Inlägg från: NenaShebelle |Visa alla inlägg
  • NenaShebelle

Första barnet, BF maj 2015.

Hej tjejer!

Får man hoppa in här? Är beräknad den 30e april så ligger precis på "gränsen" eller vad man ska säga. Haha Är 23 år (24 om en månad), bor i Göteborg.

Såg att det pratats om KUB-test. Vi har valt att göra det trots att vi båda är under 35 (han 31). Även om det inte är en garanti så känns det bäst så, för oss. Visste dock inte att det var gratis i andra kommuner/landsting för personer under 35 :-O

• NenaShebelle

Vet inte om jag skrivit i tråden tidigare, så kikar in och gör ett nytt försök...

Först styrkekramar till Hemlig78, beklagar verkligen!!

23 år (24 om knappt en månad), Göteborg. BF 30 April. Går in i v14 (13+0) på torsdag och Elliema jag ska faktiskt göra kubtestet nu på torsdag. Det är med skräckblandad förtjusning måste jag säga. Vi var på ett tidigt UL för att fastställa graviditeten/längd 6+3 så vi har sett ett litet hjärta slå. Men jag har nog inte riktigt tagit in att det är en liten människa där inne då jag ändå mått relativt som vanligt. Har nu dock varit utomlands och blev dålig (verkar fortfarande hänga kvar) så det ska bli skönt att få kika in på torsdag och se hur liten mår, så orolig som man blivit (

Kan vara dags Ellima att boka KUB snart isf, vet inte hur det är där du bor men blodproverna inför kubben tog de på mig i v11. Skönt att allt gick bra för er idag!

• NenaShebelle
    Elliema skrev 2014-10-21 15:18:45 följande:

Hej!

Vad tråkigt att du mår dåligt! Hoppas det går över snart! 

Vad roligt att få se hjärtat slå, bokade KUB i dag så det blir den 11/11.

Ska bli underbart att se den lilla där inne, har inte heller fattat att jag är gravid på riktigt än. Även att jag mått som fan emellanåt ;).

Ska ta blodproverna på torsdag eller fredag denna veckan.

Ja det var skönt att alla värden var bra, har för högt BMI så har en så kallad högrisk graviditet utav det, så det var skönt att kunna visa att jag faktiskt är frisk även om jag väger mera än vad de rekommenderar ;).

Håller tummarna för dig på torsdag! :)

Ja, det är verkligen spännande. Vill så gärna se en pigg och frisk liten bebis på torsdag!! Allt detta är så stort att det är svårt att ta in, jisses! Så jag förstår dig.

Nu har du något att se fram emot

Ja, det förstår jag att det känns lite extra bra. Hoppas att allt går bra för dig och att du får må bättre snart. Du får högsta pris i slutändan
  • NenaShebelle
    Elliema skrev 2014-10-21 20:57:02 följande:

Ja det förstår jag! Avundas dig som får se din bebis snart .

Har ni tänkt ta reda på könet sen eller ska ni vänta och se?

Jag och min sambo diskuterar detta ofta och det är typ varannan dag

så vill vi veta .

Ja det kändes bra faktiskt  även om jag givetvis förstår att de enbart

gör sitt jobb, och håller koll så bebisen och jag mår bra.

Oja! vilket pris vi kommer få, som jag längtar efter att det ska bli maj nu!

om er lill* tittar ut på bf så får den samma födelsedag som jag .

Vi kommer att ta reda på könet, inte för att det spelar någon roll men Så nyfiken, hihi! Sedan anser vi att det underlättar shoppingen framöver också. Vi båda tror att det blir en pojke. En känsla vi har.. Har du någon känsla för vad det kan vara i magen? vi är faktiskt inbokade för RUL och ska dit den 2/12(!) Spännande!!

Jag förstår, huvudsaken är att du och lillen mår bra. Du känner din kropp bäst och så länge man gör allt med måtta och sunt förnuft..

Jasså?? Ja vi får se om vi blir fram/bakåtflyttade framöver.
  • NenaShebelle
    Elliema skrev 2014-10-22 13:23:54 följande:

Jag tror att det är en tjej :). Sambon säger att han inte vet. Vad spännande! Vi ska ha RUL runt julafton så får väl se när det bokas men längtar som attan!

Åh vilken bra julklapp ni får!!
  • NenaShebelle
    Menlotta skrev 2014-10-22 13:25:46 följande:

Jag sitter på bussen på väg till mitt KUB-test just nu. Nervös! (12+3) Det har gått 31,4% av graviditeten vilket känns ganska långt, men ändå evigheter kvar. Insåg att jag är i fjärde månaden, DET känns.. Jag vet inte, vill säga coolt haha. Återkommer med bild senare idag om det går som det ska på ultraljudet :)

Ha en bra dag!

