Inlägg från: Lilla räven |Visa alla inlägg
  • Lilla räven

Bf Maj 2015

Jag är inte den som går runt och oroar mig och tar ofta "goda råd" med en nypa salt men angående det här med alkohol så fick jag veta hos bm en sak som verkligen satte sig hos mig.
    Hon berättade att man har sett att all alkohol (till och med affärsköpt cider/lättöl) gör att barnet ligger helt stilla i livmodern upp till något dygn, till synes medvetslös. Jag dricker självklart inte alkohol när jag är gravid men jag tyckte det var väldigt värdefull information så man förstår poängen med nolltoleransen.

Hon nämnde också att alkohol inte går över i bröstmjölken :O. Hade ni koll på det? 

• Lilla räven

Jag lyckas aldrig citera i mobilen.....

Jag inser hur sköra slemhinnorna/livmodertappen är då jag efter all penetration (sex/vul) har fått lite blod på pappret. Inte så kul men det är vad det är.

Har ni sett något sådant samband?

• Lilla räven
    Menlotta skrev 2014-10-22 23:13:38 följande:

Hej igen!

Jag var på KUB idag och skulle se min bebis för första gången. Var beredd på att få se en något utvecklad bebis på ca 6 cm.

Fram på skärmen dyker det upp en väl(!!!)utvecklad bebis med viftande armar och ben, stort hjärta som slog för fullt och tydliga revben och ryggrad. Jag låg bara där och log och försökte att inte asgarva (min typ chock-reaktion haha) för varje gång jag skrattade så ändrade sig bilden på skärmen och bebis rörde sig. (Ja, det var mitt första ultraljud). 

BM verkade lite förvirrad och tillslut får jag reda på varför. Jag var inte i vecka 12+3 jag är i vecka 14+6(!!!). På det VUL jag gjort tidigare så hade de mätt fel. För sent för KUB men jag fick se min bebis och nu känns det mycket kortare kvar till bf och jag kan äntligen slappna av. 

Förut BF 2 maj, nu BF 15 April. Hoppas ni låter mig stanna i denna grupp ändå? Har ju hängt med här länge :) 

Bild kommer snart! får inte in den i datorn.

Oj vilken överraskning! Grattis grattis och självklart får du hänga kvar ;)

Men hade du räknat ut baserat på sista mensens första dag, eller gick du bara på det tidigare vul? Stämde dom datumen överens? 

Jag blev nämligen flyttad en vecka och någon dag bakåt när vi gjorde vul till 7+1 men det stämmer inte riktigt överens när befruktning kan ha skett. Så jag får snällt vänta till kub i början på november och se om det korrigeras. :)

• Lilla räven
    Menlotta skrev 2014-10-28 19:09:24 följande:

Namn tycker jag också är kul att fundera på. Sitter för tillfället och tittar på vagnar dessutom, har ni någon favorit? Vilken isåfall. Jag är helt fast i vagnträsket, det finns sååå många. 

v15+5

Jag har helt fastnat vid Kronan Duo/s och "ser" liksom inga andra vagnar. Jag tror det uppfyller allt jag vill ha hos en vagn både utseende och funktion. Men jag kanske gör en helvändning när vi står där i barnvagnsaffären.

Någon som har åsikter om den vagnen? :D
  • Lilla räven
    Menlotta skrev 2014-10-28 20:28:12 följande:

Där har vi helt delade åsikter. Den vagnen skulle jag bläddra förbi helt haha!

Denna däremot:

www.barnpavag.se/sv/produkter/barnvagnar/duo-barnvagn-york-sport-alu-inkl-babyskydd-28m.html

Jag är helt kär! Priset är det ju inget fel på heller. Däremot får jag nog tänka om angående färgen även om det är den vita som får mitt hjärta att slå ett extra slag Flört

haha så olika man kan tycka! :D

Oj det priset var verkligen inte fel! Aldrig sett det märket innan den ska jag kolla upp. Gillar också färgen!

• Lilla räven
    Elsa83 skrev 2014-10-28 21:17:30 följande:

Så söta ni är som skriver era veckor ;)

Jag satt oxå och tittade på namn. Men jag antar att man aldrig kommer veta vad som passar förrän barnet är här.

Jag tänkte köpa en begagnad vagn. Är det fel?

V9+5

Det är väl jättebra att köpa begagnat! :) 

• Lilla räven
    Anonym (V 8) skrev 2014-11-04 10:49:24 följande:

Var imorse på mitt andra besök hos BM, är i vecka 13, och går in i vecka 14 imorgon. Det tog 10 minuter sen var jag klar, Jag som sett fram emot detta så länge.
    Jag fick ringa och boka tid för UL själv, mitt nästa besök hos BM blir inte förrän nästa år...

Jag sa att jag inte känner mig gravid, Jag mår alldeles för bra, har mått bra hela tiden, ingen mage syns och allt är så bra varje dag.. Då sa hon bara, så länge du inte blöder så kollar vi inget!

Sen fick jag gå hem :/ Å ringa o boka min egna tid för UL, kändes lite konstigt och kort lär jag säga.. Eller så är jag extra känslig nu!

Men gud så tråkigt möte. Vet själv hur mycket jag ser fram mot dom små delmålen. Inte så att man måste springa hos bm i tid och otid så här i början men det är ju ändå skönt att få en bekräftelse på att allt ser bra ut. 

Jag vet inte hur många möten du varit på men en liten jämförelse. Jag går hos barnmorskegruppen i Göteborg och vi har gjort följande.

Möte 1
    Inskrivning samt vaginalt ul i v 7+1 (bekosta det själv för 300 . Vi fick se ett hjärta slå och allt såg normal ut för veckan. Vi blev då även daterade baserat på strl på fostret och inte bara senaste mensen. 

Sedan var det allmän gruppinformation med två andra par om hur verksamheten fungerar (privat klinik på uppdrag av västra götaland). Samt information om vilka möten man har i graviditeten från början till slutet, lite mer information om kub, rul samt det nya blodprovet man kan ta istället för fostervatten/moderkaksprov.

Efter gruppmötet fick vi träffa den bm vi har som vår egen. Jag och min sambo fick lämna relevant medicinsk information. Hon fråga lite vad vi jobbade med och lärde känna oss en smula. Det kändes bra att det inte bara handlade om mig utan även om min sambo. 

Detta möte tog ca 2 h.

Möte 2 
    Jag lämnar blodprov, urinprov och väger mig samt gör ett cellprov.
    Vi pratar om hur graviditeten varit så här långt, mötet tar ca 30 minuter.
    Hon bokade tid för kub samt skickar remiss för RUL som görs på Östra sjukhuset. 

Möte 3 
    KUB v 13+1 
    Ca 45 minuter

(Jag kommer ha RUL och ett till bm möte innan jul)

• Lilla räven

Det finns flera fb-grupper om jag förstått saken rätt. Den som står länkade till i trådstarten har satt ett medlemstak som är uppnått.

Men skapa jättegärna en ny fb-grupp så länkar jag den i trådstarten. :)

• Lilla räven
    Här kommer tre nya grupper på facebook. Jag ska försöka uppdatera inlägget i trådstart men det är tillfälligt fel där. 
    MammaM­ia91 har en hemlig fb-grupp, skick PM så bjuder hon in er. 
    Mali86 har en hemlig gbg-grupp PM henne så bjuder hon in er. 
Svar på tråden Bf Maj 2015