• Anonym

Självisk pappa

BCH52 skrev 2014-09-07 10:16:42 följande:

Försöka skapa en bra relation som möjligt mellan pappan och barnen gör man ju främst för barnens skull. Att sedan han också har fördel av det är ju bara en bieffekt.

Då han inte lever med sina barn då tror jag att han har svårt att se dem som egna individer, med egna känslor. För honom är de ett bihang till dig. De är inte barnen han grälar på, det är på dig. Som jag uppfattar det så har han inga ytterligare barn som han lever med.

Diskutera lite med din 13-åring vad hon/han tycker är rimligt att du/ni ställer upp på. Du vet bäst hur mogen din 13-åring är och på vilken nivå diskussionen kan tas. Det är 13-åringen som har minnen från när pappan levde med er och som kanske har de största behovet av att hålla kontakten.

Jag har en väldigt mogen 13 årig tös. Som älskar pappa men kan se hans fel och brister. Jag gör allt för att bita mig i tungan och inte säga något negativt om honom! Ibland förbannar hon honom ibland vill hon träffa honom. Känns otroligt skönt att hon har kommit till den insikten själv att han inte är perfekt. Och jag finns där och bollar hennes tankar och när hon är arg påminner henne om pappas bra sidor. ( som han faktiskt har;) Men jag förstår Ju att jag ger henne dubbla budskap...

Nej han har inte fler barn. Han lever för stunden som han själv uttrycker det. Reser mycket, jobbar mycket i perioder, dricker mycket, har inga fasta förhållanden.
  • Anonym
    Malintbackstrom skrev 2014-09-07 10:18:53 följande:

Ja Kira2. Det är lättare sagt än gjort. Men vad är bäst för barnen? Om jag det visste??Och hur gör jag?

Det finns igen lösning som är "rätt", vad du än väljer så kommer det att innebära både fördela och nackdelar för dina barn. Det enda du som förälder kan göra är att fatta ett beslut utifrån det du idag vet och känner och utifrån det du tror är bäst för dem. Säker kan man förälder aldrig vara om man gör rätt i varje enskild situation. Vi kan bara göra vårt bästa. Kanske viktigt dock att din dotter får komma med sina tankar och känslor inför situationen. Men hon bör inte känna att ansvaret för beslutet ligger på henne. Ansvaret är de vuxnas och det är aldrig lätt att veta vad som är rätt.
  • Anonym
    Drottningen70 skrev 2014-09-07 10:47:48 följande:

Kan relatera så du anar inte. Min barnafar drog till London när jag slängde ut honom. Ringer nästan aldrig dyker upp ungefär var 8:e månad utan pengar eller planer för hur han ska passa på att ta tillvara de få dagarna med barnet. Måste alltid hinna med och träffa polarna de två-tre dagarna han är i Sverige. Skulle nog inte komma alls om jag inte drev på. Jag curlar också. Hjälper att leta biljetter, bokar resa, hämtar och lämnar vid flyg och värst av allt låter dumjävelen bo HÄR. Men egentligen handlar det inte om att jag curlar honom utan om att jag gör det för barnets skull. Barnet har en stor längtan efter pappa, och jag vill inte att han ska uppleva sig oälskad av pappa. Tids nog kommer han att förstå men ännu är han bara sex år och behöver inte exponeras för sådana smärtsamma insikter om jag ett tag till kan curla bort det.

Hade det bara varit jag hade han fått bo här. Men där säger min väldigt tålmodige sambo nej. Förstår dig precis. Jag tror dock i vårt fall att han på något konstigt vis älskar barnen och att de älskar honom men vad som är bäst för dem har jag ännu inte klurat ut.

Lycka till med er relation. Kanske vi kan byta erfarenheter med varandra? Kram
  • Anonym
    Drottningen70 skrev 2014-09-07 15:42:08 följande:

Curlandet kan ju handla om att man inte låter barnet VETA att pappa uppför sig dumt. Finns ingen anledning att låta barnet upptäcka att pappa hade glömt bort hans födelsedag om jag inte påminnt. Finns ingen anledning att låta barnet veta att pappa som säger sig ej ha råd att komma till sverige mer än en gång per år, samtidigt åker till andra sidan världen tre ggr om året. Att täcka upp behöver inte betyda "ursäkta" besvikelser eller att lära barnet att det är ok att bli behandlat dåligt.

Precis så är det med det yngre barnet och precis så var det med den stora innan hon själv insåg att pappa är en skitstövel. Jag vill så gärna att den lille ska tro att hans pappa bryr sig om honom. Aldrig någonsin ska jag berätta att pappa brukade säga " that kid is full of shit. He cant be mine" Aldrig någonsin ska jag berätta för honom att han säger att storasyster brås på honom och är helt perfekt, lillebror brås på mamma och honom kommer det bli synd om. Inte ska jag heller berätta att han tog av honom bilbältet när han var bebis och körde det fortaste han kunde bara för att psyka mig.

Men en dag upptäcker han kanske det. Och vem blir han besviken på då? Honom eller på mig som han litar på och älskar som hjälpte till att hålla skenet uppe?!?
  • Anonym

Blir lite nyfiken varifrån barnafadern kommer?[/quote]

Han är vit sydafrikan men bosatt i England. Din barnafader?

• Anonym
    SupersurasunkSara skrev 2014-09-09 11:57:51 följande:

Jag läste bara TS nu.

Mitt råd till dig är: Lägg ner. Lev ert liv. Du gör det du tror är bäst för barnen men ÄR det verkligen bäst att känna sig som ett påhäng och bortvalda för att de inte uppför sig som han förväntar sig? Respekt förtjänar man och han har inte förtjänat någon, de ringde ju ändå på em?

En normal person hade inte betett sig så som deras pappa gjorde.

Fråga barnen om de vill träffa pappa, vill de inte, ta den striden med honom åt dem. Tala om att de inte vill längre så han behöver inte bemöda sig med att slösa några kronor på att komma till Sverige.

Låt dem tala med skolkuratorn eller bup om du tror att det kan behövas. Ibland är inte den ena föräldern något att ha utan är bara jobbiga för barnen. då ska man låta dem slippa.

Klok som alltid!
  • Anonym
    Malintbackstrom skrev 2014-09-10 22:05:28 följande:

Barnens pappa har nu lovat det stora barnet att ta med hennes bästa kompis från England till Sverige. Men bara om hon lovar att träffa honom minst 5 dagar av 10. Så givetvis har hon lovat det nu. Ja vad kan jag säga?!?

Att du som juridisk vårdnadshavare anser att miljön de kommer vistas i INTE är säker. Du ringer till kompisens föräldrar och förklarar hur pappan är och de kommer förstå direkt.
Svar på tråden Självisk pappa