Anonym (V 8) skrev 2014-11-04 10:49:24 följande:
Var imorse på mitt andra besök hos BM, är i vecka 13, och går in i vecka 14 imorgon. Det tog 10 minuter sen var jag klar, Jag som sett fram emot detta så länge.
Jag fick ringa och boka tid för UL själv, mitt nästa besök hos BM blir inte förrän nästa år...
Jag sa att jag inte känner mig gravid, Jag mår alldeles för bra, har mått bra hela tiden, ingen mage syns och allt är så bra varje dag.. Då sa hon bara, så länge du inte blöder så kollar vi inget!
Sen fick jag gå hem :/ Å ringa o boka min egna tid för UL, kändes lite konstigt och kort lär jag säga.. Eller så är jag extra känslig nu!
Men gud så tråkigt möte. Vet själv hur mycket jag ser fram mot dom små delmålen. Inte så att man måste springa hos bm i tid och otid så här i början men det är ju ändå skönt att få en bekräftelse på att allt ser bra ut.
Jag vet inte hur många möten du varit på men en liten jämförelse. Jag går hos barnmorskegruppen i Göteborg och vi har gjort följande.
Möte 1
Inskrivning samt vaginalt ul i v 7+1 (bekosta det själv för 300 . Vi fick se ett hjärta slå och allt såg normal ut för veckan. Vi blev då även daterade baserat på strl på fostret och inte bara senaste mensen.
Sedan var det allmän gruppinformation med två andra par om hur verksamheten fungerar (privat klinik på uppdrag av västra götaland). Samt information om vilka möten man har i graviditeten från början till slutet, lite mer information om kub, rul samt det nya blodprovet man kan ta istället för fostervatten/moderkaksprov.
Efter gruppmötet fick vi träffa den bm vi har som vår egen. Jag och min sambo fick lämna relevant medicinsk information. Hon fråga lite vad vi jobbade med och lärde känna oss en smula. Det kändes bra att det inte bara handlade om mig utan även om min sambo.
Detta möte tog ca 2 h.
Möte 2
Jag lämnar blodprov, urinprov och väger mig samt gör ett cellprov.
Vi pratar om hur graviditeten varit så här långt, mötet tar ca 30 minuter.
Hon bokade tid för kub samt skickar remiss för RUL som görs på Östra sjukhuset.
Möte 3
KUB v 13+1
Ca 45 minuter
(Jag kommer ha RUL och ett till bm möte innan jul)