• Anonym (wishful)

underhåll från höginkomsttagare

Mina två barns pappa tjänar mycket pengar men betalar ändå bara minimibeloppet för sina barn (2x1273kr/mån). Barnen bor på heltid med mig men vi jobbar på att de successivt ska bo hos honom varannan helg.

Jag har undrat om han inte kan tänka sig att betala mer men det vill han inte. Svarade undvikande och jag fick till slut gå via fk. 

Nu har jag bestämt mig för att informera mig hos advokat om vad jag rimligtvis skulle kunna få upp det till om jag vill gå den vägen. 

Undrar därför nu om det finns någon där ute som har varit i liknande situation som kan dela med sig av erfarenheter, goda och dåliga, och även summor :)

För information: min lön är ca 30 000, hans drygt 65 000

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-09-09 23:17
    Vill gärna ta del av kunskaper kring det här med "standardtillägg" t ex. Och annat som kan komma att påverka utgången.

• Svar på tråden underhåll från höginkomsttagare
  • ursula
    Anonym (wishful) skrev 2014-09-09 23:31:20 följande:
    Ganska säker på att du har fel här. Barnen ska liksom få ta del av hans goda försörjningsförmåga, och den är ju god, mycket god. 
    Maken har 39414- 2546 kr , 36868 kvar efter skatt och underhäll
    Du har      22649+ 2546+2100 = 27295 kr efter skatt inkl underhåll och barnbidrag
     Kan se ut som enorm skillnad från början men blir inte jättestor netto
  • Anonym (DD)
    ursula skrev 2014-09-09 23:50:35 följande:

Du har      22649+ 2546+2100 = 27295 kr efter skatt inkl underhåll och barnbidrag

När man räknar fram underhållsbidragets storkek utgår man INTE från föräldrarnas brutto- eller nettoinkomster UTAN från deras överskott.

Överskottet räknas fram genom att man från förälderns nettoinkomst gör avdrag för förälderns egna kostnader (hyra, mat, kläder, hygien, transport, lån etc). Det som blir kvar är överskottet.

I det här fallet finns det en möjlighet att ts överskott kanske är mycket lägre än pappans. Kanske har hon högre hyra? Eller andra höga omkostnader?

I vilket fall är det så här man räknar fram underhållsbudraget:

underhållsbidraget = barnets kostnad x ( den bidragskyldiges överskott / föräldrarnas samlade överskott )
  • ursula
    ursula skrev 2014-09-09 23:50:35 följande:
    Konstigt att du går back med 27295 kr in i månaden, Känner många som har mindre än så
  • Tow2Mater
    Anonym (...) skrev 2014-09-09 23:05:23 följande:
    Om barnen kostar 3300 så är det 2000 som saknas efter barnbidraget och då bör han (om han har kvar hela summan och även ts) betala ca 1600 per barn och ts ca 400 per barn.
    Varfor skulle han betala 4 ggr så mycket då han bara tjänar lite mer än dubbelt?
  • Anonym (DD)
    ursula skrev 2014-09-10 00:09:08 följande:

Konstigt att du går back med 27295 kr in i månaden, Känner många som har mindre än så

För ts är det rätt irrelevant hur andra har det. Om jag förstår det korrekt vill hon få info om underhållsbidrag och inte om hur man hushållar med pengar.
  • Anonym (...)
    Tow2Mater skrev 2014-09-10 00:11:30 följande:
    Varfor skulle han betala 4 ggr så mycket då han bara tjänar lite mer än dubbelt?
    Det var ett fiktivt exempel där ts och pappan hade de summor, som de tjänar, som överskott. Man betalar procentuellt av överskottet till barnens försörjning.
  • Anonym (DD)
    Tow2Mater skrev 2014-09-10 00:11:30 följande:

Det handlar inte om hur mycket de tjänar utan om hur stora överskott de har.
  • ursula
    Anonym (DD) skrev 2014-09-10 00:14:41 följande:
    Det handlar inte om hur mycket de tjänar utan om hur stora överskott de har.
    Har de samma kostnader blir det inte så stor skillnad. Tittar man på grundlön är skillnaden stor men netto är det inte så mycket. om man. Drar på sig stora omkostnader får alltså den andra föräldern betala mer , idiotiskt
  • Tow2Mater
    Anonym (...) skrev 2014-09-10 00:14:20 följande:
    Det var ett fiktivt exempel där ts och pappan hade de summor, som de tjänar, som överskott. Man betalar procentuellt av överskottet till barnens försörjning.
    Ok. Så om sambon har ca dubbelt mer i overskott än TS ska han betala 4 ggr mer, varfor?
  • Anonym (...)
    ursula skrev 2014-09-10 00:20:13 följande:
    Har de samma kostnader blir det inte så stor skillnad. Tittar man på grundlön är skillnaden stor men netto är det inte så mycket. om man. Drar på sig stora omkostnader får alltså den andra föräldern betala mer , idiotiskt
    Det är inte säkert att domstolen anser att man får ha hur höga omkostnader som helst. Varken som boendeförälder eller betalningsskyldig.
Svar på tråden underhåll från höginkomsttagare