Inlägg från: IsaStardust |Visa alla inlägg
  • IsaStardust

abort-tabu att ifrågasätta. behålla-helt ok att fördöma?

en sak jag lagt märke till här på familjeliv (och förövrigt utanför också) är att det verkar fullständigt ok att fördöma och trycka ned kvinnor som väljer att inte göra abort, samtidigt som det är totaltabu att säga minsta negativa sak till/om någon som väljer att göra abort.

har sett flera trådar av kvinnor som blivit lämnade för att de valt att behålla barnet, som blivit utsatta för ultimatum där de fått höra att de måste göra abort men inte kan, som blivit utestängda från sin familj för att de valt att inte göra abort, som av olika anledningar kanske inte är i den bästa situationen för barn men som ändå känner att de inte KAN göra abort etc etc och som kommit hit för att be om RÅD.

och varje sådan tråd, utan undantag, bemöts av fördömanden, idiotförklaranden, skuld och skambelägganden etc etc. många gånger är det riktig hårda ord där kvinnan får höra hur elak, ansvarslös och egoistisk hon är och vilken dålig mamma hon kommer bli, att hennes barn kommer må dåligt, få en kass uppväxt, hata henne etc. ofta sådant hon redan fått höra och orsaken till att hon ber om råd. många gånger spårar de här trådarna ut totalt och kvinnorna ifråga hinner inte ens försvara sig och hur många gånger de än förklarar att de inte KAN göra abort så respekteras det inte. för enligt hatmobben kan ALLA göra abort. har anmält flera sådana inlägg, utan resultat.

inlägg däremot som handlar om någon som vill göra abort/ska göra abort/har gjort abort bemöts av idel respekt och empati. inga fördömanden.

testade faktiskt för ett tag sen att skriva ett negativt svar på ett sådant inlägg, inte på långa vägar så hårt och elakt som de svaren kvinnorna som väljer att inte göra abort får, utan helt enkelt bara ett konstaterande att det var egoistiskt. det togs bort omedelbart.

det var alltså bara ett test, och ingenting jag faktiskt tycker. abort eller icke-abort är helt upp till kvinnan, det är bara hon som kan bestämma över sin egen kropp, bara hon kan veta vad som är rätt att göra. skulle aldrig få för mig att ifrågasätta eller fördöma någon som väljer abort. och inte heller någon som väljer att behålla barnet. för mig är det samma sak. fördömande som fördömande, kvinnoförtryck som kvinnoförtryck.

hur har det blivit så här egentligen? synen på abort verkar ha blivit helt snedvriden när det blivit helt ok att spotta och trampa på människor som väljer att INTE göra abort, att behålla sina barn, att låta leva? en del blir till och med hotade till abort, och det är inget konstigt. en viss "feminist"-komiker försökte ju tvinga sin flickvän till abort, och ingen bryr sig.

samtidigt är aborträtten är fullständigt helig, bara någon ens nämner något om att sänka abortgräsen ett par veckor blir det total hysteri och gapas om kvinnoförtryck.

vart ligger det värsta kvinnoförtrycket, egentligen?

• Svar på tråden abort-tabu att ifrågasätta. behålla-helt ok att fördöma?
  • IsaStardust
    Anonym (Cecilia) skrev 2014-09-05 17:34:20 följande:

Det är skillnad på att fördöma och lägga sej i ombedd eller att svara i en tråd. Ibland kan någon som är helt inne på att göra abort kanske behöva en tankeställare om att det kan vara dumt att ta bort i onödan för att det ligger lite fel i tiden. Å andra sidan tycker jag att om man behåller för att man har dåligt samvete fast man inte har försörjning bostad eller nätverk kan behöva en påminnelse om att ett barn inte bara är en gullig bebis utan behöver tid och stöd i minst 19 år.

Helt enkelt verkar många behöva påminnas om den andra möjligheten.

Jag tycker det är bra att se över abort gränsen för att gränsen för vilka barn man kan rädda vid för tidig födsel sjunker. Det blir konstigt om gränserna går omlott.

Jag tror att de flesta är väl medvetna om alternativen och har de inte bett om min åsikt angående hur de ska göra så lägger inte jag mig i, utan ger hellre råd utifrån deras val, det de oftast frågar om. Tycker det är vanlig respekt.

