• ventilera mera

Min sambo får inte hämta på skolan för mitt ex (mamman)

Skolan - eller ditt ex - snackar skit, om du ursäktar. Du kan ju fråga dem vad de tänker göra om du tex hamnar på sjukhus, ditt ex är bortrest och barnen behöver hämtas. Ska de sova på fritids då?

Jag har haft samma situation på mitt jobb - ett fritids - och där fick föräldrarna varsin lapp. Mamman var vansinnig men kunde inget göra.

• ventilera mera
    Anonym (Tänk till) skrev 2014-08-30 00:26:48 följande:
    Jag förstår det. Jag måste få fråga om du har varit i exets situation? Innan man uttalar sig bör man ju ha gått i den personens skor, sägs det.

Exet har nog redan tagit sig i alla tänkbara kragar. Hon har fått bygga upp sitt liv efter nya premisser, premisser som hon inte själv har valt.

Jag anser att TS är okänslig. Han var otrogen och han lämnade sitt ex på ett osnyggt sätt. Hans ex hade inget val. Det var inte i samförstånd som de skildes. Rimligtvis känner hans ex en stark avsky mot hans nya och vill inte att hon ska få egentid med barnet. Jag tycker TS visar brist på insikt, respekt och empati mot exet. Hon är ju trots allt hans barns mor. Varför inte ta hänsyn till hennes känslor? Hon vill så klart sitt barns bästa, hon också. Varför inser inte TS att hon har farit illa på grund av hans agerande och att detta kan gå utöver barnet?

Jag tycker TS är okänslig.
    JAG har varit i exets situation. Jag blev lämnad. Jag insåg också att den kvinna som mitt ex nu har en relation med har funnits med i bilden ända sen jag var gravid med min äldste son. Ja precis. Min ÄLDSTE son. Han är sju år nu, och har en lillebror som är fyra. Jag har ALL anledning att vara bitter som FAN över de fem åren (Eller mer? Jag vet inte ens när han började gå bakom min rygg.) innan skilsmässan.

Och nu "halvbor" de tillsammans. De gånger jag har hämtat barnen under sommaren har hon varit där. När sonen var sjuk vid hämtningen förstod jag att det var hon som varit hemma med honom under helgen medan pappan varit tvungen att jobba. Hon informerade om vad han fått för medicin och vad han ätit. 

Jag VET att de hade en relation medan jag var GRAVID för första gången. De hade det förmodligen hela tiden medan jag var gravid andra gången med, OCH när vi två månader efter yngste sonens födelse gifte oss.

Och vet du vad? Jag skiter i det. För jag har GÅTT VIDARE. Jag tycker synd om henne, för även om hon gav sig in i en relation med en gift man så är det HAN som har det största ansvaret och medan jag var lyckligt ovetande så levde mannen hon älskade familjeliv med någon annan. Det måste ha varit helt ofantligt knäckande för henne.

Dessutom så tycker mina barn om henne. Och säger de "*Lisa* är snäll och vi gillar henne." så räcker det alldeles utmärkt för mig. Jag har konstaterat att hon är en ansvarskännande och sympatisk människa och en tillgång i mina barns liv. Alltså skulle jag inte ens komma på tanken att hindra henne om hon vill hämta barnen, eller ta vabben om det nu är så att hon är beredd att göra det. Jag vet att mitt ex reser i jobbet ibland, och är det bara hon hemma med barnen då - lysande! Det kan inte bli bättre.

Ts är fan i mig inte okänslig, det är du som har en rutten syn på ansvar och vill göra din man oskyldig för att du ska slippa fundera över varför du stannat hos honom. Kvinnan i fråga må ha varit målmedveten och beräknande, men din man är, oavsett hur oerfaren han är eller har varit, en vuxen människa som ska kunna ta ansvar över sina handlingar.
  • ventilera mera
    Brumma skrev 2014-08-30 10:36:40 följande:
    Bättre att vara på fritids än hos en familjemedlem? Jorå...

O i vissa trådar klagas det på att barnen känner sig bortvalda för att de får sitta på fritis när bonusmamma är hemma. Men det såklart - här sätter man ju inte barnen främst utan den stackars mamman.

Fy tycker jag - att se till sitt eget ego istället för ens barns bästa!
    Exakt! Ofantligt fascinerande det där. Vill de hämta så får de inte och gör de det inte så får de fan för det. 
  • ventilera mera
    Anonym (Tänk till) skrev 2014-08-30 12:59:23 följande:
    Man är inte lycklig när man blir bedragen och lämnad. Exet har inte tagit TS svek med en klackspark.
    Nej, det gjorde inte heller jag efter min mans svek. Ett svek som pågick i minst fem ÅR. Jag säger inte att det är jag som råkat ut för det värsta och borde få mest sympati osv osv... MEN. Det finns ett stort MEN här.

