• Brumma

Min sambo får inte hämta på skolan för mitt ex (mamman)

DJÄVULENS HÖGRA HAND skrev 2014-08-31 07:16:54 följande:

En sak är vad lagen säger och en sak är vad förnuftet där ett samvete borde vara närvarande. Jag tycker ts gör fel om denne kör över den andra föräldern, det är barn ni skaffat tillsammans och nyckeln till framgång är att kompromissa och vara lyhörd, det kommer kanske en dag när det är omvändt och då är det inte så roligt att bli själv överkörd, försök lösa så det passar båda inte bara dig, det är barn som är era och för deras bästa så måste ett gott samarbete fungerar då det rör sig om många år ni måste ha med varandra att göra. Tycker vuxna människor borde begripa bättre än vad man läser av vissa här, sitter och hetsar när det är barn som kommer i kläm om ts lyssnar på er och bara kör på med sitt race!

Ta dig en riktigt funderare du ts!

Så du menar att man bara för att man har barn ihop skall rätta sig efter helt vansinniga påhitt? Som dessutom gör det sämre för barnen det är meningen att man skall sätta främst...

Det är inte att "köra över" ngn när man släpper in en ny "på riktigt" i vardagen - speciellt inte när denna nya hjälper till att underlätta för barnet - det är att bygga sitt liv OCH barnets på bästa möjliga sätt. Det TS ex försöker göra är däremot att försvåra TS OCH barnens liv...
  • Brumma
    Lindsey Egot the only one skrev 2014-08-31 10:16:21 följande:
    Alla bara tänker på de vuxna. Barnet då?

Barnet kanske har det bättre på fritids med sina kompisar än att åka hem med en icke förälder och kanske leka själv i sitt rum. Jag har svårt att se att den nya skulle vara en lektant dessa timmarna innan föräldern kommer hem.
    Varför har du det? Man KAN ha skitkul med barn som inte är ens egna... Även om du kanske inte har det....

Jag o bonus hade det som roligast utan pappa när hon var liten - då blev det speciellt o "bara vi".
  • Brumma
    DJÄVULENS HÖGRA HAND skrev 2014-08-31 19:35:27 följande:
    Hur är det med läsförståelsen?

Jag säger såhär, ber mitt ex om att inte min nya ska hämta respekterar jag det, en annan gång så kanske det är något jag inte riktigt känner mig bekväm med eller ungarna och helt plötsligt så kan vi prata om saker och hon gör samma tillbaka. Fjanta runt ni och håll strikt får ni se hur långt ni kommer, dom enda som far illa och kommer i kläm är ungarna!
    Läsförståelsen är alldeles utmärkt tack. Hur är det med din?

Det mamman gör är inget annat än att just sätta barnet i kläm. Ngn som beter sig illa och kräver att bli åtlydd för att personen ifråga gör barnet illa (för det är ju vad hon gör om hon visar barnet att ngn som barnet vill umgås med inte duger) bör inte bli "åtlydd". Då visar man att beteendet är ok vilket det inte är.

Att komma fram till saker i samförstånd och "ge och ta" är en helt annan sak än att "kräva" utan rimlig anledning.
  • Brumma
    Anonym (?) skrev 2014-08-31 19:52:36 följande:
    Du kanske respekterar det för att det inte spelar dig någon större roll om din nya hämtar barnen eller inte. För en annan familj är det kanske mycket viktigare att den nya kan få hämta då och då. Kanske det är viktigt för barnen? Kanske föräldern jobbar kväll och fritids har stängt? Kanske de har sina helt egna anledningar till detta där exet inte skall lägga sig i.
    Jag förstår din tankegång, men beroende på hur rimligt kravet från exet är och beroende på hur viktigt det är att saker genomförs som den nya familjen tänkt så kan man kanske inte alltid gå varandra till mötes. DET kanske gör att barnen hamnar i kläm.
    Tack. Du förklarade mkt bättre än jag :D
  • Brumma
    Zoja skrev 2014-08-31 19:59:43 följande:
    Det står ingenstans att TS har varit otrogen. Det står att han lämnade henne för en annan och det behöver inte vara samma sak som att vara otrogen.

TS och hans partner (ja, partner. Inte "saken") är sambo, alltså har både han, barnet och den nya kvinnan bott tillsammans. Så vad är problemet? 
    Jo det gör det faktiskt. I TS senaste inlägg..