Men alla tänker ju olika om det, och man kan ju inte hindra folk från att yttra sin åsikt, men det är en väldig skillnad på det och påhoppen och kvinnoförtrycket som pågår.
  • IsaStardust
    sextiotalist skrev 2014-09-05 17:40:07 följande:

För mig är kvinnans rätt till abort helig, inte på så vis att det är ett måste att göra abort bara för att pappan inte vill ha barnet, utan att den rätten får inte försvinna pga kvinnans hälsa och framför allt, den utsatthet en ofrivilligt gravid kvinna får stå ut med.

Jag håller med, men står man upp för den rätten måste man ju även göra det för rätten att inte göra abort, annars är det ju hyckleri.
  • IsaStardust
    FrökenKanSjälv skrev 2014-09-06 07:14:57 följande:
    Det håller jag med om!

För mig är det rätten att själv få bestämma som är helig! Det ska vara lagligt att göra abort, men även lagligt att behålla barnet. Det ska vara accepterat av samhället att göra abort, men även accepterat att behålla barnet.

Jag kan iofs förstå att debatten blir hätsk när det är en såpass känslig fråga där många har en stark åsikt, men jag tycker att debatten kan hållas icke anonymt i debattrådar istället för som nu anonymt i trådar där en ts ber om råd i en jobbig situation.
    fast saken är den att de har inte ens rätt att ha en åsikt i den frågan när kvinnan redan bestämt sig, det är lika för abort och för de som behåller barnet. skillnaden är att vad gäller abort så respekteras det. skulle man ifrågasätta och komma med en åsikt där ses man som kvinnohatare. men vad gäller med motsatta öser man på med åsikter som ingen bett om, egoistiskt, elakt, dåligt för barnet etc etc etc.

om jag redan bestämt mig för att behålla barnet och uttrycker det, då vill inte jag att någon ska komma till mig och säga att jag borde ta död på mitt barn, för eftersom jag bestämt att behålla barnet så är det just det jag hör. att mitt barn borde dö.

och att sen få höra av folk att barnet bara är en cellklump eller tumör är ju fruktansvärt.det är ju som att säga till en som ska göra eller har gjort abort att det är ett liv hon har tagit död på, med fingrar och tår, och det är ju tabu att göra. folk verkar inte förstå att det är samma sak.
  • IsaStardust
    KristenTjej84 skrev 2014-09-16 14:51:26 följande:

Jag håller med dig. I allt du skriver. Jag tycker också det är galet att så få människor kämpar för att ge kvinnan som oftast VILL behålla barnet då abort inte känns rätt, råd och tips på vart hon kan vända sig om hon är utlämnad och ensam, pojkvännen &/eller familjen sviker om hon behåller barnet och behöver stöd och hjälp för att kunna bli mamma till ett barn hon vill ha.
    Men otroligt många sitter och skäller ut TS för att hon "satt sig in i sitsen" med slarv av P piller eller annat skydd, och  vill "tvinga sambon/pojkvännen bli pappa mot hans vilja" och att det skulle vara själviskt och barnet skulle växa upp olyckligt. Helt utan tanke på att det finns andra mer passande faders gestalter där ute som kanske själva är ensamstående och längtar efter kärleken.
    Det är okänsligt och sjukt!  Bara för att man är singel då barnet föds eller då man är gravid, betyder inte att man är singel för evigt.
    Kvinnans rätt att välja är det inte om hon bara trycks psykiskt och fysiskt mot en valmöjlighet och alla andra valmöjligheter tas bort, speciellt då hon är redan sårbar och kommer hit för att be om råd och hjälp, inte för att bli idiot förklarad eller smutskastad på andra sätt.
    Det för mig visar att vi lever i en självisk värld där vi visst behöver Gud att väcka människors samveten och kärlek till sina medmänniskor till liv och för att hela våra sår.

• IsaStardust
    Lönnsirap skrev 2014-09-16 15:16:59 följande:

Håller inte alls med TS om analysen.

Tyvärr behandlas inte någon i känsliga rummet i frågan om abort speciellt finkänsligt av ALLA i diskussionen. Detta gäller både de som vill behålla barnet och de som vill ta bort barnet.

Just abort har under mina 7-8 år på familjeliv varit ett infekterat ämne, där vissa användare ballar ur. Känsliga rummet skall vara en plats för stöd. Men familjeliv är snarare en diskussionsplats, där vissa ämnen berör och då blir det sällan den typ av stöd som folk i svåra situationer förtjänar.

