• Anonym

Donera?

I bland annat Sverige och Finland har barnet rätt att få reda på vem som är donator när hon/han fyller 18 år. I vissa andra länder tex Lettland och Grekland är donatorn anonym. I och med att det är anonym donator så blir väntetiden på att få hjälp i dessa länderna kortare.

Vi får hjälp med äggdonation utomlands och är väldigt glada att vi får den möjligheten, men utan donator hade vi aldrig kunnat att genomföra detta. Så vi är väldigt glada att det finns medmänniskor som kan tänka sig att donera. Stort tackHjärta. Så om du/ni bestämmer er för detta så kommer någon/några att bli väldigt glada!

Jag tror att man på de flesta ställen får reda på om ägg/sperma har resulterat i ett barn, om man vill veta det. Lycka tillHjärta

• Anonym

Måste bara inflika att ofrivillig barnlöshet är klassat som en sjukdom både i Sverige och av WHO. Dock är det så att i Sverige så ingår utredning och hjälp med behandling i vårdgarantin och där ska man få tid inom tre månader hos sitt landsting. Kan de inte hålla den tiden har man möjlighet att åberopa vårdgarantin och få hjälp i ett annat landsting. Vad gäller donation så är det tillgången till donatorer och landstingens resurser till att utföra dessa behandlingar som styr tiderna. Detta gäller såväl ägg-/spermiedonation såväl som donation av andra organ. Finns det inget att donera så så blir det köer. 

Som jag skrev i förra inlägget hoppas jag att ni som tänker på att donera gör det. Har jag möjligheten i framtiden att göra det så ställer jag gärna upp för jag vet hur det är att vara på andra sidan och behöva ta emot en donation

Svar på tråden Donera?