Inlägg från: UmeåMamman |Visa alla inlägg
  • UmeåMamman

Bf Maj 2015

Hej på er!

Efter tre, fyra månaders försök så blev det äntligen två streck på stickan i morse! Ett väldigt svagt visserligen, men ändå, ett streck är ju alltid ett streck :) 

Har mått illa hela veckan, jätteömma och ilande bröst (plus att dom känns tunga liksom...), varm i kroppen, trött som en tok på kvällarna, lite yr och stickningar i magen. Så nog fanns hoppet om ett plus alltid, men sen kom det lite blodstrimmiga flytningar i förrgår och brunt klet igår så då tänkte jag att mensen var på gång. Blev dock inget mer och illamåendet höll i sig, så jag chansade med ett test idag (BIM) och jodå! Hurra! BF verkar bli 16 maj.

Håller mig lite anonym så här i början, men jag är i alla fall 33 år och bor i Umeå. Det här blir vårt tredje barn och syskonen kommer hinna bli 8 och 5 år, så det blir nästan en liten sladdis det här ;) Spännande!

Grattis till alla er andra som också plussat! 

• UmeåMamman
    Den och den skrev 2014-09-06 12:14:17 följande:
    Har också en tjej som kommer ha hunnit bli 5 :) Den äldsta fyller 9 strax innan BF på detta lilla pyre, så rätt så lika :)
    Härligt att det finns fler med lite äldre barn här i tråden! :) 
  • UmeåMamman

Vad roligt att det ramlar in nya - välkomna och grattis till alla plus! Plus

Mina två tidigare graviditeter så har jag mått illa så fort jag varit minsta lilla hungrig och jag var fasen hungrig hela tiden från start till slut, haha, så det slutade med +30 kg första gången och +25 kg andra gången. Vansinnigt! Men jag har enormt lätt för att lägga på mig i vanliga fall också ska väl tilläggas... 

Den här gången verkar dock illamåendet vara mer konstant och det spelar ingen roll om jag är hungrig eller mätt. Har till och med svårt att få i mig något ätbart. Helt annorlunda jämfört med de två tidigare gångerna! Jobbigt med illamående, men förhoppningsvis slutar det i alla fall inte med fullt lika många pluskilon som tidigare! Huvva. 

Trött som en tok på kvällarna, men ändå vet jag ju av erfarenhet att det bara är början på vad som komma skall ;) haha. Alla ni som är förstföderskor - njut av att kunna gå och lägga er på soffan en stund efter jobbet! När man har en vild 4-åring hemma är det inte fullt lika lätt (7-åringen sköter sig som tur är finfint själv!). Längtar verkligen inte efter den där totalt medvetslösa tröttheten... Tur den går över sen! 

Nån som vet om man kan köpa digitala grav.tester på Ica/Coop? Har bara testat med stickor från billigatester hittills, men tänkte köpa ett riktigt och testa med också. Blir som mer på riktigt med ett sånt test på nåt sätt :)

• UmeåMamman
    wassan skrev 2014-09-07 10:40:48 följande:

hur skall ni göra tjejer ? skall ni vänta med att ringa till BM eller ni skall göra det så fort som möjligt? 

jag tänker gå redan imon och skriva in mig vill ha tidigt vul
    (haft 4 skrev 3 innan mf) 

är lite rädd för att ha många foster i magen som innan har nämligen samma känningar och fick mf för inte så många månader sen i trillingar.

Jag ringer antingen i veckan eller nästa vecka. Ingen brådska känns det som för det dröjer ju ändå ett tag innan det blir dags för inskrivning. 

Förstår verkligen din oro. Usch. Jag skulle nog ringa och boka tid för VUL så fort som möjligt om jag var du. Förhoppningsvis ser allt bra ut där inne och då kan du släppa lite på stressen och oron :) Håller tummarna för att det går bra den här gången!!
  • UmeåMamman
    Lollipoppan skrev 2014-09-07 11:23:53 följande:
    Hej, har också två barn sedan tidigare 4 & 7 åt .

Dödströttheten känner jag igen. Stackars barn som bara tycker mamma ligger på soffan.

Tack och lov för helgerna, då min man passar upp.

Är 32 år 3:e barnet, BF 4 maj om jag får hoppa in.
    Det var jag som svarade här ovanför, haha. Så himla skumt det här med att man måste klicka i sitt namn varje gång... Blir ju fel hela tiden när man missar det! 
  • UmeåMamman

Nämen hej halsbränna! Dig hade jag förträngt sen sist... Urk... 

Har haft extrem halsbränna under mina två tidigare graviditeter och idag slog det till igen, så det verkar bli samma den här gången. Blir till att köpa Losec på Apoteket i morgon då. Det enda som hjälpt för mig! 