Jag har märkt av det även utanför familjeliv, den allmänna åsikten är att ALLA kan göra abort, och klaffar inte allt perfekt, är kvinnan ensamstående t.ex så kommer det upp "gör abort", "det är ju ändå bara en cellklump" utan att kvinnan ifråga har bett om åsikter. och alla kan inte göra abort. en del har det inte i sig, jag skulle aldrig kunna göra det till exempel, det alternativet finns inte, och jag tänker inte skämmas för det. men det verkar vara väldigt svårt att acceptera att en del verligen inte vill eller inte kan göra abort. det ska argumenteras och argumenteras i evinnerlighet, pressas på, och ett Nej godkänns inte, för alla ska ju kunna göra abort, som nåt slags inbyggt krav i att vara kvinna.

däremot har jag aldrig hört talas om någon som bestämt sig för abort som blir ifrågasatt pga det. jag upplever en större respekt för det, säger kvinnan nej så respekteras det, för det är ju kvinnans kropp, kvinnans rättighet etc etc. och där är det inget konstigt om någon gapar om kvinnoförtryck. jag nämnde en gång i en tråd här, där en kvinna blev påhoppad för att hon inte ville göra abort, att det faktiskt var kvinnoförtryck som de höll på med, men de fattade inte det. jag tror att många, tyvärr, inte förstår, att de beter sig illa och respektlöst och kvinnoförtryckande.

det känns så hycklande när aborträtten ska försvaras så nitiskt, att inte ens en veckas lägre gräns kan tolereras. men samma människor som försvarar den rätten kan gå på och hacka på kvinnor som väljer att inte göra abort. men det är så vanligt och normaliserat att människor inte ens noterar det.

folk blir upprörda över bilder på aborterade foster men så illa som de blir berörda av det, så illa berörd blir jag när människor hävdar att en kvinnas önskade, älskade barn är en cellklump eller en tumör, som man med enkelhet kan skrapa bort. jag fick själv ifrågasättanden när jag var ensamstående och väntade min son, och kan fortfarande bli illamående över att människor sa åt mig att ta död på honom.

folk tjatar om abortgränser och skapar fullständigt ramaskri om det pratas om en sänkning (INGEN vill ta bort aborträtten) men att kvinnor blir hotade, förtryckta, utpressade till aborter är det ingen som noterar.

den dagen som exempel som den kända "feminist"komikerns kvinnoförtryckande tilltag får samma mediala utrymme som SD:s önskan om att sänka abortgränsen några veckor, den dagen kanske vi har kommit någonstans i att synliggöra det förtrycket.
  • IsaStardust
    yodi skrev 2014-09-16 16:02:48 följande:

ts: har märkt samma fenomen som dig, startade faktiskt en tråd om det för några år sedan och undrade varför kvinnan ses som en fullblods egoist och får höra både det ena och andra om hon inte vill göra abort, samtidigt som det i mångas ögon är helt ok att mannen kommer med hot och ultimatum för att få igenom sin vilja.

ja, många tycker ju till och med synd om mannen, både kvinnor och män, och ser honom som ett oskyldigt lamm som blir utnyttjad av kvinnan för att hon blivit oplanerat gravid. det är så sjukt. det hävdas att hon förstör hela hans liv, pga att hon inte gör abort. herregud, hon är ju i en minst lika utsatt situation!
  • IsaStardust
    Anonym (respektera!) skrev 2014-09-16 16:11:56 följande:

Jag känner personligen inte igen det du beskriver TS, men att det kan vara så är naturligtvis inte acceptabelt.
    Det ska dock inte användas som ursäkt för inskränkningar av olika slag i aborträtten.Det är det värsta kvinnoförtrycket.

Behålla eller inte, är kvinnans val.Det ska respekteras oavsett.

ja precis, vilket val man än gör så ska det respekteras. tycker inte ens att man ska behöva förklara sig varför man valt som man gjort.
  • IsaStardust
    Grappa skrev 2014-10-18 13:09:18 följande:

du blandar ju äpplen och päron. Jag är 100% för den fria aborträtten och de gränsdragningar vi har idag i Sverige. Jag kan ändå tycka i vissa fall att tjejer som behåller barn mot mannens vilja är skitstövlar. Helt olika frågor.

men då är du ju en hycklare (som så många andra). du kan inte stå upp för den ena rätten och vara emot den andra. och som sagt, som sagt, som sagt, tusen gånger innan, så kan inte alla göra abort.
  • IsaStardust
    Grappa skrev 2014-10-18 13:18:18 följande:
    Nej. Det är du som inte förstår det intellektuella resonemanget.
    nej jag gör inte det. ser inget intellektuellt i det alls tyvärr.

Svar på tråden abort-tabu att ifrågasätta. behålla-helt ok att fördöma?