Inlägg från: Majsan70 |Visa alla inlägg
  • Majsan70

Bra torrfoder?

Mina katter har under en tid ätit Canagans torrfoder som är helt fritt från spannmål. Det har funkat klockrent men nu har den äldsta katten reagerat med lös mage och det tror vi beror på potatisen i fodret. 

Jag skickade maken att kolla in nytt och han kom hem med ett med mindre kötthalt och med bas av ris.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-09-11 11:38
    Hunden hoppade på datorn o skickade tråden innan den var klar.
    Fodret maken kom hem med heter Profine, men är i light version vilket jag inte är särskilt förtjust i.

Någon som kan rekomendera ett bra torrfoder med HÖG kötthalt som ev. kan funka även på vår gamling?

• Svar på tråden Bra torrfoder?
  • Majsan70

Eukanuba alltså..ingredienserna såg ju ganska OK ut. Vet ni hur det är med dräktiga och digivande honor kontra detta?

Med Canagan funkar ju samma foder på alla katter oavsett dräktiga eller kastrerade osv osv.  
    Så jäkla synd att gammeltanten har reagerat mot den här maten. 

• Majsan70
    nemo1 skrev 2014-09-11 20:07:18 följande:

Dräktiga och digivande kör jag alltid med Royal canin babycat eller kitten, fri tillgång men ffa  även fri tillgång på blötmat. RC är ett skitfoder men det är sedan när ungarna är födda och ska lära sig äta riktig mat som det är mycket enklare med RC. Det är ju preparerat med smarrig buljong så det brukar vara populärt.

När vi har gett Canagan så funkar den utmärkt på både dräktig o digivande hona. Då har vi inte gett babycat faktiskt även om de ätit en del från bebbarnas mat. Blötmat äter inte mina katter, men de äter en hel del rått kött istället.

RC funkade bra tills två av katterna fick exem och då bytte vi till Canagan.
  • Majsan70
    BlommanFörDagen skrev 2014-09-12 09:54:06 följande:

Min katt fick också exem i huden av Royal Canin plus konstig i magen...tyvärr föder många upp på Royal, så även min katt när jag fick den.

Gick sen över långsamt til Eukanuba och exemen försvann direkt. Även min andra katts päls blev superfin!
    De håller också vikten fint då det är så hög kötthalt och mättande.

Exemen försvann när vi bytte till Canagan, men tyvärr reagerar nu gammeltanten på den efter flera år. Hade helst behållt Canagan som jag tycker är suveränt.

Alla kattungar får RC Babycat och det är för att det är så perfekt storlek på det. 
  • Majsan70
    BlommanFörDagen skrev 2014-09-12 13:12:32 följande:

Hej igen!

Det finns även Eukanuba Kitten, fast jag har aldrig testat det.

Fast det är skillnad på kitten och babycat mat. Olika stora bitar och olika fetthalt. Babycat äter de till ca 4 månader och sen går de över till kitten. Å andra sidan får mina äta babycat hela tiden tills de vill äta av stora katternas mat. 
  • Majsan70
    UCharlotte skrev 2014-09-12 13:17:28 följande:

Du kan alltid barf:a katten

Nej jag är inte intresserad av att Barfa. Jättebra om man har intresse och tid, men jag har varken eller. 
  • Majsan70

Jag kör en liten uppdatering. Vi skippade Eukanuba och körde på Orijen istället. Lite lägre fetthalt 20% på Cat och kitten, men den verkar fungera så långt. De får ju  lite annat fett från köttet jag ger dem oxå. 
    Nu har vi en dräktig hona hemma så henne tänkte jag ge lite extra mjukmat typ AD Id eller nåt. 
    Katten med dålig mage har blivit lite bättre och vi hoppas det går över helt. 

• Majsan70
    nemo1 skrev 2014-10-08 15:42:36 följande:
    Fetthalten bör ligga på 20-22% då katter tar sin energi från fett och inte kolhydrater som vi människor. Det lustiga är att i alla foder för kastrater light mm så sänker tillverkaren fetthalten och ökar på kolhydraterna
    Jag jag tror Eukanuba hade 23% på kitten maten om jag inte minns fel. 20% på Orijen kan jag leva med och bara ge lite extra till den dräktiga honan. Och som sagt alla katterna får ju extra kött från mig. 
  • Majsan70

Det är potatis i Applaws, precis som i Canagan som vi hade förut. Därför vi behövde byta ju.

• Majsan70

Vi kör Oirjen sen många månader tillbaka nu. Lösmagekatten är tyvärr inte bättre. Tror det är genetiskt då hennes mormor hade likadant på äldre dagar. 
    Å andra sidan mår hon hur bra som helst förutom det och det finns inget att anmärka på i skrivande stund. 

Svar på tråden Bra torrfoder?