• UmeåMamman
    Anonym skrev 2014-09-07 21:55:06 följande:
    alltså fy fan säger jag det är så himla jobbigt 
    jag hade det förra gången ville bara dö.
    grät av brännan och blev inlagd fy 

det har jag inte hört 
    skall prova om jag känner av det igen 
    Jag fy f*n rent ut sagt! Känns som att hela bröstet ska frätas sönder från insidan när det är som värst... Men Losec Mups är absolut mitt bästa tips! :) Nu är det i och för sig  fem år sedan jag var gravid sist, så jag har ju ingen aning om Losec fortfarande är okej att äta när man är preggo?! Måste genast kolla upp det! Om rekommendationerna skulle vara ändrade lär jag nog avlida innan den här lilla parveln tittar ut, haha. 
    Ciconiidae skrev 2014-09-07 22:04:47 följande:

Jisses, såhär tidigt. Du är ju bara en dag före mig. Hoppas det inte blir värre, jag tycker mig märka att grav.symptomen kommer och går. Igår fick jag lägga mig på golvet för att inte svimma, idag har jag inte känt av någon alls. Men nu har den ömmande känslan i livmodern gått över till mensliknande värk. Jag har fruktansvärda mensvärkar och varje gång jag känner av den blir jag ängslig över att behöva våndas. Men det går över väldigt snabbt igen, som tur är. Får se om det blir värre ju längre man kommer in i graviditeten.

När jag var gravid första gången så hade jag halsbränna redan en vecka INNAN jag ens visste att jag var gravid...! Vansinnigt. Andra gången kom det lite senare, men båda gångerna har det hållit i sig ända fram till slutet. Hemskt. 
    Jag verkar ha fått alla symptom väldigt tidigt den här gången. Illamåendet finns där nästan dygnet runt, inte jättestarkt men det lurar liksom lite i bakgrunden mest hela tiden. Har precis som du varit helt svimfärdig ett par gånger! 
    "Mensvärken" får du nog dras med tyvärr ;) Det växer ju så det knakar där inne, vilket gör att det sticks, ilar och moler. 
    Jobbigt med alla konstiga symptom, men samtidigt är det ju skönt att få lite bekräftelse på att det händer nåt i kroppen :) 

• UmeåMamman
    Lollipoppan skrev 2014-09-08 08:07:09 följande:
    Ja jag tänkte att det var du . Vad kul, hur känner du nu med tredje. Känner att det ju gått ett tag så blir nästan lite nostalgisk att tänka bebismys igen. Ska bli så mysigt nu när storasystrarna kan vara med mer. Har inte sagt något än, men de vill verkligen ha en bebis i familjen.

Är så orolig denna gång bara. Går och känner efter hela tiden. Tycker inte jag känt så mycket i magen nu på ett tag så är rädd att det liksom stannat av.

Jomen visst känns det lite extra speciellt på något sätt, nu när syskonen är så pass mycket äldre :) Våra är också väldigt, väldigt sugna på ett litet syskon så dom kommer med all säkerhet att hurra när vi berättar (blir nog när vi passerat v12). 
    Det är ju så pass länge sedan den senaste graviditeten att allt känns lite så där nytt och pirrigt, samtidigt som man ändå vet vad som väntar :) Herregud vad jag längtar efter att ha en liten spädis att snusa på <3 

Här behöver jag inte känna efter så mycket, haha. Illamående och halsbränna. Men jag förstår din oro. Känner mig nog också lite mer orolig den här gången... Var helt gråtfärdig igår när jag fick lite blod på pappret, trots att jag ju VET att jag småblött lite då och då i början med båda barnen. Dumt att oroa sig "i onödan" men det är ju svårt att bara stänga av. 

• UmeåMamman
    Somelikeithot skrev 2014-09-09 19:13:02 följande:

Står gärna med på listan ????

Bf 5 maj och det är tredje barnet.

Hur är det med er andra, kommer ni ta reda på könet?

Vi tog reda på könet under min första graviditet och andra gången väntade vi. Vet inte än hur det blir nu. Det är mest jag som är nyfiken men fick hålla mig senast för min mans skull hehe.

Jag är jättesugen på att veta könet! :) Vi har redan en av varje, men jag är ändå så himla nyfiken.
    Under min förra graviditet fick vi, på RUL, veta att det var en tjej och ut kom en liten med snopp! haha. Så kan det gå! Så det vet i tusan om jag skulle våga tro på vad säger den här gången ;) Men vi lär nog mest troligt fråga på RUL och kan dom se så kan dom, annars väntar vi fint till förlossningen, för något specifikt köns-UL lär vi inte göra tror jag.

• UmeåMamman
    Den och den skrev 2014-09-16 17:56:07 följande:
    Här är en förskollärare till!

Ska du söka graviditetspeng?

Förskollärare här också! :)

Jag kommer absolut söka HP. Det är ju såååå sjukt skönt att slippa kräla runt på golvet, böka med galonkläder, lyfta upp och ner ur matstolar, osv osv, de där sista veckorna!

