolan

Hej!
    Min dotter är 3,5 år och har varit blöjfri dagtid sedan ett år tillbaka (hon var alltså 2 år 7 månader när hon slutade med blöja dagtid, och strax över 3 år när hon slutade med blöja nattetid). Sedan dess har hon vägrat att gå på toaletten på förskolan. Hon har hela tiden varit 15-timmarsbarn och har alltså hållt sig över fem timmar varje dag på förskolan. Pedagogerna har försökt det mesta men varken skoj, mutor eller krav har fungerat. Hon vill helt enkelt inte. Vid två tillfällen har hon inte kunnat hålla sig och det har läckt ut lite, men det har inte förändrat hennes beteende. "Jag kan hålla mig!" säger hon.

Hon vägrar att kissa med alla vuxna förutom mig och pappan, så det gäller inte bara på förskolan. Här hemma kan hon också hålla sig långa perioder och hon går själv till toaletten när det krisar. Vi tar ändå med henne till toaletten med 2-4 timmars mellanrum för vi har hört att det inte är bra att gå och hålla sig för länge.

För några veckor sedan började hon på en ny avdelning på förskolan och vi hoppades att det skulle bli annorlunda nu. Vi hade pratat med en doktor som ville att hon skulle få som rutin att gå på toaletten vid ett särskilt tillfälle med en personal som hon valde. Hon var helt med på detta, valde en personal och att de skulle kissa innan lunchen. Vi skulle också åka och köpa en leksak som hon längtat efter sig, om hon kunde kissa på förskolan. Och ja, det gjorde hon! Vilken lycka! Vi köpte leksaken och sen dess har hon vägrat att kissa på förskolan varenda dag.

Hon säger själv att hon inte vill kissa, att hon inte är kissnödig. När vi luskar lite säger hon att hon tycker det är jobbigt när andra barn är där. Men personalen har försökt ta med henne till toan när de andra barnen varit ute osv, men hon vill inte.

Som person är hon väldigt envis och har en enorm integritet. Hon tycker det är jobbigt med nya människor och stora grupper, och tycker inte om att få påtvingad uppmärksamhet. Vad vi vet har inget inträffat vid något toalettbesök, såvida inget hände på förra avdelningen som vi inte känner till.

Vad ska vi göra? Hur ska vi kunna hjälpa henne? Eller ska vi bara strunta i det? Känns jättejobbigt att hon ska gå och vara kissnödig. Särskilt när hon ska börja gå längre dagar, eller när hon ska ha barnvakt.

Tacksam för råd!
    Mvh mamakattis

• Svar på tråden Min dotter vägrar kissa på förskolan
  • mamakattis

Tack för ditt svar!

Vi har försökt så också, men då tycker hon att hon inte behöver kissa alls, utan kan hålla sig, hon går inte iväg... Men ska fundera vidare på "planerat hål"!

Drottningen70 skrev 2014-09-11 20:24:38 följande:

Kanske göra exakt tvärtom om hon har stark integritet. Att försöka hitta ett hål under dagen då hon vet att hon helt obemärkt kan smyga iväg till toan utan att nån är i närheten? När alla andra är ute eller satt sig till lunch ?

• mamakattis

Tack för ditt svar!

Vi följer med henne på toaletten på förskolan både när vi lämnar och hämtar, och har så gjort hela året som gått! Det funkar bra för henne att kissa då, och finns även dörr att stänga vid toaletten så hon kan få vara ifred. Alla går och kissar innan utgång, innan maten osv, utom hon...

mammalovis skrev 2014-09-11 20:36:19 följande:

Min dotter hade det likvärdigt när hon var ca 3 år. Hon ville inte få blöjan bytt, så hon höll sig och kissade oftast när jag kom eller på vägen hem. Hon gick 5 timmar 3 dagar/vecka. När hon sedan blev blöjfri fick jag ta med henne på toa när jag kom, sedan efter ett tag kunde hon acceptera att hon gick innan jag kom.

Glömde vi någon gång så kissade hon på sig ca 100 meter från förskolan. Vi fick prata med henne med förskolepersonalen närvarande. Det gick lättare med favoritfröknarna. Nu har jag visserligen en framåt tjej, men hon kan streta emot att kissa även när jag är iväg med henne, men då får hon ändå försöka även om hon först säger nej. Vi hade också kontakt via bvc då jag tyckte det var svårt att veta hur vi skulle göra med potträningen och lite orolig för hennes sällankissande. Får hon välja själv så går hon på morgonen och någon mer gång på dagen plus att hon måste inför natten, då hon kissar större mängder så nattblöjan läckte sist en olycka skedde.

Hur fungerar det om ni följer med henne på toa på förskolan? Hur ser det ut vid toaletterna? Då min dotter gick på lilla avdelningen satte de upp ett duschdraperi för att vara mer avskärmade.

Där tösen går nu får alla gå och kissa innan de går ut o s v, så alla får lika mycket uppmärksamhet kan man säga.

• mamakattis

Personaltoan, vilken bra ide! Tack, ska be personalen prova! :)

nozpa skrev 2014-09-11 20:38:14 följande:

En kille på dotterns förskola hade också problem med det. Men en dag fick han låna personaltoan, sedan dess har det gått bra. Han fick använda den ett par ggr och så släppte det.

Min 3 åring vill vara ifred på toa. Dörren ska vara stängd och helst låser hon också. Sedan sitter hon i lugn o ro och sjunger där inne.

• mamakattis

Ja, personalen står utanför dörren! Dessutom försöker dom ta med henne när inga barn är i närheten, så hon inte blir stressad av att andra stökar runt utanför.

ammela skrev 2014-09-11 20:40:34 följande:

Om hon kan kissa själv hemma kan hon väl göra det på förskolan också? Personalen ser till att ingen kommer in när hon är där? Borde kanske gå om det är "rädslan" för andra som är problemet! :)

• mamakattis

Oftast står vi inne på toan hos henne med stängd dörr, ibland utanför med öppen dörr, någon gång utanför med stängd dörr.

Vet inte om hon blir stressad av personalen, hon väljer själv när vi pratar om det att en i personalen ska följa med, men sen vill hon ändå inte när det väl är dags.

Ska fundera på rinnande vattenkran!

mammalovis skrev 2014-09-11 20:49:41 följande:

Blir hon stressad av att personalen står utanför? Spelar det någon roll att ha vattenkranen rinnande så det inte hörs att hon kissar?

Var är ni när ni följer med henne?

Svar på tråden Min dotter vägrar kissa på förskolan