Jättetack för svaren!
Det känns ju lite som att viljan finns hos både mottagare och donatorer finns men att landstinget indirekt gör det till en ekonomisk fråga. En läkare kan ju bara göra ett visst antal inseminationer per dag. Och den enda dagen i veckan skall alltså stämma med ägglossningen på de kvinnor som är redo att insemineras. I praktiken jobbar kanske därför en läkare inte ens en hel dag med detta. Jag ser framför mig ett stort urverk som börjar vridas bakåt i tiden från inseminationsdagen omgärdad av arbetstider och övertidsregler där människors öden och spontana längtan efter barn hamnar i skym undan. Öden, känslor och vägval blir till kall fakta. Jag visste inte om detta innan och det har verkligen öppnat ögonen på mig.
De som haft turen, däribland jag själv, att ha lätt att få barn behöver aldrig tänka på detta. Och då tycker jag att en utredning där orsaken till barnlösheten utreds är helt rimlig Men att man därefter ska få bli inseminerad eller motsvarande ska göras skyndsamt. Jag menar hur går det till i verkligheten för de som aldrig behöver fundera? Man får helt enkelt växa in i det faktum att man kommer bli förälder. Med landstingets arbetssätt måste ju i princip ett barnlöst par börja i andra änden. Omänskligt. Då förstår jag verkligen varför ni valt utlandet. En annan fråga som nu även dykt upp i mitt huvud är om donerad sperma i exempelvis Stockholm stannar i Stockholm eller om den kan gå till hela Sverige? Råder det brist på donatorer i vissa län i så fall och kan jag då bli skickad till ett visst landsting eller kan jag bara donera i det landsting jag är skriven? Med vänlig hälsning