• BioBonus

Ekonomiskt samarbete

Vi har helt delade garderober, och står således för våra egna inköp. Gäller även cyklar, cykelhjälmar, inlines etc.
    Vinterkläder/regnkläder/stövlar köper vi vartannat år. Förvisso kan det mycket väl hända att det även slinker med en extra vinterjacka - inget som då ska delas.

Jag köpte mobiler och abonnemang för jag vill kunna få tag på dem. Inget vi delar. Pappan köpte laptops som de får ta med sig fram och tillbaka - inget jag behövde betala.

Aktiviteter delas på om man varit överens om aktiviteten i förväg. Och är således den enda utgiften, förutom barnomsorg, som vi delar.

Tycker det låter som en bra idé att ni är överens om kostnaden i förväg. Barnens pappa har en förmåga att köpa mycket dyrare märkeskläder än vad jag gör (och han har råd, vilket jag inte har) så skulle han komma och kräva mig på halva den summan skulle jag blåneka.

• BioBonus
    Marnor16 skrev 2014-08-29 15:40:57 följande:

Tack för alla tips om hur ni gör????. I mitt fall är det så att jag köper nästan allt och han säger att han ska köpa men inte gör det och det slutar med att jag köper det för barnens skull. Tex höstjackor, cykelhjälmar, cyklar, klassresor, pass, gummistövlar m.m. Barnen säger själva att mitt ex lägger alla pengar från barnbidrag m.m i sitt företag och att man måste tjata till sig det man behöver. Jag har försökt följa hans system men det fungerar inte heller eftersom han hela tiden säger att jag missat någon deadline eller inte riktigt följt hans system riktigt noggrant. Vi har hållit på med det här i snart över ett år och inget förbättras trots att vi går på familjesamtal via Kommunen. Han lyckas hela tiden förhala betalningar till mig och hitta på nya saker. JAG ÄR bara så himla less på det. Märker att jag blir utnyttjad och vill samtidigt inte sätta barnen i mellan. Funderar på att var och en får köpa det man behöver till barnen så barnen får dubbla uppsättningar av allt. Det skulle jag nog tjäna på i längden och mitt ex skulle bli tvungen att köpa saker till våra tre tonåringar. Blir bara sååå less !

Ibland är det enklast att bara bryta ett samarbete som ändå inte fungerar istället för att gång på gång försöka få till det. För sinnesron om inte annat.... 
  • BioBonus
    Marnor16 skrev 2014-08-29 15:48:05 följande:

Det är precis så jag börjar känna. Mitt ex är omgift och väntar barn med den nya frun och jag är sambo med en fantastisk person som barnen älskar. Det tär på krafterna att tjafsa och jag vill verkligen bara gå vidare i livet framför allt medtanke på att det var mitt ex som var otrogen och ville skiljas. Förstår inte varför man måste tjafsa så mycket. Kanske måste strunta i att samarbete med honom och helt gå vidare.

Det tycker jag. Ta ett djupt andetag, lämna det bakom dig och gå vidare. Man får inse att man inte kan förändra andra. Bara sig själv.
    Lycka till.
Svar på tråden Ekonomiskt samarbete