• Anonym (wishful)

underhåll från höginkomsttagare

Mina två barns pappa tjänar mycket pengar men betalar ändå bara minimibeloppet för sina barn (2x1273kr/mån). Barnen bor på heltid med mig men vi jobbar på att de successivt ska bo hos honom varannan helg.

Jag har undrat om han inte kan tänka sig att betala mer men det vill han inte. Svarade undvikande och jag fick till slut gå via fk. 

Nu har jag bestämt mig för att informera mig hos advokat om vad jag rimligtvis skulle kunna få upp det till om jag vill gå den vägen. 

Undrar därför nu om det finns någon där ute som har varit i liknande situation som kan dela med sig av erfarenheter, goda och dåliga, och även summor :)

För information: min lön är ca 30 000, hans drygt 65 000

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-09-09 23:17
    Vill gärna ta del av kunskaper kring det här med "standardtillägg" t ex. Och annat som kan komma att påverka utgången.

• Svar på tråden underhåll från höginkomsttagare
  • Anonym (wishful)

Oj, man rättar sig efter schabloner där, vet jag. Eller hur tänkte du?

• Anonym (wishful)

Har du fått en sådan uträkning?

• Anonym (wishful)
    ursula skrev 2014-09-09 23:00:18 följande:

Vad är din kostnad för barnen 1273+1273+1050 per barn är en rejäl summa

Tycker du?????

Barnen är snart tonåringar. Vi har inte råd med några extravaganser kan jag berätta. Åka på semester är t ex helt uteslutet, enligt KOVs standard går vi 600 kr minus varje månad....
  • Anonym (wishful)

Ska nog förtydliga lite vad jag menar med trådstarten: 

Det jag undrar över är alltså det här med standardtillägg som jag vet kommer att bli aktuellt (från telefonsamtalet jag hade med advokaten jag ska träffa). Min undran är bara hur stort det blir och tänkte då att någon med erfarenhet kunde skriva. 

:)

• Anonym (wishful)
    Anonym (...) skrev 2014-09-09 23:06:14 följande:
    Vad gör ni med pengarna då?
    Eeeeeh.... vi bor, äter, åker bil (som vi måste ha pga mitt arbete), köper kläder, betalar studielån.... osv osv. Inga konstigheter, men vi bor på ett dyrt ställe och kan inte flytta.
  • Anonym (wishful)
    ursula skrev 2014-09-09 23:10:50 följande:
    Åka på semester är nog uteslutet för stor del av befolkningen
    Jo jo, så är det, absolut. Så kan det vara. Barn till höginkomsttagare har dock rätt till ökad standard.
  • Anonym (wishful)
    ursula skrev 2014-09-09 23:21:14 följande:
    I högre standard kan ingå fritidsaktiviteter men knappast badresor till Medelhavet
    Ganska säker på att du har fel här. Barnen ska liksom få ta del av hans goda försörjningsförmåga, och den är ju god, mycket god. 
  • Anonym (wishful)
    ursula skrev 2014-09-09 23:21:14 följande:
    I högre standard kan ingå fritidsaktiviteter men knappast badresor till Medelhavet
    Ganska säker på att du har fel här. Barnen ska liksom få ta del av hans goda försörjningsförmåga, och den är ju god, mycket god. 
  • Anonym (wishful)

Men hallå! Här har det varit aktivitet minsann!

Tackar för alla svar även om de flesta var OT. Vill speciellt tacka de två som höll sig helt till det jag frågat efter och delade med sig av faktisk erfarenhet på ämnet. 

Enligt advokaten kan jag räkna med ca 2000 kr mer per barn och månad. Precis som någon skrev så tas min inkomst inte med i beräkningen utan det är hans som är aktuell. Allt räknas ut ifrån hans levnadsstandard och det är mer eller mindre så att barnen stämmer sin pappa (jag blir deras ombud). 

Jag vet inte om jag kommer att ta detta vidare men jag försöker informera mig på de sätt jag kan. 

