• Anonym

Bf Maj 2015

nathalieg91 skrev 2014-09-04 18:56:39 följande:
    Nej nu kommer vi gå på reproduktionsmedicin till en början där vi genomgått vår fertilitetsutredning. Så kommer få göra många tidiga ultraljud från vecka 6-12 (går på progesteronbehandling just nu) sen kommer jag förflyttas över till barnmorskegruppen om allt ser normalt ut!

Åh jag skulle ju inte skriva i tråden förrän jag hade gått några veckor, men blev så glad när det fanns någon mer som genomgår proggesteronbehandling! Vilken vecka är du i nu? Har du ringt och bokat tid för förta VUL ännu? Jag tänkte ringa nästa vecka... sen hoppas jag att jag får ett i 6+ (läkaren sa 6-7) och inte måste vänta till 7+. Min sambo har nämligen frivecka om två veckor (denna veckan har jag 4+0-4+6) och jag vill ju så klart att han ska vara med... speciellt om det skulle vara tråkiga besked. Hans möjligheter är annars väldigt begränsade mitt i veckan...

Är det ivf eller upprepade mf som r orsaken till din proggesteronbehandling?

• Anonym
    hisingenftw skrev 2014-09-04 19:41:45 följande:
    Ja man blir lite lätt sjuk i huvudet haha! Jag blev arg på min man för att jag inte visste vad jag skulle ta på mig. Är ju inte hans fel

Jag ska göra tidigt UL vid inskrivning. . . Så får vi hoppas att allt ser bra ut. Hade ett mf i april ...

haha hur ska det här gå? 

Usch beklagar mf :(

Vi har försökt i över ett år innan vi lyckades nu så jag går lite på nålar. Jag håller tummarna att allt ser bra ut och kommer också göra ett tidigt ul. 

• Anonym

Jättekul att så många har hittat hit förresten! 

Vill ni att jag lite längre fram sammanfattar vilka som hoppar in i tråden under trådstarten? Tex. "Lilla Räven, 27 år och bf 4 Maj, Göteborg"

Eller ska vi bara köra på? 

• Anonym
    nathalieg91 skrev 2014-09-04 20:16:18 följande:
    Jag lovade mig själv att inte fastna i familjelivs alla trådar men nu sitter jag här igen Jag går in i vecka 5 imorgon (4+0) så det är ju väldigt tidigt! Jag skulle ringt idag men hejdade mig i sista stund.. Har sån ångest vad gäller VUL så vågade inte ringa och få en tid, känns som rena "domedagen" varje gång! Men jag tänkte ringa på måndag när jag smält detta besked och boka in! Min läkare har sagt att det blir VUL från v 6 så hoppas att tiderna inte är fullbokade nu! Ja det förstår jag verkligen! Hoppas du får en tid så det tajmar med din mans ledighet! Jag har haft upprepade missfall ( missed abortions ) alla i v10 så det är därför jag går på progesteron så jag hoppas verkligen att bebisen får stanna kvar denna gång! Samma för dig eller har ni gjort IVF? Är det lutinus du tar?

Ja, blev samma här helt uppenbarligen :)

Okej, då är jag bara någon dag före dig.. men har testat ganska svagt, Är ju inga bra tecken precis :( Men jag började med lutinus på den dagen jag skulle haft mens, testade först plus då... vilket är ovanligt för att vara mig. Sen har testerna stigit men långsamt... jag hoppas i alla fall...

Nä, jag vet... vill absolut inte ringa för tidigt men vill ju ha en tid också. Hoppas dom har förståelse för att min sambo veckopendlar och allt det där. (Han är för övrigt helt okontaktbar nu, sen i måndags fram till nästa fredag... känns lite jobbigt).

Jo, upprepade mf här också. Jag har haft 4 missfall sen i november -13. Mitt sista var i maj, sen har vi haft ett uppehåll med försöken i sommar. Jag har tack och lov lätt att bli gravid men... 3 av dom har varit i vecka 5-6, väldigt tidiga alltså, 1 av dom var ett X som försvann av sig själv men tog lite längre tid på sig att bli ett mf för att det satt högre upp.

När berättar ni andra för eventuella syskon?

• Anonym
    Lilla räven skrev 2014-09-04 22:09:50 följande:

Här kommer en sammanfattning av oss.

Ta gärna och slå en titt på listan och komplettera gärna uppgifterna som ev saknas. Är det något ni vill lägga till eller ta bort så är det bara att skriva i tråden eller släng iväg ett pm till mig.

