• Anonym

Min kille lämnar mig pga graviditet

Jag resonerar väl som så att lämnar han dig för detta så hade han inte varit den rätt i långa loppet ändå. En riktig man/partner skall stå vid din sida oavsett. Det är sann kärlek!
    Det är din kropp och ditt slutliga val. Kanske kommer han till sans så småningom?

• Anonym
    Anonym (ledsen) skrev 2014-09-04 08:12:55 följande:

Jag och min kille har varit tillsammans i fyra år bott ihop i tre år. Jag är 26 han 25.
    Jag slöt med minipillier för ett halvår sedan, då dom inte funkade bra. Blev gravid två gånger trots att jag åt dom. Vi kör kondom dom gångerna vi har sex istället.
    Men nu har jag blivit gravid ändå... Jag har redan gjort två aborter och den sista var hemsk. Jag ångrade mig väldigt mycket. Tror inte han fattade hur dåligt jag mådde, vi pratade aldrig om det...

Min kille får panik. Han vill inte ha barn nu, han vill verkligen inte bli pappa nu säger han. Han säger att han kommer lämna mig om jag inte gör abort.
    Han åkte hem till sin bror igår och säger att han kommer inte tillbaka fören jag gjort abort. Jag har smsat honom men han svarar inte på dom.
    Jag vill inte göra min tredje abort...

Vad ska jag ta mig till? Vad är rätt och vad är fel enligt er?

ETT STORT SVEK AV DIN POJKVÄN! Kanske kan han komma på andra tankar och bli delaktig i ert barn , men annars kanske du kan finna ditt bästa stöd hos andra som tänker på ett mindre själviskt och mer solidariskt sett.

Jag tror på att du kan bli en bra mamma och män som försöker få kvinnor att göra abort tycker jag uppvisar en mycket starkt egoistisk sida, att vilja eliminera sitt eget barn. Hoppas så innerligt att det skall bli bra för dig tillslut och för ditt barn! 

Styrkekram!
  • Anonym
    Meei skrev 2014-09-04 17:39:25 följande:
    Han trodde ju dom skyddade sig? Ni tjejer verkar inte förstå pressen och stressen ni sätter på killar. Okej om man körde oskyddat, då förstår jag att man kan skylla på killen med, men nu? Han gjorde sin del och är ju bara elakt att behålla det.

Har själv barn och vet hur mycket tid och kraft det tar. Att behöva göra det mot sin vilja eller själv skulle jag aldrig vilja göra. Både för mitt och barnets skull.

hahahahahahhaha pressen ? det är ju för fasen inte killen som blir gravid och måste bära och föda fram barnet !? 
    sedan hade de ju inte någon överenskommelse att om det skulle råka bli barn så skulle hon göra abort. nej det är lika mycket bådas ansvar. 

när ts skydd inte funkade så tog hon sitt ansvar , nu funkade inte hans skydd så nu får han ta sitt :) 

• Anonym
    Meei skrev 2014-09-04 17:39:25 följande:
    Han trodde ju dom skyddade sig? Ni tjejer verkar inte förstå pressen och stressen ni sätter på killar. Okej om man körde oskyddat, då förstår jag att man kan skylla på killen med, men nu? Han gjorde sin del och är ju bara elakt att behålla det.

Har själv barn och vet hur mycket tid och kraft det tar. Att behöva göra det mot sin vilja eller själv skulle jag aldrig vilja göra. Både för mitt och barnets skull.
    Samlag kan ALLTID leda till graviditet trots preventivmedel.Inget är mig veterligt hundraprocentigt och man kan heller inte lita på "säkra perioder".

Är det elakt att behålla barnet , att inte döda fostret för att pappan vill det????? Jag ser det som livsbejakande gentemot den som är allra svagast och saknar egen röst i detta-nämligen fostret,att ge det en chans, och framtiden är dessutom inte alls ödesbestämd. Den kan alltid påverkas av våra val. Hoppas TS kan få stöd av andra som älskar henne.
  • Anonym
    Läs vad som står och inget annat skrev 2014-09-04 21:59:15 följande:
    Nähä men att utsätta nån annan går bra?
    ts tvingade inte han till att ha sex , eller vart står det att hon våldtagit han ? 
  • Anonym

Hej TS! Du är 26 år, har en lagom stor summa pengar på banken och en massa års livserfarenhet. Du är gravid och du vill ha barn. Grattis, det är ju underbart!