Förövrigt håller jag helt med dig :)
  • Brumma
    Anonym (***) skrev 2014-08-31 20:45:47 följande:
    Jo ts har ju skrivit vilken *piiip* han är.
    Att han var otrogen innebär inte att han är en dålig pappa - eller ens en särskilt dålig människa. I DETTA avseende gjorde han jäkligt fel - han borde ha gjort slut redan innan och allra senast innan han gick i säng med tjejen han blev kär i. Men människor KAN faktiskt vara fullt normala BRA människor trots att de varit otrogna en gång i tiden. Och som sagt, det gör honom inte till en sämre förälder...
  • Brumma
    DJÄVULENS HÖGRA HAND skrev 2014-08-31 20:53:46 följande:
    Än bättre fråga mamman hon ställer säkert upp om inte så kanske det finns ett läge där hon blir mer öppen.
    Nej, det är inte i alla lägen bättre. Speciellt inte om barnet faktiskt mår bra av att tillbringa lite egentid med den nya.
  • Brumma
    DJÄVULENS HÖGRA HAND skrev 2014-08-31 20:53:46 följande:
    Än bättre fråga mamman hon ställer säkert upp om inte så kanske det finns ett läge där hon blir mer öppen.
    En till kommentar på den förresten..

Hur kan du vara säker på att mamman ens KAN hämta? TS sambo slutar tidigare än vad TS gör - vad är det som säger att hon inte slutar tidigare än mamman också?
  • Brumma
    DJÄVULENS HÖGRA HAND skrev 2014-08-31 20:55:19 följande:
    Du skrev att det kanske inte spelar mig någon roll och det var det du fick svar på!
    Då ÄR det alltså ok att göra annorlunda om man är i en annan situation än dig?
  • Brumma
    DJÄVULENS HÖGRA HAND skrev 2014-08-31 21:07:49 följande:
    Ja nu var vi här igen med läsförståelsen. I texten du refererar till står det "om inte" med det menas det att hon mycket väl inte KAN!
    Jorå. Men om hon nu inte kan... Då är det ok att gå emot hennes önskan?
  • Brumma
    DJÄVULENS HÖGRA HAND skrev 2014-08-31 21:10:06 följande:
    Nej hela världen kretsar bara runt mig och alla måste göra som mig! Vad tror du själv?
    Varför behovet att bli otrevlig?

Vad jag tror? Jag utgår från vad du skriver (och ja, jag läser) och du har ännu inte skrivit att det är ok om man väljer att göra annorlunda än dig. Det är inte bara jag som ställt frågan till dig.

Men du kanske missar att läsa?
  • Brumma
    DJÄVULENS HÖGRA HAND skrev 2014-08-31 21:27:45 följande:
    Nog kan man ha andra åsikter och påvisa utan att det för den delen är otrevlig?

Då jag inte har bestämmanderätt för annat än mig och dom som jag är förmyndare över så tycker jag svaret ligger väldigt enkelt för sig.

Vad andra gör är vad dom gör det till själva, något man kan ta lärdom av är att det blir aldrig fred med att kriga vidare. Om det är okej? Självklart är de det!
    Självklart kan man ha olika åsikter utan att vara otrevlig. Just därför undrade varför du hade behov av att var otrevlig i dina svar till mig.

Vad bra - då utgår jag från att TS har rätt att välja att hans sambo hämtar och att du förstår att han gör vad som är bäst för deras familj :)

Men - om du nu är ok med att folk väljer själva - varför fråga i diskussionen ovan om hot föreligger tex? Om det är ok att man själv bestämmer vad som är bäst så är ju det irrelevant, eller?
  • Brumma
    Anonym (***) skrev 2014-08-31 21:44:18 följande:
    Som ts själv skriver så var han självisk o då är man inte en bra pappa eller människa.
    Man kan vara en superbra pappa OCH vara självisk angående sitt kärleksliv. Det är två skilda saker.

Det är ruttet gjort mot mamman, men TS var inte otrogen mot barnet - han är fortfarande barnets pappa och antagligen lika bra som innan. Om inte bättre nu när han (förhoppningsvis) är lycklig.

Men vi tycker inte lika gällande detta och lär aldrig göra det heller.

Om du anser att alla otrogna per automatik även är dåliga föräldrar så får du naturligtvis tycka det. Hur många föräldrar det rör sig om är ju svårt att säga eftersom siffrorna skiljer sig beroende på var undersökningarna är gjorda men ca en av fyra verkar vara återkommande. Det är ju skrämmande isåfall - att en av fyra föräldrar är en dålig förälder för alltid pga otroheten. Oavsett hur bra förälder man är i övrigt..
Svar på tråden Min sambo får inte hämta på skolan för mitt ex (mamman)