hjälp
Din text är lite rörig så jag ber om ursäkt om jag inte förstått allt rätt...
En trettonåring får ju inte automatiskt välja själv men skall, precis som alla barn, bli lyssnad på. Det är dock föräldrarna som måste bestämma vad som är bäst för barnen.
Tror du att det är bra/ok för honom att bo med sin mamma så låt honom - men han skall då vara medveten om vad "konsekvenserna" blir. Långt till o från skolan gör att han måste gå upp tidigt. Han har inte samma möjlighet som tidigare att följa med kompisar hem efter skolan. Han kommer inte kunna läsa till konfirmationen varannan vecka. Det är en mängd små saker som påverkas och som han kanske inte är mogen att ta med i "konsekvensanalysen"..
Tror du att det är dåligt för honom så stå på dig att han bor kvar hos dig.
Ett alternativ vore ju att börja med att han bodde torsdag till måndag hos sin mamma. Då får han extra tid där men inte halvtid. Bestäm i förväg att ni provar i tre månader tex. Sedan sätter ni er gemensamt ner o går igenom hur det fungerat och bestämmer om ni skall fortsätta på samma sätt, gå på varannan vecka eller gå tillbaka till varannan helg.
Under försöket drar mamman av på underhållet med 1/40 av underhållet (för det betalar hon hoppas jag) för varje dygn.
Du nämner att du tror hon vill ha varannan vecka pga att hon vill ha bidrag av dig för hyran. Du är INTE skyldig att hjälpa henne med hyran eller ge henne något underhåll för varannan vecka. Däremot har hon rätt till halva barnbidraget om hon har sonen halvtid.
Bra är nog om ni gör upp innan isåfall att hon hjälper till med sonens kostnader. Dvs hon står för kläder när han bor hos henne - det eller så behåller du barnbidraget och att ni delar på överstigande summor...
Det är mycket att ta med i beräkningen när man inte är på samma bana...