Jag hoppas att du kan skaka av dig alla negativa kommentarer och fokusera på dig själv. Om du vill detta, så har du alla förutsättningar att få det att fungera. Du verkar klok och självständig, du tycks ha stöd hos din familj. Om du väljer att behålla barnet så säger jag bara grattis - du ska bli mamma och det kommer bli helt underbart och bitvis apjobbigt, men värt det varje sekund!

Och den där sambon. Ja, det här är ju hans förlust. Men jag tycker inte att du ska säga nej till de pengar han enligt lag ska bidra med till barnet. Om du inte behöver dem för att få vardagen att gå runt, så sätt dem på ett särskilt konto och spara för barnets framtid? Till lägenhet, större inköp eller till en gemensam och spännande långresa när barnet är större?

• Anonym
    Anonym (INTE) skrev 2014-09-05 11:31:43 följande:

GÖR INTE ABORT. Har flera vänner som blivit utsatta för detta av sina pojkvänner. 

En tvingades till en första abort för han skulle lämna henne, hon mådde så otroligt dåligt och pratar om det än idag (det är tio år sedan). Året efter blev hon gravid igen och beslutade att behålla barnet ändå. Hon hade ingen inkomst alls utan hade gått ut gymnasiet. Han stannade kvar men de gjorde slut vid ett senare tillfälle. 

En annan hade en kille som försökte tvinga henne men hon vägrade och sa att hon skulle ta hand om det själv om han inte var med på det. Nu är hon i vecka 22 och han är helt och hållet med på det och väljer ut barnvagnar och kläder. Läskigt som fan eftersom han först reagerade som din kille och drog och sa att hon skulle göra abort. Han till och med hjälpte henne att ringa och boka, men sen bara vände han.

En annan blev lämnad och killen drog och har aldrig mer hört av sig, vilket hon idag säger är det bästa som hänt även om det var svårt då - för han var inget att ha. 

Gör det du vill! Inte f-n ska någon komma och säga att du inte kan behålla barnet om du inte har en stabil inkomst. Man ska inte behöva abortera ett barn pga inkomsten. Har flera vänner som klarat sig utmärkt med extremt låga eller inga inkomster (alltså har de fått lägsta mammapenning). Det handlar om vad man vill. 

Jag håller med! Gör inte pojkvänner/makar till viljes som inte vill ta sitt ansvar och vill döda sina egna ofödda barn.
  • Anonym
    nevermind skrev 2014-09-04 19:00:25 följande:

Gör abort och dumpa honom. Eller behåll och dumpa honom, men då får du klara dig själv. Och förklara för barnet varför h*n inte har nån pappa.

Det är inte helt otänkbart att TS kommer att hitta en ny man en dag , som kanske kan vara liknande en far för barnet.
  • Anonym
    Ess skrev 2014-09-05 18:57:37 följande:
    Det är rätt normalt förekommande i ett förhållande att man har sex, penetrerande sex för att förtydliga. Tror knappast att ens de som säger att killen ska avstå för att inte riskera bli pappa, själva skulle avstå sex.
    I ett förhållande brukar man även diskutera hur man ska lösa saker som dyker upp längs vägen, som tex en oplanerad graviditet.

Om nu killen är tydlig med att inte vilja ha barn, då kan ju tjejen säga nej till sex om hon inte vill riskera att bli gravid och gå igenom en abort. 
    eller så kan han låta bli att ha sex ? för att det är han som inte vill ha barn. 
    hon skall inte behöva ta ansvar för hans ogenomtänkta handlingar. 
    varför skall hon behöva säga nej ? vill man inte riskera att bli förälder skall man inte ha sex ! 
  • Anonym
    Anonym (Så är det..) skrev 2014-09-06 11:23:25 följande:
    Nu är Ess där igen men förutfattade meningar. Varför förutsätter vi att TS ska träffa någon som inte betalar för hennes barn? Så behöver det absolut inte bli. Min erfarenhet är din motsatta. Jag lever med en man som inte gör skillnad på mitt och ditt och jag har en sk särkulle. Jag har flera vänner som lever tillsammans med dina och mina barn som du beskriver det, och de betalar allt samman.

En annan sak är att pappan kommer aldrig leva i en sk kärnfamilj då han redan har ett barn med TS, om hon väljer att gå vidare i sin graviditet.

Så det stämmer ju inte alls.

