Inlägg från: Jordgubb90 |Visa alla inlägg
  • Jordgubb90

Bf Maj 2015

Titt ut skrev 2014-10-09 12:50:36 följande:

fy...nu har jag åkt på en halsinfektion också 9:e dagen idag, som om jag inte mådde dåligt sen innan!?....Jag har ju haft ALLA gravidsymtom som finns uppskruvat till max de senast 3 veckorna. Nu har jag dessutom huvudvärk för detta plus huvudvärk för graviditeten och min halls är full med variga körtlar (ursäkta informationen) Det blir ju inte lättare att äta heller plus illamåendet. Jag känner mig helt sänkt.
    Jag orkar inte mer!
    Jag är jätteglad att vara gravid men när man mår så här ä det svårt att känna någonting, jag kämpar för att ta mig igenom en hel dag.
    Måste gå till läkaren imorgon. Jag har aldrig mått så här dåligt någon gång, jag vill ju vara glad för min graviditet!

Du hade inte varit gladare över din graviditet om du mått bra för då hade du bara oroat dig över varför du inte känner dig gravid! (Talar av erfarenhet).
  • Jordgubb90

En fråga till er som vet: Jag har inte haft mens sen i maj pga pco. Vore kul att veta när själva befruktningen skedde. Någon som kan räkna ut vilket datum befruktningen skedde om jag idag är i v 9+6? :) jag vet inte hur man räknar.

• Jordgubb90
    Kissemiss skrev 2014-10-13 19:59:57 följande:

Vecka 11 idag, magen är fortsatt stoor. Känns lagom kul när "lila appen" säger att det inte syns än att man är gravid...

phpdHHakP94200.jpg

Min ser likadan ut v10+2. läkaren sa att det är tarmarna som svullnar :)
  • Jordgubb90

Ååååhh jag längtar så tills man får köpa bebiskläder :D Någon mer som längtar? När tänker ni köpa? Är ju bara i v.11 så det känns liiite tidigt. Men typ i v15 ska vi börja renovera barnrummet :D

• Jordgubb90
    thjafj skrev 2014-10-14 18:34:13 följande:

Mellandagsrean är nog ett bra tillfälle att shoppa :)

Ååååhh det känns så långt dit :) Funderar på att ta en tripp till Ullared efter jul :D
  • Jordgubb90
    MorCaa skrev 2014-10-15 10:18:05 följande:
    Var där i helgen! De hade såååå mycket bra och billigt.. Men köpte inget.. ;) (vill inte jinksa) kommer åka tillbaka dit efter RUL.. :)
    Hihi! Ja man får nog vänta. När är RUL? Jag såg min bebis i 9+4 men det är inte RUL va? :P
  • Jordgubb90

Någon som har koll på det här med föräldraledighet och föräldrapenning? 
    Om man har ett fast jobb och ska vara ledig, och bara vill ta ut 3 dagar per vecka i föräldrapenning för att spara dagar... Hur funkar det? Kan man göra så eller måste man jobba de dagar man inte tar ut FP? 

• Jordgubb90
    Anonym (MammaMu) skrev 2014-10-16 18:44:56 följande:
    När jag gjord de sist, för 4 år sedan, så tog man bara ut de man ville och var hemma "gratis" de andra dagarna.
    Men blanda gärna in någon lägsta nivå dag då de annars lätt blir till övers. Jag tog ut ca 3 SGI dagar och 2 lägsta dagar.

Nu fyra år senare har vi fortfarande 100 dagar kvar fördelat på 50/50 på SGI/lägstanivå.

Men man kan alltid ringa och fråga.
    Tack för svaret! Har ringt försäkringskassan så många gånger (innan vi ens vad gravida) och försökt få svar men ingen där verkar ha koll.

Ja så kanske man kan göra, det var ju smart!

Men det jag vill är att få vara hemma så länge som möjligt med min bebis, men hur länge får man vara föräldraledig? Är det lika många dagar som man har föräldrapenning? Nej så kan det väl inte vara? Då skulle man ju kunna vara ledig hur länge som helst om man valde att leva på bara en inkomst :P
  • Jordgubb90
    Anonym (MammaMu) skrev 2014-10-16 19:08:15 följande:
    Jag tror du kan vara hemma så länge du har dagar att ta ut.
    Dagarna är giltiga att ta ut tills barnet börjar skolan, 7-8 år, sen förfaller de dagar man har kvar.
    Så länge som de inte har skolplikt så tror jag inte att någon kan hindra dej från att vara hemma.

Sen kan de vara bra att veta hur långt innan man måste säga till på jobbet att man tänker komma tillbaka samt hur långt innan du bör söka dagis. Så inte dagarna tar slut innan man gjort klart med det.
    Tack så mycket för hjälpen! :) Är första barnet så det är många frågetecken... :)
Svar på tråden Bf Maj 2015