Hoppas att allt går bra! Tänker på dig Vi ska dit imorgon, nervöst.
  • NenaShebelle
    Menlotta skrev 2014-10-23 20:08:05 följande:

Här kommer bilden på min lille :)

Åh vilken fin liten! Våra bilder blev inte riktigt lika tydliga.
  • NenaShebelle
    Menlotta skrev 2014-10-23 20:08:05 följande:

Här kommer bilden på min lille :)

Åh vilken fin liten! Våra bilder blev inte riktigt lika tydliga.
  • NenaShebelle
    Mamma20/5 skrev 2014-10-25 09:38:04 följande:

Jag kanske är helt lost, men vad är KUB??

KUB är en kombination av två test. Nackuppklarning och biokemisk screening. Du som mamma lämnar blodprover och sedan görs ett grundligt ultraljud där de kollar vätskan i nackspalten osv. Detta är för att se hur barnet utvecklats och de undersöker risken för Downs syndrom, trisomi 13 och 18. Detta är ju dock inte 100% igt och skulle man få "dåliga" värden och ligga i riskzonen så görs ett moderkaksprov eller fostervattenprov (om man vill).

Om det förklarar...
  • NenaShebelle
    Mamma20/5 skrev 2014-10-25 17:51:54 följande:

Tack så mkt, det förklarade absolut! Men de är inget jag har blivit erbjuden, blir alla de?

Det vanligaste är att endast kvinnor över 35 (olika i olika landsting) blir erbjudna detta. Annars kostar det ca 2500-1800:-
  • NenaShebelle
    NenaShebelle skrev 2014-10-25 18:04:57 följande:

Det vanligaste är att endast kvinnor över 35 (olika i olika landsting) blir erbjudna detta. Annars kostar det ca 2500-1800:-

Rättelse, 1500-1800:- ska det givetvis stå..
  • NenaShebelle

Jag undrar, när hade ni tänkt att berätta för er arbetsgivare??

• NenaShebelle
    Starshaped skrev 2014-10-27 15:28:04 följande:

Åhhhhh jag är käääääääär!

Fick se Lilla Grynet på UL idag! V.13 (12+1)..

Allt såg bra ut och hjärtat pickade på!

H*n rörde på sig med, en helt magisk känsla!

<3

Åh så underbart!! Så häftigt att se bebisen hoppa runt på skärmen )
  • NenaShebelle
    VMS skrev 2014-10-27 19:09:54 följande:

Jag vet inte, är både rädd & nervös för vad dom ska säga eller vad frun har att säga om det, hon kan ibland bara slänga ur sig vad som helst & kan komma på sånna riktigt idotiska idéer bara för att det passar henne... & någon har sagt till mig att jag ska försöka att inte säga något förrän det syns, men jag vet inte om jag ska göra det. Hur mycket jag än inte tycker om mitt jobb så kan jag i alla fall förvarna dom ett bra tag innan så dom kan hitta någon ny så snabbt som möjligt, eller börja leta så snabbt som möjligt.

När hade du tänkt berätta?

Lite det jag är inne på också, men min första tanke var att vänta med att berätta för min chef tills efter RUL. Är dock redan i v20 då. Man vet ju heller inte hur stor man blivit tills dess.
  • NenaShebelle
    Ljusfat skrev 2014-10-28 08:47:47 följande:

Läste en artikel nyss om att gravida bör ta influensavaccin. Tänker ni göra det? Influensan blir svårare i år - fler kommer att insjukna www.aftonbladet.se/nyheter/article19762428.ab

Har alltid varit skeptisk till sånt. Jag vägrade att vaccinera mig när svininfluensan gick.. Och med tanke på hur folk mått efter detta så är jag glad att jag vägrade. Men jag vet inte. Hur resonerar du?
  • NenaShebelle
    Ljusfat skrev 2014-10-27 23:44:52 följande:

Guuuuud vad det spänner i magen idag. Undrar om den kommer spricka när den har växt klart. Tog en ny bild nu och jämförde med första veckan och visst tusan ser man skillnad. Innan var det typ en kantig mage och jag kunde dra in den nästan helt, men nu är där en fin rund form och det ser nästan ut som en gravidmage. Jag kan inte heller dra in den längre hehe. :)

Har även märkt att brösten har blivit väldigt tunga. Har era också blivit det?

Fortfarande ömma ibland men inte alls som för några få veckor sen. Skönt :)

Mina har typ inte ömmat alls.. När jag legat på mage en hel natt visst. Men annars känns de som du säger, bara tunga. Som 2 påsar med sand, haha.
  • NenaShebelle
    VMS skrev 2014-11-01 10:50:58 följande:

Ska snart på KUB. Vet någon om man får bilder med sig hem eller kan få köpa? Hittade ett forum när jag sökte på google om att endel har fått & endel andra har inte fått, men det forumet var 5 år gammalt.

Vi fick 2st bilder på vårt KUB, kostade inget
  • NenaShebelle

Usch.. Vad hemskt. Beklagar verkligen Nrk79. Tänker på er

Svar på tråden Första barnet, BF maj 2015.