Jag tycker alla ska sluta att vara så negativa mot TS. Visst är det bra att få veta både negativa och positiva eventuella händelser och känslor framåt. Det ska hon verkligen ta med i sitt beslut.

Men det gynnar inte TS att enbart tänka negativt ELLER positivt som en del avser försöker få henne till.
    Det sista har du rätt i.
    Men jag tänker inte sitta och skriva och direkt ljuga att jag tycker att hon ska behålla barnet. Jag ser det inte heller som en speciellt bra ide att behålla barnet som någon form av hämnd för att exet absolut inte vill ha barn nu.
    Ts har alla chanser att gå vidare och skaffa sin familj med en som verkligen vill ha barn, och min åsikt är och förblir att en särkulle inte är direkt önskad, utan något som kommer på köpet och som man helst klarat sig utan.
    Ts ville ha alla åsikter, och då ska hon få det. Hon får läsa och begrunda alla vinklar, och avgöra vilka som kan tänkas beröra hennes situation och inte.

Jag känner ingen som ser särkullarna som något som berikar deras liv, utan snarare som något som finns där och som man får stå ut med tills man blir av med dem.
  • Anonym
    Ess skrev 2014-09-05 19:56:12 följande:
    Jo men visst!
    Det lever ju precis alla efter ute i verkligheten. Att ens ta upp det är ju löjligt.
    Penetrerande sex kan alltid leda till graviditet trots preventivmedel. Jag tycker det är bra att preventivmedel finns, men eftersom de inte är hundraprocentiga så är det faktiskt möjligt att välja bort penetrerande sex i vissa faser i livet om man absolut inte kan tänka sig bli förälder då. Det finns också andra former av sex än penetrerande.

Om jag använder kondom gör jag det med inställningen att om det inte funkar och kvinnan blir gravid så vill jag ta mitt ansvar som far-inte med inställningen att om det inte funkar så går det att göra abort. I så fall skulle jag ju, i det senare fallet, på förhand kalkylera med abort som ett handlingsalternativ och i princip använda abort som ett "preventivmedel"-ett "sekundärpreventivmedel" efter primärpreventivmedelet kondom. Märk citationstecknen-jag säger inte att abort språkligt korrekt kan kallas preventivmedel , men jag liknar det vid det när jag tänker på hur en del resonerar.
  • Anonym
    Anonym skrev 2014-09-10 11:41:10 följande:
    Penetrerande sex kan alltid leda till graviditet trots preventivmedel. Jag tycker det är bra att preventivmedel finns, men eftersom de inte är hundraprocentiga så är det faktiskt möjligt att välja bort penetrerande sex i vissa faser i livet om man absolut inte kan tänka sig bli förälder då. Det finns också andra former av sex än penetrerande.

Om jag använder kondom gör jag det med inställningen att om det inte funkar och kvinnan blir gravid så vill jag ta mitt ansvar som far-inte med inställningen att om det inte funkar så går det att göra abort. I så fall skulle jag ju, i det senare fallet, på förhand kalkylera med abort som ett handlingsalternativ och i princip använda abort som ett "preventivmedel"-ett "sekundärpreventivmedel" efter primärpreventivmedelet kondom. Märk citationstecknen-jag säger inte att abort språkligt korrekt kan kallas preventivmedel , men jag liknar det vid det när jag tänker på hur en del resonerar.
    Vet man att kvinnan är desperat efter barn, så kan man göra slut om man inte vill ha några.
    Men det bästa är att göra slut direkt om man vet att man inte vill ha barn med den personen.
  • Anonym
    Anonym skrev 2014-09-10 11:41:10 följande:

Tryckte iväg för tidigt.
    Man måste prata om vad som kan hända och hur man ställer sig till det då.
    Men ts sambo verkar att ha varit rätt klar med vad han vill, så väljer man då som kvinna att fortsätta förhållandet så får man va beredd att göra abort ytterligare en gång.
  • Anonym
    Anonym skrev 2014-09-13 18:03:13 följande:
    Tryckte iväg för tidigt.
    Man måste prata om vad som kan hända och hur man ställer sig till det då.
    Men ts sambo verkar att ha varit rätt klar med vad han vill, så väljer man då som kvinna att fortsätta förhållandet så får man va beredd att göra abort ytterligare en gång.
    Menar du att kvinnan är skyldig att göra abort i det läget?
Svar på tråden Min kille lämnar mig pga graviditet