• Mackanglommen

Skolfoto

Igår när vi kom hem låg där skolfoton från Fovea. En bild, ett gruppfoto på äldsta dotterns klass. 

Jag vet att vi inte beställt något, eftersom jag endast gått in och tittat på bilderna,

Vad som hänt är dock att direkt efter fotograferingen, så fick barnen inloggningsuppgifter så de kunde gå in och titta på bilderna, Min dotter och hennes kompisar gick direkt in på sina iPads och tittade på dem. När de loggade in, så godkände de dock avtalen som Fovea satt upp, vilket innebar att de beställde hem ett standardpaket som innehöll skolkatalog och gruppbild.

När jag sedan loggade in var avtalet redan godkänt (av en 13-åring) så jag har inte sett dessa villkor. Nu kan man dock skicka tillbaka bilden kostnadsfritt, men det är ett sjukt sätt att göra affärer på. Lämna ut inloggningsuppgifter till barn, så de kan logga in och samtidigt godkänna ett juridiskt bindande avtal.

Det hade varit intressant att höra vad andra tycker, det måste ju vara fler än jag som råkat ut för detta... 

• Svar på tråden Skolfoto
  • Annelie 76

Eftersom dottern är minderårig är inte avtalet juridiskt bindande. Problemet är att bevisa att dottern godkänt och inte vårdnadshavare. Men barn under 16 kan aldrig sluta avtal på egen hand.

• strojes

Jag har inte fått uppgifter kring årets fotografering än. Tidigare år har skolan mailat ut till alla föräldrar en hemsideadress till fotografen där vi föräldrar hemifrån får gå in på sidan och skapa en inloggning och titta på bilderna.

Det verkar ju helt uppåt väggarna att dela ut inloggning till barnen! Sådant ska ju skickas till föräldrarna.

Svar på tråden Skolfoto