• Påven Johanna

Min sambo får inte hämta på skolan för mitt ex (mamman)

Ja, sådant där är ju fjantigt och dåligt uppträdande av ditt ex. Men du kanske ska se det från den positiva sidan? Din nuvarande och väldigt nya relation kommer kanske att i längden må bra av att ni inte använder henne för att underlätta hämtning, lämning, övrig skötsel av barnet? Det är många kvinnor som gärna tar på sig den sortens uppgifter i den nya familjen men det verkar vara bara ett litet fåtal som senare när nyförälskelse och annat lagt sig då fortfarande tycker att det är okej.

Visst hade det varit skönt för barnet att komma hem tidigare men om du varit ensamstående så hade ju möjligheten inte funnits med mindre än att du själv ändrade arbetstider eller skaffade barnflicka snarare än nytt förhållande.

Men med detta sagt så har jag svårt att tro att ditt ex kan förbjuda dig att själv välja vilka personer som får hämta er dotter på din tid. 

• Påven Johanna
    BioBonus skrev 2014-08-29 09:59:05 följande:
    Hur kan en relation som måste ha pågått åtminstone sen förra hösten räknas som en "väldigt ny relation"? 

TS: Nej, hon kan inte förbjuda din sambo att hämta ditt barn. Lika lite som hon kan förbjuda att din mamma eller någon annan. Så länge de inte är en uppenbar fara för barnet. Vem som ska hämta på fritis är inte något båda vårdnadshavarna behöver vara överens om. Vill hon inte skriva under så lämna in lappen och tala om för personalen varför hon vägrar, men att du hoppas att hon väljer att skriva på så småningom. Meddela exet att du har lämnat in lappen och talat med personalen.
    Ja, jag tänkte i skenet av vad "Juha" berättar om starten? Han lämnade barnets mamma för den kvinna han har nu, mamman var upprörd och ville hämnas på alla möjliga sätt de första månaderna vilket fick mig att tro att en del tid ägnades åt skadekontroll och kanske inte direkt hopflyttning med introduktion av barnet. Men jag kan förstås ha fel, det har hänt förr och det kommer att hända igen. 

Rent generellt så tycker jag iofs att både män och kvinnor förefaller ha för bråttom just med den typen av saker som "Juha" skriver om här. Jag, som själv lever i en nyfamilj sedan åtskilliga år tillbaka och som valt att ha en nära relation till barnen och en extramammaroll, kan trots det se riskerna med att kvinnor av kärlek och smekmånadskänslor för fort kastar sig in i ett för stort ansvar och att männen av kärlek, nyförälskelse och lättnad över att det verkar fungera så himla bra är för snabba med att släppa för mycket till kvinnorna. Det tycks mig som om det för många så småningom blir en stor stötesten i förhållandet. En risk värd att plocka upp i ljuset och i alla fall ha i beaktande kanske?
  • Påven Johanna
    Juha skrev 2014-08-29 17:11:26 följande:

Uppdatering: Pratade med förskolan men de visste inte riktigt men jag bad iallafall om en egen lapp som jag kan fylla i och som gäller för mina veckor så skulle personalen kolla med rektor. Mamman var nyss här och tog fram lappen och vilel att jag skulle fylla i och skriva under men jag sa att jag hade en egen lapp för mina veckor. Hennes svar: "Då ringer jag polisen! Det är vårdnadshavaren som bestämmer". Men vi har ju som sagt gemensam vårdnad men hon är skriven hos mamman. 

Så ser det ut nu. Får veta mer på måndag.

Herregud, vilka galna människor det finns. Förvånad
    Men låt henne ringa polisen, hon lär framstå som en idiot i deras ögon också. 
  • Påven Johanna
    Juha skrev 2014-08-29 17:25:56 följande:

Fick ett sms nu att hon pratat med skolan och att de sa att ingen förutom vi föräldrar får hämta utan bådas underskrift. Då antar jag att det måste drivas vidare om jag ska få rätt.

Nej. Antingen ljuger ditt ex eller så tror skolan att de har rätt medan de i själva verket har fel. Ring skolverket och överbevisa både ex och skola. 
  • Påven Johanna

17:29, generösa öppettider för tokiga kvinnor tydligen.

• Påven Johanna
    Anonym (b) skrev 2014-08-29 17:32:56 följande:
    Det är väl inget ovanligt att fritids är öppet kl 17:30?
    Nej, men tidigare idag så visste de inte vad som gällde, så jag utgick från att hon i sådana fall måste ha talat med någon annan - exempelvis rektor - och de brukar enligt mina erfarenheter inte vara anträffbara så här dags. Jag tror att hon bluffar faktiskt.
Svar på tråden Min sambo får inte hämta på skolan för mitt ex (mamman)