• utanHjärtslag

Konstaterat MA i v 15+2

Hej!
    För ett par månader sedan fick vi beskedet att vi fått ett MA. Vi var då i v.15+2 och försökte lyssna efter bebisens hjärtljud eftersom jag varit orolig i 5-6 veckor. Då vi inte hörde några hjärtljud ville vi göra ultraljud men eftersom jag inte hade ont eller haft någon blödning, inte ens en täckblödning så fick vi inget UL via landstinget trots att vår bm ville boka ett. Så vi gjorde UL privat och fick veta att fostret dött redan i v 7+2. en vecka senare v.16+2 fick vi göra abort. Inga blödningar, ingen kramp ingenting. Hade symptom till v 12 och sen började de försvinna, vilket det ska göra. Då jag inte haft så mycket symptom med mina två tidigare barn så tänkte jag att det borde vara normalt, trots att jag hade en så stark oro för MA.

Av reaktionerna från personalen på kvinnokliniken verka det vara väldigt ovanligt att inte ha fått varken blödning eller kramper trots att fostret dött 9 veckor tidigare.

När vi skulle göra abort var de förvånade att jag inte började blöda av mifegynen utan började först blöda då jag fick cytotec.

Nu undrar jag om det är någon mer som har varit med om ett så pass fördröjt missfall? Har försökt googlat men hittar ingen tråd där fostret varit dött i 9 veckor utan att ens ge tecken på att stötas bort...

• Svar på tråden Konstaterat MA i v 15+2
  • Anonym (Gammal mamma)

Om det är ngn tröst så har jag liknande historia men gick inte lika långt.
    Skulle göra KUB i v 12+1 (är 40+).. Hade då de senaste 2 veckorna haft graviditetssymtom men ändå misstänkt att ngt var fel. Sagt till min man- jag tror det är tomt därinne. Nej tyckte han, du har ju spända bröst etc.

Med mina 2 tidigare graviditeter (har 2 barn) förutom ett utomkvedes så har jag inte egentligen haft varken illamående eller så mycket trötthet. Så det var inte så stor skillnad den här gången. Dock var jag inte lika hungrig och lade inte på mig hull lika snabbt....

När vi kom till KUB var det just - tomt... Bara en hinnsäck. Fanns inget foster överhuvudtaget, hade sannolikt tillbakabildats på några veckor. 
    Fick förklaringen att moderkakan (om den är ok) fortsätter producera graviditetshormoner (kan göra i flera veckor)  trots att embryot inte utvecklas. 

Det kunde ha dröjt flera veckor till innan kroppen själv stötte ut detta men jag valde ta Cytotec. Fick bra effekt men störtblödning och har varit inlagd på sjukhus. Mår nu bättre. 

Vet inte om du fick svar på dina frågor men hoppas någon tröst. Man känner sig ju lurad.
    Det är jobbigt men för oss var det en lättnad att "kroppen ändå stoppade denna graviditet" än att vi hade varit tvungna att göra ett svårt val vid KUB om embryot klarat sig fram till dess men vi fått dåliga siffror.

Vanligaste skälet till tidiga missfall är ju ändå vad jag förstått - fel på embryot.

• Anonym (Gammal mamma)

Vad jag förstår är detta inte ovanligt (de har gett dig fel information).
    Till mig sade de att det var helt ovisst hur lång tid det kunder tagit innan kroppen själv skickade ut missfallet. 
    Kunde ev ta flera veckor.
    Hade inte heller haft ont i magen och endast en tesked ljusrosa flytning för ca 3 v sedan (v 10 typ).

• Anonym (10+6)

Beklagar verkligen! Jag fick MA -08,gjorde VUL v.9+0,hade dött v.7,kom ut 10+6 efter 2 omgångar Cytotec. Blödde inget av mig själv,hade kunnat gå längre absolut,det tror jag. De sa då att det inte är alldeles ovanligt att komma på RUL och barnet hade dött redan v.5-7. Av det skälet tycker jag alla gravida borde få göra VUL v.9-10 för om det lever då är risken för m.f oerhört liten och då blir man inte så lurad så länge...

Svar på tråden Konstaterat MA i v 15+2