Inlägg från: FrozenDream |Visa alla inlägg
  • FrozenDream

Mångkultur, men hur olika är vi egentligen?

Behöverskor skrev 2014-09-04 09:07:15 följande:

Jag blir väldigt nyfiken på vad du anser är kultur och på vilket vis den formar oss så olika? Är olikheter dåligt eller berikande och stimulerande? 

Pratar du dans, mat, teater, religion, musik eller vad?

Jag tror inte det handlar så mycket om vad någon TROR att det är som vad det FAKTISKT är. Kulturella skillnader kan vara oöverstigligt stora. De kan också vara berikande.

sv.wikipedia.org/wiki/Kultur beskriver det ganska bra.
  • FrozenDream
    ica skrev 2014-09-04 11:42:20 följande:
    Men kulturen är ju även väldigt olika från familj till familj.
    Ja? Jag förstår inte ditt "men" där. Det är självklart att det är så
  • FrozenDream
    ica skrev 2014-09-04 12:02:06 följande:
    Du har så rätt. Men ibland är det bara svenska versus utländska kulturer som är olika. Jag menar i den vanliga allmänna debatten. Vi infödda svenskar görs mer enhetliga än vad vi faktiskt är.
    Även om var och en har en egen kultur ingår man i ett samhälle som har detsamma. Det är ju så länder har blivit uppbyggda från början. En grupp har på det stora hela kommit fram till just det samhällets grund är gällande på just det stället.
    Tråkigt nog ofta med våld. Den större starkare gruppen har tagit sig bestämmanderätt.
    Samtidigt som varendaste en är individer med egna idéer så har man anammat just det landets framväxta sätt att se på saker.
    Det är fantastiskt att kunna resa på det sätt vi kan idag och få uppleva andra kulturer än bara sin egen Grannländer har ofta en ganska likvärdig kultur men när man kommer lite längre bort så finns det skillnader som ibland får en att häpna. Det får en att inse att vad som är självklart för mig är totalt främmande för någon annan. 
    Då är det ju inte den enskilda familjen man ser och upplever. Det är just det samhällets kultur.
  • FrozenDream
    ica skrev 2014-09-04 12:21:18 följande:
    Men våra skillnader inom infödda svenskar är faktiskt ganska stor. Men vi talar alltid som om vi svenskar är så enhetliga.

Hoppas du har fel att det krävs våld eller att den starkare gruppen tar eller får bestämmanderätt.
    Ja den skillnaden mellan svenskar är stor. Men vi hålls ändå ihop av just vårt samhälles kultur. Vår sk svenska kultur. Det gör mig ont när den blir förnekad som om den inte vore något. Alla andra länder har sin helt egna kultur. Som gjort just det landet till vad det är. Detsamma gäller förstås sverige.
    Vår kultur har lett till att sverige har blivit ett rikt och generöst land. Varför vill man förneka det? 
    Förlåt nu drog jag iväg.

Och tyvärr kan jag inte visa mig ha fel. Historien, det förflutna som har byggt hela världens olika kulturer är redan skriven. Tror inte många länder har ett fredligt förflutet när landsgränser skapades.
  • FrozenDream
    ica skrev 2014-09-04 12:39:27 följande:
    Jag gillar att du drar iväg resonemanget. Det berikar. Men då är min undran hur vi fortsätter att inspireras av andra kulturer på ett positivt sätt. Eller blir det alltid smärtsamt?
    Personligen tror jag det inte går att komma ifrån gnissel mellan kulturer. De flesta tycker att just DERAS sätt är det rätta. En kultur har ju vuxit fram under lång tid.

Jag tror att idag kommer så mycket nytt och främmande sätt att se på saker in, att människor helt enkelt blir rädda att den kultur som skapat vårt fantastiska land ska försvinna eller i vilket fall urvattnas. 
    Det har inte kommit så stora mängder på en gång förut så de som kommit har mer eller mindre varit tvungna att acceptera svenskt sätt. Nu är fallet inte längre så, nu kan man ta med och till stor del behålla sin egen kultur som flykting/invandrare.
    Och jag tror DET är vad folk oroar sig så mycket över. Integrationen fungerar inte, och folk vet helt enkelt inte vad de ska göra när det svenska sättet att vara på inte alls är det sätt som en del av flyktingar/invandrare vill ha. 
    Alla måste anpassa sig. Det måste byggas ett "vi" för oss alla för att det ska ha skuggan av en chans att fungera.

Behovet att skydda sig själv från det som är främmande växer eftersom det går så pass fort nu.
    Den sävlige svensken har vi väl hört talas om Skynda långsamt och så vidare.

Så hur löser man det? Jag önskar jag visste. Jag tror inte det finns någon enkel lösning på problemet. Kanske ingen lösning alls. Vi alla har ju som sagt även vår individuella familjekultur som styr och ställer för oss personligen.
  • FrozenDream
    johannessssss skrev 2014-09-04 14:24:52 följande:
    nej.
    Jo det är de. Och det är inte fel att de är olika. Vad som är fel dock är att förneka andras kultur.
  • FrozenDream
    johannessssss skrev 2014-09-04 20:46:21 följande:
    jag sa nej.
    Så människofientlig. Jaja, alla kan ju inte förstå värdet i att vara olika
  • FrozenDream
    johannessssss skrev 2014-09-04 23:05:22 följande:

kulturen i tex japan är samma som i sverige. hus som hus. mat som mat. lixom.

Nej det är den inte. Att sverige berikar sig med japansk kultur innebär inte att sveriges kultur blir japansk. Det är förmätet att förminska japans kultur på det sättet. 
  • FrozenDream

Nu ger du mig nya perspektiv Det tackar jag för. Jag har läst igenom vad du säger flera gånger och för mig framstår det som mer och mer logiskt.
    För mig känns det som om du har en stark poäng. Det är nog så att vi har varit alltför undfallande i vad som gäller här. Just precis här gäller detta. Vad som än kommer in är det här grundregeln för svenskt sätt att leva. Det här sättet har fört oss till den här punkten när vi har så öppna hjärtan och har massor av plats. Viker vi av från just den här vägen är situationen en helt annan.
    Jag har inte riktigt insett förut att det faktiskt är många kulturer som kommer in, inte bara EN som måste integreras. Förmodligen korkat av mig men det är svårt att hitta sätt att diskutera saken så jag hoppas du ursäktar mig.
    Du sätter bra ord på det när du säger att det känns som om det är vi som är födda i landet med generationer födda i landet som ska anpassa oss. Det är nog det som inte fungerar i realiteten. Vi har vår kultur, en vi ska vara förbannat stolta över. Den har gett oss möjlighet att hjälpa väldigt många människor. Det är nog inte bra om vi ska ge vika från den för mycket och glömma vårt ursprung som har lett oss till denna punkt när vi står på topp av generositet. Vi är här för att vår kultur har lett oss hit. Influenser från andra kulturer har vi alltid haft men kanske vi måste akta oss lite grann så vi inte förlorar vårt stora hjärta.
    Jag måste fundera lite mer över vad du just sa med det vidgade mitt sätt att se på saker

• FrozenDream
    Aniiee skrev 2014-09-06 21:28:48 följande:
    Och DÄR dog jag av skratt!

Du har aldrig varit utanför sverige ens, va? Och definitivt inte i japan....
    Jag personligen gav upp precis där Så inskränkt trodde jag ingen var i det moderna sverige. Antagligen är han väldigt ung eller, eh, nåt annat.
Svar på tråden Mångkultur, men hur olika är vi egentligen?