• Marnor16

Ekonomiskt samarbete

Jag vill veta hur andra skilda föräldrar samarbetar kring det ekonomiska kring barnen. Klädinköp, mobiltelefoner m.m? Jag och mitt ex har helt skilda åsikter. Mitt ex (som tjänar dubbelt så mycket som jag och har halva barnbidraget) vill att jag berättar för honom vad jag vill köpa till barnen, lägger upp en budget för vad tex skorna ska kosta, meddelar när jag ska köpa det och därefter lämnar in ett kvitto som måste godkännas. Därefter kan jag få halva summan. Jag känner mig väldigt låst av det systemet och tycker att vi kan bestämma att jag köper tex gummistövlar och höstjackor medan mitt ex kan köpa höstskor och något mer. Just nu har jag betalat allt till barnen, cykelhjälmar, gummistövlar, kläder, höstjackor, pass, skolresor, fotbollsprylar m.m. När jag ber om pengar säger han att jag inte har pratat med honom om det innan så därför "gills" det inte. Jag är sååå less och känner hur våra tre tjejer kommer i kläm. Hur gör ni andra??? Behöver få höra och få nya tankesätt??
    Tack på förhand!

• Svar på tråden Ekonomiskt samarbete
  • Marnor16

Tack för alla tips om hur ni gör????. I mitt fall är det så att jag köper nästan allt och han säger att han ska köpa men inte gör det och det slutar med att jag köper det för barnens skull. Tex höstjackor, cykelhjälmar, cyklar, klassresor, pass, gummistövlar m.m. Barnen säger själva att mitt ex lägger alla pengar från barnbidrag m.m i sitt företag och att man måste tjata till sig det man behöver. Jag har försökt följa hans system men det fungerar inte heller eftersom han hela tiden säger att jag missat någon deadline eller inte riktigt följt hans system riktigt noggrant. Vi har hållit på med det här i snart över ett år och inget förbättras trots att vi går på familjesamtal via Kommunen. Han lyckas hela tiden förhala betalningar till mig och hitta på nya saker. JAG ÄR bara så himla less på det. Märker att jag blir utnyttjad och vill samtidigt inte sätta barnen i mellan. Funderar på att var och en får köpa det man behöver till barnen så barnen får dubbla uppsättningar av allt. Det skulle jag nog tjäna på i längden och mitt ex skulle bli tvungen att köpa saker till våra tre tonåringar. Blir bara sååå less !

• Marnor16

Det skulle vara utropstecken efter första meningen och inte frågetecken. Sorry!

• Marnor16

Det är precis så jag börjar känna. Mitt ex är omgift och väntar barn med den nya frun och jag är sambo med en fantastisk person som barnen älskar. Det tär på krafterna att tjafsa och jag vill verkligen bara gå vidare i livet framför allt medtanke på att det var mitt ex som var otrogen och ville skiljas. Förstår inte varför man måste tjafsa så mycket. Kanske måste strunta i att samarbete med honom och helt gå vidare.

Svar på tråden Ekonomiskt samarbete