Förstår faktiskt inte alla som går igång på min ekonomi och vad jag gör med mina pengar... och "golddigger".... skärp dig!

För allas information så bor vi på det dyra stället för att kunna fortsätta bo nära honom, i annat fall hade vi flyttat. 

• Anonym (wishful)
    Anonym (...) skrev 2014-09-19 09:55:30 följande:
    In your dreams Ts. Rätten tar hänsyn till bådas överskott, precis som det står i lagen. Du borde kanske byta ombud? Det låter inte bra med ett ombud som påstår att domstolen inte följer lagen....

Några 2000 MER per barn och månad kan du nog se i stjärnorna om. 
    Nja, han menade nog att hänsyn tas till min inkomst men att den i mitt fall inte kommer att ta bort det faktum att han behöver betala standardtillägg eftersom hans överskott blir så stort (och att det t o m skulle kunna bli tal om ett ännu högre belopp när och om vi begär ut dagsfärska inkomstuppgifter).

Dessutom är det ett vanligt misstag att folk generellt antar att barnen "måste ha dyra aktiviteter/behov" för att standardtillägg ska bli aktuellt. Så är det, enligt honom, alltså inte.

De 2000 kr/månad och barn kunde dessutom begäras ut retroaktivt, 3 år tillbaka i tiden.

På vilka grunder uttalar du dig? Är du verkligen insatt i hur det går till eller sitter du "bara" och lusläser lagen? En advokat som dagligen arbetar med dessa frågor får man väl ändå anse är hyfsat förankrad i verkligheten, eller?
    Och.... varför din tykna ton? ("in your dreams Ts")
  • Anonym (wishful)

Snart tonåringar båda två.

• Anonym (wishful)
    sextiotalist skrev 2014-09-20 08:28:29 följande:
    Min sambos ex advokat, hade också sagt till henne att hon skulle få ett rejält underhåll. När de kom till tingsrätten så halverades det direkt (utan att min sambo hade eget ombud).
    Nu är det inte sagt att det inte kommer gå igenom, men jag vet att det är inte alltid det som advokaten yrkar på som går igenom. 
    Barnen var också ungefär lika gamla som dina barn.
    Nu var det inte så stora inkomstskillnader som i ditt fall, men advokaten hade gjort exakt samma "misstag" inte tagit hänsyn till exets inkomst och inte att hon skulle vara med och försörja.
    Tack för ditt svar. Jag förstår att det kan vara så och jag tar med det i mina beräkningar men han har beaktat min del och ändå hamnar beräkningen som den gör. Jag är dock öppen för att det skulle kunna vara en glädjekalkyl.  
    Anonym (...) skrev 2014-09-20 10:14:39 följande:
    Exakt. Klart att barnen ska försörjas men efter förmåga... Enligt lag!
    Hahaha, Du är verkligen bara helt "sur"? man undrar varför.....
  • Anonym (wishful)
    ursula skrev 2014-09-20 23:59:15 följande:
    Ts menar att hon ska ha 1273 kr plus 2000 kr plus 1050 = 4300kr. summa 51600 per år per barn.
    Tingsrättens norm är att barn kostar 34000 per barn och år
    Och då behöver hon inte lägga en spänn själv.
    Gud vad jag avskyr Golddiggers
    Dessutom är avsikten att pappan ska ha barnen varannan helg
    Menar du verkligen att jag är en "Golddigger"? Har svårt att se annat ur din kommentar.

Jag menar inte att JAG ska ha nånting!!!!!! BARNEN däremot har rätt till mer. Vad är ditt problem?

Vet du vad jag avskyt? Människor som drar förhastade slutsatser. Försvinn ur tråden är du snäll, läs trådstarten, det jag undrade om är inte alls det du kräks ur dig gång på gång. Och så vill jag bara säga...... du har inte en enda aning om vad det är du vräker ur dig, ingen koll alls!!!!! 
Svar på tråden underhåll från höginkomsttagare