• Dakine

Pergotime start sep 2014?

Hej, 

2010 föddes våran första son, som blev till direkt utan problem. Vägde då 64 kg. 
    2013 började vi försöka få ett syskon, men märkte snabbt att ingenting hände trots mens och positiva ägglossningstester. 

Väger nu 80 kg, så tror att vikten kan spela in ganska mycket och försöker aktivt gå ner men pendlar väldigt mycket just nu! 
    Fick efter utredning på privatklinik veta att jag har PCO/PCOS. 
    Har inte haft någon mens sedan oktober 2014, så nu har jag fått utskrivet Provera för att få igång mensen och sedan efter detta påbörja pergotime. Är det någon annan här som går igenom samma/liknande resa? 

Vad har ni för erfarenheter kring provera och pergotime? 

Är inne på försök nr 19. 1 år & 7 mån... 
  • Dakine
    Elin87 skrev 2015-01-26 12:03:35 följande:

Jag har ätit Provera 1 gång, är inne på 2a nu. Den första var för att kunna få spola och nu för att kunna börja med Pergotime. Är på dag 3 nu med Proveran.

Har inte haft regelbunden mens sen jag slutade med p-pillerna och vi ville börja försöka skaffa barn. Det är över 4 år sedan. Fått veta att jag har PCO. Väger ca 84, så försöker gå ner i vikt nu samtidigt. Så vi verkar ha det ganska lika.

Proveran är verkligen inga problem. Pergotime kan jag tyvärr inte säga någonting om då detta kommer bli första gången jag provar. Men jag har ju inte fått egen ÄL så jag längtar! Detta blir verkligen får första "riktiga" försök :D

Vad roligt att läsa att ens resa ser lik ut någon annan. Lättare att följas då! :) 
    Känner du av något med proveran? Hur blir blödningen? Hur länge äter man provera och hur många tabletter /dag? När kommer blödningen efter avslutad kur? :) 

Jag kan ingenting ! Ska hämta ut mitt recept imorgon, är lite nervös att börja! ;) 
  • Dakine
    Elin87 skrev 2015-01-26 23:59:19 följande:

Ja men precis!

Jag fick iaf utskrivet att ta 1 tablett om dagen i 10 dagar. När jag åt dessa i julas så startade min blödning 4-5 dagar efter sista tabletten. Blödningen var kraftigare, smärtan var okej. Men nu hade jag turen att få den under ledigheten. För min del tycker jag smärtan blir värre när jag är uppe och rör mig mycket. Nu kunde jag ligga hemma med min värmekudde om jag behövde det liksom.Denna gång vet jag ju att jag inte kommer ha turen att få blödningen under en ledighet. Sen som sagt har jag ju bara tagit dessa tabletter en omgång, så jag vet ju inte om det kommer bli exakt likadant denna gång. Vi får se :)

Kan du få börja med dem direkt du hämtat ut tabletterna? Ska du börja med Pergotime nu under denna menscykel?

Ja, jag har också fått utskrivet 1 tablett om dagen i 10 dagar. Jag är bara nervös om man får en massa biverkningar och när eller om man kommer blöda eller inte, och hur blödningen kommer bli! Vill bara starta med pergotime så snart som möjligt, men då måste ju blödningen vara riklig för att få räknas typ. 

Jag tror att jag kan börja med provera direkt, de sa då ingenting annat. Hämtade ut dem idag, så funderar på att börja ta dem imorgon. Känner mig nervös! har även hämtat ut pergotime som jag ska ta så snart jag får en blödning. 
  • Dakine
    KnytetsMamma skrev 2015-01-27 06:12:07 följande:

Hej, har väl inte exakt samma resa som du angående vikt m.m. men fick inte tillbaka mens och ägglossning efter att jag slutat amma dottern och när vi då ville börja försöka få syskon sökte jag hjälp. Fick först ta massa.prover m.m. för att utesluta eventuella brister. Sen fick jag ta en första kur provera för att försöka framkalla blödning, detta gjorde jag i januari 2014. Fick ingen blödning av tabletterna då och det menade gyn berodde på låga halter av östrogen :( Sökte mig från landstinget till en privat klinik där jag fick ytterligare en kur provera i april/maj förra året, fick ingen blödning denna gång heller men startade på pergotime ändå och åt i 5 dagar, hade tur och fick ägglossning runt cykeldag 18-19 och lyckades bli gravid direkt, lyckan var total. Tyvärr fick vi ma i somras och hela tillvaron störtade samman. Men den privata gynekologen var positiv så när jag blött ut den gamla graviditeten fick jag äta min tredje kur provera i slutet av augusti och då fick jag blödning av dem och det redan på dag 7-8 av kuren så jag slutade med tabletterna och började med pergotime på cykeldag 5-9, fick ägglossning igen på cd 18-19 och lyckades plussa igen, nu är jag i vecka 23 och är beräknad i början av juni. Så jag tror absolut att ni kommer lyckas med provera och pergotime, ni har ju blivit gravida spontant en gång tidigare. Lycka till!!