På mitt jobb har alla som sökt fått och jag har inte haft några som helst problem med att få det godkänt vid mina två tidigare graviditeter, så jag hoppas det går lika smidigt den här gången :)

• UmeåMamman

Hej på er!

Är inte så aktiv på att skriva, men läser och hänger med i alla fall :) Tycker mest att tiden går så himla långsamt under de här första veckorna innan man vågar berätta för omgivningen. Mår dessutom illa ungefär dygnet runt, vilket gör det extra jobbigt att hålla det hemligt... Men men, vecka 8 idag, så det går ju framåt även om det går långsamt ;) (Fattar egentligen inte ens hur det är möjligt att det kan kännas som att veckorna går långsamt när man har två andra barn att ta hand om hemma, haha)

Inskrivning i morgon! I och för sig  inte så jättespännande när det är tredje barnet, hehe, men ändå en milstolpe :) 

Vem är det jag ska PM:a om Facebooktråden?! Är oftare inloggad där än här, så det blir nog lättare att vara aktiv där. 

• UmeåMamman

Vill man ha en speciell BM så kan det nog vara en god idé att ringa ganska tidigt, för tiderna verkar bli uppbokade snabbt. Jag ringde i v.5-6 och fick då svaret att inskrivningstiderna hos den BM jag ville ha (samma som vid förra grav.) redan var ganska fullbokade. Antar att dom bara har ett visst antal sådana tillfällen då de tar ganska lång tid (90 minuter hos oss). 

Nu är inskrivningen gjord i alla fall och det känns jättebra :) Blir ju genast lite mer på riktigt när man bokar tid för RUL, osv! 

Här hemma velar vi just nu kring KUB eller inte KUB... Här i Umeå måste man ha fyllt 35 när barnet föds för att man ska bli erbjuden KUB-test, annars får man boka privat och det kostar drygt 2000 kr. Nu har vi absolut råd med den kostnaden men det känns ändå som att vi skulle kunna lägga den summan på nåt "roligare".
    BM sa att i och med att jag haft två problemfria graviditeter, fått två friska barn, inte haft några allvarliga sjukdomar och inte ätit några starka mediciner, så är risken för att det ska vara något fel den här gången väldigt liten. Samtidigt känns det så oerhört länge att vänta till i december och RUL för att få kolla att allt ser okej ut där inne! Svårt...får fundera ett par dagar! 

• UmeåMamman

Jag hakar också gärna på en ny FB-tråd, eftersom det verkar stört omöjligt att bli insläppt i den gamla... :)

• UmeåMamman

Småblödningar har jag haft av och till i alla mina tre graviditeter, utan att det varit något fel (nu är jag ju i och för sig  bara i v.10 än så länge den här gången, men vi har sett den lilla bönan på UL i veckan och allt såg prima ut där inne!). Blödde senast igår och visst blir även jag lite nojig, trots att jag VET att det är helt normalt, men försöker ändå att slappna av. Slemhinnorna blir väldigt sköra när man är gravid och vissa är helt enkelt mer "lättblödda" än andra. 

Mycket molvärk har jag dock inte haft, så där kan jag inte yttra mig tyvärr... 

Håller tummarna för att allt ser bra ut på måndag! Vilken vecka är du i?

• UmeåMamman

Vi berättade för familjen nästan på en gång efter att vi plussat och i helgen berättade vi även för de blivande storasyskonen. Dom är helt lyriska av lycka och lär INTE hålla tyst för allmänheten om att vi ska få en bäbis i familjen ;) så vi får nog räkna med att det är officiellt from måndag. Är bara i v.11, men gjorde UL i veckan och allt så finfint ut, så vi känner oss lugna med att det börjar sprida sig :)

• UmeåMamman
    Trollmor skrev 2014-10-29 17:47:17 följande:

Jag ska göra glukosbelastning på tisdag pga att min dotter vägde 4,6 kg när hon kom. Vet inte riktigt vad jag ska förvänta mig har bara hört att det ska va fruktansvärt äckligt att dricka. Hoppas på bra resultat :)

Jag tycker inte att själva glukosgeggan är SÅ himla farlig (har gjort gk-belastning vid mina två tidigare graviditeter och kommer få göra det den här gången också), utan det är själva fastandet hela morgonen och sen två timmar på plats som är helt fruktansvärd... Är man van att äta frukost ganska tidigt så är det inte så skoj att måsta gå på tom mage fram till nästan mitt på dagen! ;)
  • UmeåMamman

Med dottern gick jag 1 vecka över tiden och hon vägde 3405 g.
    Sonen kom 4 dagar tidigt och vägde 3640 g.
    Båda var 50 cm långa och hade 50,5 i huvudomfång. 

Så sonen var lite större, trots att han kom 11 dagar före dottern :) 

Svar på tråden Bf Maj 2015