Jag tänker på mina barn. Jag sätter mina barns mående först.
    Mår de bra av att jag bestämmer mig för att deras pappas sambo inte ska få underlätta deras liv? Mår de bra av att jag går omkring och hatar henne?
    Mår jag bra av att hata någon? Tillför det NÅGOT annat i mitt liv än en massa jävla bitterhet?
    Mår mina BARN bra av att jag är en bitter surhagga som mår dåligt och inte kan släppa en oförätt som ligger år bakåt i tiden?

Jag tror inte ens du kan svara ja på den frågan.
  • ventilera mera
    Brumma skrev 2014-08-30 11:30:14 följande:
    Vill bara säga att det är underbart att läsa om ngn som sätter sina barn främst och går visare istället för att fastna i bitterheten. 

Eloge till dig för det!
    Tack.

Jag tillbringade alltför lång tid som bonusmamma åt mina barns storasyster för att INTE kunna göra allt för att underlätta för personen som är villig att kliva in som en vuxen förebild i mina barns liv. Jag hade det svårt på grund av den mammans bitterhet, men så här i efterhand har jag ju insett att mitt ex inte bara ljög om EN sak utan det mesta. Hon hade all anledning att vara bitter, det kan jag hålla med om - även om jag valde att hantera min situation på ett annat sätt. 

Jag är helt enkelt bara glad över att vara av med honom. Flört

Aha... nu fattar jag varför man blir anonym ibland. Glömmer man markera säger de inte till längre, man blir alltså "automat-anonym".
  • ventilera mera
    Anonym (Tänk till) skrev 2014-08-30 13:23:51 följande:
    Ditt ex bar sig under lång tid åt som en skitstövel mot er båda. Jag beklagar djupt det du har tvingats gå igenom. Min man gjorde det under några månader. Han beskriver själv att han kände sig totalt förvirrad, förstod sig inte på sig själv. Typisk förälskelse! Då kan man inte tänka klart. Som tur ät gick det över och han såg mera nyktert på tillvaron. Han har också som sagt gått i terapi efter otrohetsaffären, och vi gick tillsammans i parterapi.

Jag ville ha min familj och var beredd att kämpa för den. Jag lyckades också.
    Ja det gjorde han, men det är inte det som är frågan här. Det jag vänder mig emot i ditt resonemang är att du väljer att lägga allt ansvar på TS och hans sambo medan du fråntar din man allt ansvar. Han kände sig förvirrad och förstod sig inte på sig själv skriver du, men det ändrar inte det faktum att han är en vuxen person som borde ha tänkt till innan han gav sig in i något sånt.

Det man också får tänka på som vuxen är att man alltid ALLTID har ett ansvar för sina barn. Och det ansvaret innebär INTE att göra livet surt för sitt ex, motarbeta de som försöker göra bra saker för barnen och grotta ner sig i sin bitterhet. Gör man det, eller fastnar i en sådan spiral som bara gör saker värre, då har man ett ANSVAR att ta sig ur den. Klarar man det inte själv så får man be om hjälp. 
    Vill man sitta där och vara en bitterf***a resten av livet, be my guest, men det ska INTE gå ut över ens barn.
  • ventilera mera
    Ess skrev 2014-08-30 14:25:10 följande:
    Ett ex som beter sig som ts ex gör, behöver varken va sviken eller lämnad. Dom kan mycket väl spela över ändå, kanske blev det inte riktigt som dom så vackert tänkt sig innan.
    Nej, det FINNS ju faktiskt människor som ställer till det på pin kiv. Jag har själv haft många och långa diskussioner med en - numera fd - vän som på fullt allvar säger "Hon ska fan inte tro att hon ska ta MIN plats i MIN familj!" om den tjej som hennes ex träffat. En tjej som inte ens bodde i stan då de skildes, utan träffade honom tre år senare. Och då är det inte ens han som lämnat, utan HON, och det för att hon träffade en ny. Hon vill inte heller ha tillbaka sitt ex, hon vill bara att han inte ska "ersätta henne".
  • ventilera mera
    Anonym skrev 2014-08-30 20:45:10 följande:
    Vadå? Såna regler har de här där jag bor med. De skulle aldrig låta barnen gå med någon vars namn inte står med på listan över personer som får hämta barnet.
    Fast det är ju en helt annan sak. Det detta handlar om är att det finns två föräldrar som båda är vårdnadshavare och mamman och förskolan tror att hon kan diktera villkoren för vilka som får hämta även den vecka barnet bor hos sin pappa. Förskolan kräver alltså att mamman också ska godkänna att pappans sambo får stå med på listan och hämta, vilket hon vägrar.
    Varken mamman eller förskolan har alltså rätten att kräva nåt sånt.
Svar på tråden Min sambo får inte hämta på skolan för mitt ex (mamman)