förlorade en av tvillingarna.. funderar på att försöka bli gravid igen snabbt
Men det nya barnet skulle bli älskat av hela familjen + lindra sorgen.. Var i ligger felet?
Men det nya barnet skulle bli älskat av hela familjen + lindra sorgen.. Var i ligger felet?
Huruvida ni orkar med ett barn till tätt inpå, det vet jag inte, och det kan ingen svara på utom ni.
Men jag förstår att ni vill.
Av alla de som svarat här ovan och tycker ni ska vänta skulle jag tro att ingen har förlorat ett barn själv.
Det handlar inte om att ersätta ett barn. Det andra barnet kommer inte få sorg eller känna sig ledset över att det föddes bara för att en annan dog. Inget kan ersätta ert barn som dog.
Men, ni var inställda på att få tvillingar. Det handlar om att ha den familj man var inställd på.
Vi förlorade vår andra son strax efter födseln. Livet sattes på paus, det var som om allt stannade upp, det var ett stort hål, det var inte så det var meningen att livet skulle vara. Att få ett syskon var inte alls ett sätt att bearbeta sorgen, eller komma över den, utan något som kändes nödvändigt för att fortsätta leva. Lillasyster som kom ganska precis ett år efter sin brors död, gjorde så att livet gick vidare. Men sorgen efter barnet som dog finns där, alltid.
Min första tanke när vår son dog var att aldrig ville jag vara gravid igen, aldrig ville jag riskera att gå igenom detta igen. Men sen insåg vi att vi inte ville att ansvaret för att vår familj stannade upp skulle ligga hos honom. Sorgen skulle alltid vara större om vi inte kunde klara av att gå vidare.
Så nej, ett syskon till är ingen ersättare. Det är någon att ge all den kärlek till som var menad för barnet som dog. Att fortsätta leva.
Om ni verkligen känner att ni vill ha ett barn till och orkar, så kör på det. Ingen annan kan tala om vad som är rätt för er.
Jag förstår precis vad sara menar. Vi har båda förlorat våra barn och det är ett hål i hjärtat. Vi kommer aldrig glömma våra barn dom öppnar dörrar i våra hjärtan. Men en ny dörr kan öppnas med ett nytt barn. Även om en dörr alltid kommer stå och slå.
Visst kan det vara fel att skaffa barn i syfte att lindra sorg, kanske en desperat handling i sorg. Men visst kan det också handla om att man har kärlek o plats för en ny individ i sitt liv. Och att det i sig inte har med sorgen till den förlorade att göra.
Saknar o älskar mitt förlorade barn så mkt. Så ledsen att du inte fick stanna hos oss