KnytetsMamma skrev 2015-01-27 06:12:07 följande:
Hej, har väl inte exakt samma resa som du angående vikt m.m. men fick inte tillbaka mens och ägglossning efter att jag slutat amma dottern och när vi då ville börja försöka få syskon sökte jag hjälp. Fick först ta massa.prover m.m. för att utesluta eventuella brister. Sen fick jag ta en första kur provera för att försöka framkalla blödning, detta gjorde jag i januari 2014. Fick ingen blödning av tabletterna då och det menade gyn berodde på låga halter av östrogen :( Sökte mig från landstinget till en privat klinik där jag fick ytterligare en kur provera i april/maj förra året, fick ingen blödning denna gång heller men startade på pergotime ändå och åt i 5 dagar, hade tur och fick ägglossning runt cykeldag 18-19 och lyckades bli gravid direkt, lyckan var total. Tyvärr fick vi ma i somras och hela tillvaron störtade samman. Men den privata gynekologen var positiv så när jag blött ut den gamla graviditeten fick jag äta min tredje kur provera i slutet av augusti och då fick jag blödning av dem och det redan på dag 7-8 av kuren så jag slutade med tabletterna och började med pergotime på cykeldag 5-9, fick ägglossning igen på cd 18-19 och lyckades plussa igen, nu är jag i vecka 23 och är beräknad i början av juni. Så jag tror absolut att ni kommer lyckas med provera och pergotime, ni har ju blivit gravida spontant en gång tidigare. Lycka till!!
Vad roligt att få höra din historia. Jag hoppas det kommer gå bra för oss också. Jag är bara så himla nervös att börja med provera på något konstigt vis! Ska man ta de tabletterna samma tid varje dag eller vad gäller? Har som inte fått veta något mer än att jag ska ta dem 1 gång/dag.
Jag fick inte heller tillbaka min mens efter amning, och jag har låga halter av östrogen pga min PCOS. Därför har jag alltid haft regelbunden mens under tiden jag ätit p-piller innehållande av östrogen. Jag antar att jag kommer få börja med p-piller om inte provera hjälper, eller så efter nästa graviditet så jag slipper den här resan nästa gång (om vi vill ha fler barn än 2).
Så du startade pergotime utan blödning? Visste inte man kunde det! :) Till mig sa de också att om jag bara har 2 tabletter kvar så kan jag sluta med proveran om blödningen kommer då. Så vi får väl se när blödningen dyker upp.
Tack för din tro och dina förhoppningar! :)