ica skrev 2014-09-04 12:39:27 följande:
Jag gillar att du drar iväg resonemanget. Det berikar. Men då är min undran hur vi fortsätter att inspireras av andra kulturer på ett positivt sätt. Eller blir det alltid smärtsamt?
Personligen tror jag det inte går att komma ifrån gnissel mellan kulturer. De flesta tycker att just DERAS sätt är det rätta. En kultur har ju vuxit fram under lång tid.
Jag tror att idag kommer så mycket nytt och främmande sätt att se på saker in, att människor helt enkelt blir rädda att den kultur som skapat vårt fantastiska land ska försvinna eller i vilket fall urvattnas.
Det har inte kommit så stora mängder på en gång förut så de som kommit har mer eller mindre varit tvungna att acceptera svenskt sätt. Nu är fallet inte längre så, nu kan man ta med och till stor del behålla sin egen kultur som flykting/invandrare.
Och jag tror DET är vad folk oroar sig så mycket över. Integrationen fungerar inte, och folk vet helt enkelt inte vad de ska göra när det svenska sättet att vara på inte alls är det sätt som en del av flyktingar/invandrare vill ha.
Alla måste anpassa sig. Det måste byggas ett "vi" för oss alla för att det ska ha skuggan av en chans att fungera.
Behovet att skydda sig själv från det som är främmande växer eftersom det går så pass fort nu.
Den sävlige svensken har vi väl hört talas om
Skynda långsamt och så vidare.
Så hur löser man det? Jag önskar jag visste. Jag tror inte det finns någon enkel lösning på problemet. Kanske ingen lösning alls. Vi alla har ju som sagt även vår individuella familjekultur som styr och ställer för oss personligen.