Jag slänger upp den redigerade versionen i trådstarten i morgon :) 

Lilla Räven,

27 år, Göteborg, BF 4 Maj

Ciconi­idae 

29 år, Göteborg, BF 15 Maj

hising­enftw 

Göteborg, BF 2 Maj

flugsv­ampis 

Uddevalla, BF 11 Maj

nathal­ieg91 

24 år, Göteborg BF 15 Maj

Mamma­Mu

28 år, Norrland

Den och den 

BF 10 Maj

Maripo­sas 

Anneli­R 

BF 12 Maj

SJLN

BF 12 Maj

• Anonym

Nej, på jobbet berättar jag inte innan vecka 12, om jag inte får en riktigt jobbig graviditet så att jag inte har något val. I stort sett alla mina vänner vet om att jag vill inseminera mig, en del av dem vet att jag börjat. Min pappa vet inte alls, syskonen vet att jag är i full gång med försök och mamma fick reda på mina planer för ett år sedan och sedan dess har vi inte pratat om det. Kollegan som vet på jobbet var även med mig till Danmark på denna insemination så för henne är det lite extra speciellt, och hon är enda som än så länge vet att det tog sig. Jag har velat vara öppen då jag inte vetat hur andra ställer sig kring mitt beslut och på jobbet tycker jag det är skönt att veta att en står bakom mig i mitt beslut när det är dags att berätta för alla andra.

Jag funderar på om jag ska vänta till slutet på vecka sju. Det är väl den mest kritiska när hjärtat börjar slå? Samtidigt ska hela familjen samlas imorgon för födelsedagsfika och jag har lite lust att säga det då, men då har inte ens BIM passerat så det är ju jättetidigt

Lilla räven skrev 2014-09-04 22:20:15 följande:

Vi har pratat lite om det här hemma och även om vi kan bolla med varandra så är det jättesvårt att veta hur man ska resonera. Man vill kanske inte berätta på jobbet i vecka 5 men kanske berätta innan vecka 12 för familjen?

Jag kommer umgås med min syster en hel helg när jag är i vecka 9 nästan 10. Beroende på hur jag mår då är det mycket möjligt att hon får veta det då. Äh jag kommer säkert råka försäga mig någon gång :D 

Hur tänker du kring att berätta för familjen och vännerna?

• Anonym
    SJLN skrev 2014-09-05 09:44:15 följande:

Är det någon som vet vad som gäller med kub förresten? Finns det några rikstäckande bestämmelser för om man får göra eller inte? Jag förstår det som att det tidigare har varit endast för riskgrupper, men jag vill gärna göra kub trots att jag inte är över 35 :)

Tror inte det finns det nej utan det är upp till varje landsting. I Skåne erbjuds alla som fyllt 33 vid befruktningen kostnadsfritt KUB. Innan dess får man betala.
  • Anonym
    Mariposas skrev 2014-09-05 09:55:07 följande:

Sist jag va gravid (28 år) rekommenderade de mig kub, blev förvånad eftersom jag inte ens fyllt 30 då. Men jag går hos en privat läkare/bm o de sa att de rekommenderar det till alla nuförtiden. Kändes tryggt med ett extra ultraljud (innan man känner rörelser) tyckte jag så vi tackade ja. Sen diskuterade vi såklart innan vad vi skulle göra om vi skulle få ett dåligt resultat. Men det va bra som tur va :)

Anonym skrev 2014-09-05 10:04:33 följande:

Tror inte det finns det nej utan det är upp till varje landsting. I Skåne erbjuds alla som fyllt 33 vid befruktningen kostnadsfritt KUB. Innan dess får man betala.

Tack för svar! Jag får helt enkelt fråga efter det och hoppas på det bästa. Den och den, vet du vad det kostar om man får betala själv? Är det som ett vanligt bm-besök eller får man betala den faktiska kostnaden?
  • Anonym
    Ciconiidae skrev 2014-09-05 22:46:52 följande:

Jag berättade om graviditeten för familjen idag, jag tycker det är skönt om de vet även om det är tidigt. Mina syskon blev såklart glada och pappa blev överraskande glad. Med mamma gick det desto värre, hon blev väldigt chockad och var påväg att visa sina förhoppningar på missfall, men kom väl på sig själv. "Gjort är ju gjort" sa hon väldigt bittert. Men jag pratade lite till med henne senare och den värsta chocken hade lagt sig, så jag hoppas hon accepterar mitt val snart. :)

Usch vilken tråkig reaktion :( Varför? Vet du det?

När jag skulle ha min äldsta tjej så sa min mamma "Men det var väl onödigt". Kändes också ruskigt att höra. Men hon ändrade sig snabbt och nu 8 år senare kunde hon nog inte önskat sig något annat. Tror säkert din mamma börjar glädjas med dig snart!

• Anonym

Jaså, får ni vul så tidigt? Jag tror inte man får det förrän ungefär vecka18 i Göteborg. Jag funderade på att ta ett tidigt på privatklinik, och betala för det själv. Men strålskyddsmyndigheten rekommenderar att man endast gör det av medicinska skäl då det inte är forskat tillräckligt kring riskerna. Jag hade velat göra det för att se att hjärtat slår och att barnet lever, men jag får förlita mig på att så länge jag inte får kraftiga blödningar så är det ok.

Mariposas skrev 2014-09-06 12:51:26 följande:

Va skönt att höra att du verkar ha din mammas stöd nu. Det är verkligen guld värt :). Har oxå tid för vul den 22/9... Är då i v 8+0

Svar på tråden Bf Maj 2015