• pessaret

gravid trots sammanväxningar på äggledaren?

Hejhej!
    Min sambo har fått för sig att det är dags att tänka på barn. Jättemysigt var min första tanke! Sen kom dom oroliga tankarna. Hade utomkveds för snart två år sen och förlorade en äggledare. Dagen efter op så berättade läkaren att jag har sammanväxningar på den äggledaren som är kvar. Vet att ingen här kan ge mig svar på hur stora mina odds för att bli gravid igen är- men om ni varit i liknande situation så undrar jag hur det gick för er? Solskenshistorier och mindre uppmuntrande verkligheter mottages tacksamt!=)

• Svar på tråden gravid trots sammanväxningar på äggledaren?
  • Upptaget

Att bli gravid med en äggledare vet vi ju funkar, antar att det säkert går trots sammanväxtning men såklart trögare.

Sa din läkare inget om dina chanser att bli gravid?

Har själv förlorat en äggledare pga X för 9 månader sedan, vi försöker och hoppas att det vill Sig snart. Rädd att jag också har sammanväxtning då min gynekolog misstänkte att det kan vara orsaken till mina misslyckade graviditeter, läkaren som opererade såg dock inga.

Försök några månader - ett år, annars be om utredning och ivf.

Beklagar ditt X och hoppas verkligen det vill sig snart igen :)

• pessaret
    Upptaget skrev 2014-09-09 00:47:43 följande:

Att bli gravid med en äggledare vet vi ju funkar, antar att det säkert går trots sammanväxtning men såklart trögare.

Sa din läkare inget om dina chanser att bli gravid?

Har själv förlorat en äggledare pga X för 9 månader sedan, vi försöker och hoppas att det vill Sig snart. Rädd att jag också har sammanväxtning då min gynekolog misstänkte att det kan vara orsaken till mina misslyckade graviditeter, läkaren som opererade såg dock inga.

Försök några månader - ett år, annars be om utredning och ivf.

Beklagar ditt X och hoppas verkligen det vill sig snart igen :)

Nej den graviditeten var oplanerad och ett resultat av sex endast en gång den månaden med ett dagen efter piller inom ett dygn efteråt för att vi missade preventinmedel, så eftersom det inte var aktuellt med en graviditet så gjordes ingen fertilitetsundersökning direkt. Dom bara bekräftade att vid op såg dom att andra äggledaren var i samma skick. Och så sa läkaren att när det är dags och det inte har tagit sig inom 4-5 månader så är det bara att komma in så får vi diskutera alternativ (som t.ex spolning av äggledaren).

Hoppas innerligt det kan ta sig så naturligt som möjligt, mest av bekvämlighetsskäl måste jag erkänna=)

Håller tummarna för oss båda nu då!

• Upptaget

Aha okej! Spolning ja. Det är något jag fick remiss gör att göra för länge sedan, men gjorde det aldrig, vågade inte!

Fast 4-5 månader är ju ganska kort tid egentligen. Spec med en äggledare också, då får man ge det lite mer tid. Men ändå skönt att någon följer upp det :)

• Anonym
    Upptaget skrev 2014-09-09 10:18:05 följande:

Aha okej! Spolning ja. Det är något jag fick remiss gör att göra för länge sedan, men gjorde det aldrig, vågade inte!

Fast 4-5 månader är ju ganska kort tid egentligen. Spec med en äggledare också, då får man ge det lite mer tid. Men ändå skönt att någon följer upp det :)

Varför vågade du inte det? Känns som en rätt bra sak om man vill undvika ytterligare ett X?=)

4-5 månader är galet kort tid, speciellt m.t.p att det normalt tar i genomsnitt runt sju månader. Men det kan bero på att det är bekräftat sammanväxningar som hon sa så? Vet faktiskt inte, det var ju ett tag sen som sagt och när jag fick beskedet var jag ju inte inställd på något sådant och fick mest chock över den dåliga nyheten och alla frågor jag har i dagsläget ställde jag ju inte då..

• Upptaget

Absolut! Läste att det gör jävligt ont. Dessutom va det otroligt svårt att få tid då dem hade få tider som dessutom skulle parera med min menscykel. Sen går ju remissen ut efter någon månad. Spolning ger bara svar på om där är sammanväxt, det spolar inte bort det, tyvärr. Så egentligen spelar det ju ingen roll, blir inte mer gravid pga spolning. :)

• pessaret
    Upptaget skrev 2014-09-09 14:27:07 följande:

Absolut! Läste att det gör jävligt ont. Dessutom va det otroligt svårt att få tid då dem hade få tider som dessutom skulle parera med min menscykel. Sen går ju remissen ut efter någon månad. Spolning ger bara svar på om där är sammanväxt, det spolar inte bort det, tyvärr. Så egentligen spelar det ju ingen roll, blir inte mer gravid pga spolning. :)

Ah jag har också läst att det gör galet ont om det är ordentligt sammaväxt.. Men läst att folk faktiskt lyckats bli gravida strax efter en spolning men då kanske det inte är just sammanväxningar det handlar om utan mer att det är annat som spolas bort och tvättas ur?=)
  • Anonym9999996

hur har det gått för dig? Lyckades du bli gravid naturligt?
    jag har nämligen samma problem och läkarna har sagt 6 månader till mig

• Citronsmör

Om äggledaren har växt ihop på ett sådant sätt att vätska inte kan ta sig igenom, kan ett ägg och en spermie inte mötas i kroppen. Jag hade inte haft tålamod att vänta månader på att få göra undersökning av äggledaren, med hopp följt av besvikelse varje cykel fram till dess. Man kan göra sådant privat på en IVF-klinik, så har du råd, gör det! 

Jag vet att jag såg lite studier om ökade chanser att bli gravid efter just en undersökning av äggledarna, men det var några år sedan, så vet inte vad forskningen säger nu. Om det visar sig vara lugnt, är det ju skönt att veta. Om det visar sig vara problem, vill man ju gärna slippa meningslösa försök och använda sin energi till att förbereda sig mentalt för att göra IVF.

• Anonym9999996

Jag har bokat en sådan kontroll nästa vecka. Hoppas att det finns en liten passage trots sammanväxt. Har hört lite solskenshistorier om detta får försöka leva på de.

Svar på tråden gravid trots sammanväxningar på äggledaren?