• Minza83

nattorrhet som försvann??

när min son fyllde 5 i våras så blev han torr på natten bara sisådär. det kunde hända en olycka varannan vecka ungefär.

sedan åkte vi på 1v semester i somras och efter det så har han behövt nattblöja (även under själva semestern!)

vad ska vi göra? han är snart 5.5!
    varken han eller vi vill ju att han ska ha nattblöja??
    och varför upphörde nattorrheten??? vad kan vi göra för att återfå det som han hade innan??

detta var sista veckan i juli, vilket nu är 6v sedan då..
    ingenting annat har förändrats varken före eller efter semestern. så jag vet inte riktigt varför han inte är torr nattetid längre..

önskar råd och tips, och erfarenheter!

tack

• Svar på tråden nattorrhet som försvann??
  • cosinus

Det man kan säga om natt-torrhet är att det är inte helt ovanligt att en 5.5-åring inte är natt-torr.

Inom vården gör man inget innan barnet är fyllda 6 år eftersom det fram tills dess liksom ingår i felmarginalen att barnen kissar på nätterna.

Men ett barn ska inte bli natt-torrt och sen börja kissa ner sig igen. Då ska man utreda för framförallt diabetes och UVI. Nu låter det ju dock inte som din son varit torr så länge att det är det första man skulle tänka på utan kanske snarare så att det var gynsamma förhållande där några veckor i våras som gjorde att han precis klarade sig.

Det man ska tänka på är ju det uppenbara. Inte dricka onödigt mycket på kvällen, kissa innan sänggående. Men även att dricka och kissa regelbundet på dagen och att bajsa varje dag för att motverka en förstoppning man kanske inte ens vet att barnet har (då trycker andtarmen mot urinblåsan och retar den så det lättare blir olyckor)

Min 8-åring kissar ner sig så gott som varje natt men kan ha perioder på någon vecka här och där då han håller sig torr. Oftast är det i samband med att han är sjuk. Är han magsjuk eller rejeält febrig är han torr, likaså om det helt plötsligt blir galet varmt och han inte hinner med att riktigt ställa om. Sen är han också torr om han får för kort natt. Tror han klarade alla nätter under fotbollsVM i somras när han sov 8-9 timmar ist för 10-11 som han brukar.

Vaknar han när han kissar ner sig kan man ju prova bädda med dubbla lager lakan/plastfrotte och så får han vakna några veckor av kisset och sen förhoppningsvis lära sig att vakna innan.

Men gör han som min son och inte vaknar alls av att det blir blött då är det ingen ide, ett sovande barn lär sig inget. Min son har kissat ner sig (utan blöja) i 3 års tid utan att vakna en gång så är det så då hade jag inte släppt blöjan. Jag var ju dum nog att låta min son sluta för jag trodde han skulle lära sig vakna men efter att ha tvättat helt sjuka mängder lakan genom åren så kan jag bara konstatera att jag inte hade gjort så om jag fått göra om.

• Hoppfull84

har ni provat ta upp honom ur sängen innan ni själva går och lägger er och göra en sista kiss inför natten vid 23 tiden, så han får tömma blåsan en gång till,och sedan bara snabbt stoppa ner honom i sängen igen.

annars som ovanstående säger kanske ska kolla så det inte är nån urinvägsinfektion/förstoppning som ställer till det.

• Minza83

han har problem med hård mage och förstoppningar svar ja. men det är mycket bättre nu än i vintras.

han var torr hela maj och juni och halva juli... nattetid alltså.
    däremot är han väldigt ledsen när jag måste lämna honom på förskolan, och han har enormt mycket frågor om döden.. Funderar på om det kanske hänger ihop?

han vaknar när han har kissat ner sig, det gör han.
    alltid jätteledsen.  De månader han var torr så vaknade han Själv av att han behövde kissa och vi fick hjälpa honom på toa.
    om vi skulle väcka honom för att han skulle kissa så blir han vansinnig, skriker och vägrar kissa.. vi har försökt det flera ggr.. utan framgång.

att kissa innan läggning gör han, ska försöka minimera drickandet kvällstid också! :)

Svar på tråden nattorrhet som försvann??