Inlägg från: Anonym (Äfvscj) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Äfvscj)

Min kille lämnar mig pga graviditet

Anonym (ledsen) skrev 2014-09-04 18:32:30 följande:

Jag känner ju press från honom även om vi inte är tillsammans. Jag vill inte att han skall få min och hans släkt emot mig såklart.

Jag kommer inte att ha mer än nödvändig kontakt med honom. Men han skickar långa sms till mig där han hotar om diverse saker. 

Hur det än är hoppas jag du kommer se till att han får ta sitt ansvar ekonomiskt. FK kan gå in o göra en månatlig utbetalning till dig från hans lön (familjerätten).

Men du har din mamma på din sida iaf. Om du nu behåller, hur kommer det då att bli med inkomst och boende, planer?
  • Anonym (Äfvscj)
    Anonym (ledsen) skrev 2014-09-04 18:58:02 följande:

Min pappa och hans fru har precis köpt ett hus med två stugor till. Jag kommer nog att prata med dom i morgon och fråga om jag kan få hyra ena stugan för en billig peng. Gravid eller inte så måste jag ha ett boende.

Ekonomiskt vet jag inte riktigt, jag har en del sparade pengar som räcker till allt man behöver (vagn, säng kläder boende etc.).

Jag har inte kollat upp hur mycket man får som arbetslös i föräldrapeng ännu, men så vitt jag förstått är det inte super mycket.

Men igen, kommer du försöka se till att han tar sitt ansvar ekonomiskt? Du vet, han är skyldig betala ut underhåll för barnet varje månad, fram tills barnet fyller 18. Kontakta Familjerätten (el soc) o be om info om detta.
  • Anonym (Äfvscj)
    Anonym (ledsen) skrev 2014-09-04 19:41:58 följande:

Jag vet inte om jag kommer kunna göra så emot honom. Han har varit tydlig med att han inte vill ha någon med mig eller barnet att göra. Nog för att det kanske är helt fel av mig att behålla barnet mot hans vilja, men tvinga honom betala underhåll känns fel det också :-/

Men snälla rara, tänk efter vilken sits han har satt DIG i!?

HAN är medansvarig till att du är gravid, men kastar ut dig, säger upp kontakten med dig (nu när du behöver som mest stöd), vill inte kännas vid att han ska bli pappa och hotar dig med "diverse saker", sina släktingar o allt vad det var (hederskultur?). O du sitter o säger att du tycker inte att du "kan göra så mot honom". Hör du inte själv hur det låter?!!

Börjar genast fundera om du egentligen är mogen att ha barn........du verkar fortfarande vara en liten flicka bara.
  • Anonym (Äfvscj)
    Anonym (ledsen) skrev 2014-09-04 20:09:20 följande:

Men att jag känner mig som en skurk som behåller barnet mot hans vilja och sen ska ha pengar av honom varje månad har väl inget att göra om jag är mogen nog att bli mamma?

Du tycks glömma? att han i högsta grad medverkat till att du (ni båda) blivit gravid 3 gånger, han har ingen av gångerna behövt ta smällarna eftersom det är du som gått igenom aborterna rent fysiskt.

Tycker inte du att han borde känna sig som en skurk som har gjort det här mot dig då?

Vad jag menar är att om du inte vågar ta striden för ditt barn om underhåll från pappan, om du inte vågar (eller vill) ta för dig o kämpa för ditt barn kanske du inte är mogen för verkligheten IRL.

Hur kommer det sig att du var beroende av honom ekonomiskt förresten, bor i hans lägenhet o ingen inkomst?
  • Anonym (Äfvscj)
    Anonym (ledsen) skrev 2014-09-04 19:23:50 följande:

Har vi bestämt att vi inte ska ha kontakt så kommer vi inte att ha det helt plötsligt när barnet börjar skolan. Sen kommer det såklart att vara tufft! Han kanske ändrar sig och vill ha kontakt, vilket hade varit toppen. Men jag kommer inte att trakassera honom, ringa eller något om det är vad vi kommit överens om. En iphone kan väl jag köpa likaväl som pappan?

Sen förstår jag att man gör ALLT för sina barn.

Och hur skulle du kunna ha råd med en iPhone, om du inte ens har nån inkomst? Eller vågar be soc (bostad), Familjerätten o liknande om hjälp, jag bara frågar. Vet du vad mobiltelefoner kostar, särskilt en iPhone?

Du verkar lite segla uppe i det blå alltså.

Är det så att ni kommer från en hederskultur?
  • Anonym (Äfvscj)
    Anonym (ledsen) skrev 2014-09-04 20:30:42 följande:

Inkomst har jag, även om det inte är lika mycket som en lön. Jag har tidigare haft jobb där jag har kunnat spara en rejäl slant. Så beroende av honom ekonomiskt har jag inte varit. Vi bodde i hans lägenhet för att vi sparat pengar så att vi i framtiden kanske skulle kunna köpa hus tillsammans.

Jaha, men nu blev det inte så. Du frågade i ts om vad du ska göra o om vad som är rätt o fel, o du har fått mitt svar iaf.

Men fortsätt du att känna dig som en skurk, du verkar ju vara nöjd med det.
  • Anonym (Äfvscj)
    Anonym (ledsen) skrev 2014-09-04 20:39:50 följande:

Men vart i från får du att jag inte har någon inkomst? Och när har jag sagt att jag inte vågar be om hjälp? Varför skulle jag inte kunna köpa en iphone till mitt barn, vad vet du om min ekonomi?

Skrev det förra innan jag läste att du skrev att du hade en inkomst. Från början stod det bara att du var arbetslös men nu förstår jag. Fick intrycket att du var helt beroende av honom på alla sätt, vilket var fel som tur var.

Jättebra om du vågar be om hjälp, men det lät inte så när du pratade om att bo i en stuga på mammas tomt o att du vägrade "besvära" din kille med berättigade krav. Soc o såna kan ofta hjälpa ensamma hemlösa föräldrar o barn.
  • Anonym (Äfvscj)
    Anonym (ledsen) skrev 2014-09-04 21:00:40 följande:

Att jag skall bo i en stuga på pappas mark är inte för att jag inte vågar be om hjälp. Stugan har eget badrum kök och tvättstuga och ligger på 89kvm, jag bor hellre där än i en lägenhet. Som jag känner nu i alla fall. 

Tror nog inte jag får någon hjälp från soc då jag har för mycket pengar sparat. Men jag kommer såklart att ta all hjälp jag kommer få och som jag kommer behöva.

Allt är väldigt färskt och det kanske får mig att framstå som en liten flicka, men jag har inte riktigt hunnit landa i allt ännu.

Oavsett hur mycket du har sparat så kostar det ju iaf inget att FRÅGA soc om bostads- eller annan hjälp.

Många, många kvinnor får hjälp med underhåll av FK idag, du är absolut inte ensam om det. Just för att mamman (el pappan) ska få slippa konflikterna o diskussionerna varje månad. Om jag vore du skulle jag iaf höra mig för som sagt var. Dom (Familjerätten el liknande) drar en summa från mannens konto månatligen, som förs över till dig automatiskt.

Förstår att detta är färskt o chockartat för dig, men på nåt sätt tror jag du kände på dig att han inte var nån bra kille. Jag menar, det stod i ts att ni aldrig pratade om aborterna, hade han varit schysst hade han pysslat om o varit omtänksam mot dig efter dom.
Svar på tråden Min kille lämnar mig pga graviditet