• lillablomma

Träna cxworx och annan magträning med diastas

Hej,
    Har fött barn för sex veckor sedan och tycker det verkar som att jag har diastas av raka magmusklerna fast jag känner mig osäker. Har provat att ligga ner och lutat upp överkroppen lite för att känna om jag får in mer än två fingrar. Egentligen tycker jag att det känns som det inte är mer än två fingrar, men magen är så degig att det är svårt att veta. Vid plankövningar, armhävningar och dylikt så är dock den där "tunnel"utbuktningen där på mitten av magen. Inte jättestor men ändå där. Jag tränar i nuläget enligt mammamage appen samt steg 1 enligt olga rönnbergs bok, men känner mig osäker med om det är oki att träna armhävningar o planka och även om det är ok att träna sådan gruppträning som cxworx (core) med en eventuell diastas? Har inte varit på efterkontroll än och planerar att vänta med ex cxworx tills efter den, men verkar inte som barnmorskan kan kontrollera diastasen eller veta vilka övningar som är lämpliga. Inte heller instruktören verkar ha tillräcklig koll. Så för magdelningens skull - är det säkert med cxworx eller måste jag avstå från den träningen? Finns det chans att jag får ihop magmusklerna igen?

• Svar på tråden Träna cxworx och annan magträning med diastas
  • Träningsexpert Elmina

Hej

Cxworx körs i ett väldigt högt tempo vilket gör det svårt att ha kontroll på de inre magmusklerna och jag skulle rekommendera dig till att vänta ett tag. Fortsätt med mammamage appen och vänta ett tag till med armhävningar och plankan tills du kommit längre fram i appen.

Få mer träningstips: www.facebook.com/Foraldrafitness
Svar på tråden Träna cxworx och annan magträning med diastas