Vad roligt att få höra din historia. Jag hoppas det kommer gå bra för oss också. Jag är bara så himla nervös att börja med provera på något konstigt vis! Ska man ta de tabletterna samma tid varje dag eller vad gäller? Har som inte fått veta något mer än att jag ska ta dem 1 gång/dag. 

Jag fick inte heller tillbaka min mens efter amning, och jag har låga halter av östrogen pga min PCOS. Därför har jag alltid haft regelbunden mens under tiden jag ätit p-piller innehållande av östrogen. Jag antar att jag kommer få börja med p-piller om inte provera hjälper, eller så efter nästa graviditet så jag slipper den här resan nästa gång (om vi vill ha fler barn än 2). 

Så du startade pergotime utan blödning? Visste inte man kunde det! :) Till mig sa de också att om jag bara har 2 tabletter kvar så kan jag sluta med proveran om blödningen kommer då. Så vi får väl se när blödningen dyker upp. 

Tack för din tro och dina förhoppningar! :) 
  • Dakine
    Elin87 skrev 2015-01-29 00:20:49 följande:

Personligen upplevde jag inga biverkningar. Blödningen var som en riktig mens och mensvärken var okej.
    Fick för ett par år sedan ett recept på ett annat märke som skulle ge mig en blödning. Den var inte att leka med kan jag säga! Jag hade SÅ ont att jag låg och grät. Ville inte lämna hemmet då jag blödde så rikligt att jag fick byta skydd efter inte alls så långa stunder, annars gick det rakt igenom verkligen.
    Var lite nervös i julas då jag tog proveran att det skulle bli som den gången, men det var absolut inte så. Samtidigt så har jag ju som sagt bara tagit provera 1 gång, så jag vet ju inte om jag kommer få det likadant denna gång. Men det kommer säkert gå bra :)

Vad bra att du lyckades få tag i pergotime! Dagen efter vi fick receptet på dem tog mannen ledigt halva dagen och körde runt mig för att försöka få tag i dem. Behövde åka några mil, men vi lyckades ;D Hoppas de kommer igång med dem så man slipper åka runt flera mil igen och försöka hitta dem om det nu är så att vi kommer behöva försöka fler gånger :)

Okej. Jag hoppas att jag slipper mycket ont och stora blödningar. Men jag är ganska van att annars blöda mycket när jag haft en riktig mens, och brukar ha ganska ont i två dagar. Bara det inte blir VÄRRE än det ;) Men jag skulle höra av mig när jag fick min blödning, så jag får väl prata med dem om det känns jobbigt. Så länge inget är "farligt" så kan jag stå ut med det :D 

Jag fick också köra några mil extra för att få tag på provera ;) 

Jag hoppas också att det tar sig på första kuren, skulle vara enklast :) 
  • Dakine
    KnytetsMamma skrev 2015-01-29 08:46:50 följande:
    Egentligen tror jag att de flesta gynekologer vill att man börjar efter en blödning för att vara säker på att den gamla slemhinnan i livmodern är borta men enligt FASS kan man börja när som helst ifall man inte har någon blödning. Jag vet inte vilket som är bäst, för mig var det ju så att, när jag inte fick nån blödning av proveran, fick jag missfall och när jag fick blödning så gick graviditeten bra. Men det behöver ju inte alls ha nåt samband utan kan ju ha varit slumpen bara.

Jag tog proveran samma tid varje dag för jag tyckte det var enklast så för att inte glömma bort det. Jag fick inga biverkningar av dem och blödningen var normal. Hoppas du får starta med pergotime snart, håller tummarna!!! Har ni talat om för storasyskonet att ni försöker få syskon eller frågar h*n efter syskon?
    Ja, så kan det ju vara. Tänkte börja med provera idag, men har hunnit läsa så mycket negativt på nätet så nu är jag uppskärrad och livrädd istället! Folk som beskriver att mensen uteblir ännu längre om man äter provera, och att man absolut inte ska ta det om man vill bli gravid. Att man istället ska använda progesteron kräm att smörja med. Vet varken in eller ut.. Tänk om de skrivit ut ett recept på något som kan vara farligt för mig? Eller dåligt. :S Vet inte hur jag ska tänka!! 

