abort-tabu att ifrågasätta. behålla-helt ok att fördöma?
en sak jag lagt märke till här på familjeliv (och förövrigt utanför också) är att det verkar fullständigt ok att fördöma och trycka ned kvinnor som väljer att inte göra abort, samtidigt som det är totaltabu att säga minsta negativa sak till/om någon som väljer att göra abort.
har sett flera trådar av kvinnor som blivit lämnade för att de valt att behålla barnet, som blivit utsatta för ultimatum där de fått höra att de måste göra abort men inte kan, som blivit utestängda från sin familj för att de valt att inte göra abort, som av olika anledningar kanske inte är i den bästa situationen för barn men som ändå känner att de inte KAN göra abort etc etc och som kommit hit för att be om RÅD.
och varje sådan tråd, utan undantag, bemöts av fördömanden, idiotförklaranden, skuld och skambelägganden etc etc. många gånger är det riktig hårda ord där kvinnan får höra hur elak, ansvarslös och egoistisk hon är och vilken dålig mamma hon kommer bli, att hennes barn kommer må dåligt, få en kass uppväxt, hata henne etc. ofta sådant hon redan fått höra och orsaken till att hon ber om råd. många gånger spårar de här trådarna ut totalt och kvinnorna ifråga hinner inte ens försvara sig och hur många gånger de än förklarar att de inte KAN göra abort så respekteras det inte. för enligt hatmobben kan ALLA göra abort. har anmält flera sådana inlägg, utan resultat.
inlägg däremot som handlar om någon som vill göra abort/ska göra abort/har gjort abort bemöts av idel respekt och empati. inga fördömanden.
testade faktiskt för ett tag sen att skriva ett negativt svar på ett sådant inlägg, inte på långa vägar så hårt och elakt som de svaren kvinnorna som väljer att inte göra abort får, utan helt enkelt bara ett konstaterande att det var egoistiskt. det togs bort omedelbart.
det var alltså bara ett test, och ingenting jag faktiskt tycker. abort eller icke-abort är helt upp till kvinnan, det är bara hon som kan bestämma över sin egen kropp, bara hon kan veta vad som är rätt att göra. skulle aldrig få för mig att ifrågasätta eller fördöma någon som väljer abort. och inte heller någon som väljer att behålla barnet. för mig är det samma sak. fördömande som fördömande, kvinnoförtryck som kvinnoförtryck.
hur har det blivit så här egentligen? synen på abort verkar ha blivit helt snedvriden när det blivit helt ok att spotta och trampa på människor som väljer att INTE göra abort, att behålla sina barn, att låta leva? en del blir till och med hotade till abort, och det är inget konstigt. en viss "feminist"-komiker försökte ju tvinga sin flickvän till abort, och ingen bryr sig.
samtidigt är aborträtten är fullständigt helig, bara någon ens nämner något om att sänka abortgräsen ett par veckor blir det total hysteri och gapas om kvinnoförtryck.
vart ligger det värsta kvinnoförtrycket, egentligen?