• annaba

Barnlös och cancer

Mest ett sätt att ventilera.

Det gör ont. 15 års försök att få barn. Från det att jag var 28.

Dåvarande sambo med så gott som obefintlig spermieproduktion. 3 inseminationer, 6 IVF försök med varierande tekniker. Endast 2 återföringar. Ingen graviditet. Sprucket förhållande, delvis på grund av barnfrågan.

Återupptar processen med nuvarande make efter några års paus. Äggdonation denna gång då åldern hunnit ikapp äggstockarna. En återföring med en graviditet, dock ett fördröjt missfall i vecka 10.

Krasch ner i ännu en av de helveteshål som hänger ihop med att vara bipolär. Elfte gången gillt. Kravlar mig ur hjälpligt. Nytt försök. Ingen graviditet.

I samband med gyn-undersökningar inför sista försöket remitterar gyn vidare för att undersöka ett sår som inte vill läka i underlivet. Elakartade cellförändringar. Operation där hälften av de yttre könsorganen tas bort.

Svar från analys av borttagna delar. Större förändringar än man trott. Uppgraderat till cancer. Nya undersökningar för att hitta eventuell spridning. Ny operation väntar. Hur mycket som behöver tas bort den här gången vet ingen.

Kvar i frys finns 8 fina embryon som väntar på nya försök. När? Är det ens möjligt? Eller är det så här det slutar, barnlös, med make och katter, efter 15 års längtan och vilja.

Tankarna tynger, och maler, och vill inte ge sig; även med att aktivt försöka styra dem till något annat.

Det känns irriterande att läsa om kvinnor som nojar över att inte ha blivit gravida på sex månader. Eller vars största problem är att välja rätt spjälskydd till det kommande barnet. Eller som gnäller över morgonillamående.

Samtidigt förstår jag dem, jag önskar att jag också kunde ha de bekymren, istället för att behöva brottas med det här.

• Svar på tråden Barnlös och cancer
  • Sicilien

Uh, va tråkigt! Hoppas att all cancern går att operera bort! Har ni funderat på andra alternativ ang. Barn ifall det inte blir något biologiskt?

Hoppas att du blir frisk snabbt och mår bättre!

• annaba

Adoption är tyvärr uteslutet på grund av ålder. Även om vi hade åldern rätt så är en cancer ofta stoppande i värdlandet, likaså en kronisk psykisk sjukdom.

Sverige kan förvisso godkänna, men även adoptionslandet måste ge ett ja för att adoptionen ska genomföras.

• Anonym (:()

Vad ledsen jag blir att läsa detta Ts. Jag hoppas innerligt att det blir bra och att du till slut blir gravid.

Ang bli gravid så förstår jag. Har själv försökt i många år men ännu inga barn. Dock 3 förlorade och en äggledare som togs bort i sams veva.

Lycka till <3

• LillaJag06

Stackars dig TS!

Vad säger läkarna då? Kan ni inte försöka igen efter din behandling?

Svar på tråden Barnlös och cancer