Jo, han har frågat många gånger då flera på förskolan fått syskon. Igår kväll kom han fram och sa "Mamma, jag tog bort det vassa på pappret där så inte lillasyster kan göra illa sig. För jag vill inte att lillasyster ska kunna göra illa sig..." ;) Så han längtar nog ganska mycket. Vi har väl som mest sagt att "Ja men vet aldrig när det kommer någon liten igen, vi får väl se." och frågor som "Skulle du vilja ha en lillebror eller lillasyster?" :) 
  • Dakine
    KnytetsMamma skrev 2015-01-29 09:28:27 följande:
    Jag tycker inte att du ska läsa så mycket på internet, jag gjorde det också tidigare och det finns så mycket osanningar som cirkulerar. Läkaren hade ju inte skrivit ut något som är farligt att ta när man vill bli gravid eftersom det ju är just gravid du ska få hjälp att bli. Sen stämmer det säkert att man inte ska ta provera när man ÄR gravid men innan tror jag absolut inte det är någon fara....KÖR PÅ!!!

Hoppas att ni får ert efterlängtade plus snart...vår dotter berättar stolt för alla att hon ska bli storasyster :)
    Nej det har du rätt i . Det är lätt att man skrämmer upp sig i onödan. De som skrivit ut det jobbar dessutom på en IVF klinik så man kan ju tycka det borde kunna sin grej! 

Nu är det dock så att jag fått en liten blödning imorse, innan start av proveran. Har jag tur är det min vanliga mens som är på G , så kanske slipper ta dem! Så jag avvaktar någon dag och ser hur de utvecklas :) 

Jag hoppas också massor, vi längtar så enormt mycket nu. Sonen är ju 4, så är som dags :D
  • Dakine
    KnytetsMamma skrev 2015-01-29 10:30:43 följande:
    Åh, spännande. Hoppas det är din mens så du kan starta med pergotime direkt, ska du ta cykeldag 5-9? Ska du på något vul sen för att se äggblåsorna?
    jo jag ska ta pergotime 5-9. Men måste se att mensen kommer igång först. Och om den inte gör det ska jag börja med provera typ på lördag. 

Japp, då ska jag höra av mig till kliniken när jag börjar med pergo & sen ska de boka in ett ultraljud! 
  • Dakine
    KnytetsMamma skrev 2015-01-29 11:57:55 följande:
    Vad bra att du ska få göra vul, verkar vara väldigt olika från ställe till ställe ifall man får göra det eller inte. Min gynekolog var väldigt tydlig med att hon ville göra vul VARJE kur oavsett om det var samma dos eller inte för hon menade på att kroppen kan reagera olika från en kur till en annan. När vi var mitt uppe i en kur tyckte jag mest det var jobbigt att hon nödvändigtvis skulle kolla med vul eftersom vi inte fick ha sex förrän vi varit hos henne och det då blev lite stressigt att få veta att "nu finns en äggblåsa på 20 mm, den släpper när som helst så hem och ligg" typ...men nu i efterhand är jag glad att hon var så noga för vi hade inte blivit jätteglada över tvillingar t ex. Och risken/sannolikheten för tvillingar ökar visst från 1/100 till 1/10 så vul är bra tycker jag. Och dessutom är det ju bra att få veta ifall behandlingen fungerar över huvud taget.
    Jo precis. Jag ska väl mest kolla hur jag reagerar och om behandlingen fungerar. Lät inte som att jag behövde göra VUL alla gånger, beror väl på hur vi själva känner. Måste tyvärr åka 16 mil för VUL så åker helst inte i onödan! 

Vi vill väl inte heller ha tvillingar, men hellre det än inget barn iaf ! :) De har inte sagt något om något sexförbud än så vi kommer köra på som vanligt ;) 
  • Dakine
    KnytetsMamma skrev 2015-01-29 12:26:21 följande:
    Oj, förstår om du inte vill åka i onödan då nej. Jag har gångavstånd till gynekologen och kunde komma antingen innan jobbet eller så klämde hon in mig på  lunchen. Jag hade tur också att under tiden vi åt pergotime så var jag fortfarande föräldraledig 3 dagar/vecka så behövde aldrig engagera jobbet i detta heller eller behövde gå ifrån jobbet m.m.
    Det är eftersom jag inte får gå i staden jag bor på ultraljud (vi har ju kontakt med en privatklinik i en annan stad) så är därför det blir lite avstånd. 

Jag är tjänstledig från mitt arbete i dagsläget för att jag studerar så jag behöver inte engagera någon heller! :) Men ibland har vi ju obligatoriska dagar med redovisning och med min tur lär det väl bli just en sådan dag jag måste på ultraljud! ;) 

Maken jobbar borta varannan vecka, så jag hoppas verkligen vi kan pricka in rätt dagar. 
Svar på tråden Pergotime start sep 2014?