• Moolie

Vi som äntligen blivit gravida i augusti 2014

Hej!

Plussade för två dagar sedan. Har ganska så konstant värk i äggstockarna... Kan inte vara i trädgården längre... Och det gör mig ledsen... Jag behöver annat att tänka på... Förra graviditeten slutade i missfall i v10. Inget hjärtljud i V8...

Gravidappen säger att jag är gravid i v4. Och det borde väl stämma...

Jag vågar inte vara glad för min graviditet... Jag vågar inte vara ledsen för ett misslyckande heller... Jag kan inte ignorera alla gravidsymptom jag känner heller... Och nu sitter jag här och lipar... Löjlig jag är... Kaos...

Förlåt för deppigt inlägg...

Grattis till er alla!!

• Moolie
    Kakan1976 skrev 2014-09-06 20:31:35 följande:

Nu har jag börjat blöda på riktigt. Inte jättemycket ännu men färskt mörkrött blod. Hoppas att det finns en annan förklaring än missfall men det känns inget vidare hoppfullt nu.

Åh nej! :((
    maya02 skrev 2014-09-06 20:16:46 följande:

Grattis Moolie!!!

Förstår verkligen dina tankar! Känner precis likadant! Lipat hur mycket som helst och är så jävla rädd för missfall!! Satt å lästa massa trådar om missfall och det kändes inte som att någon graviditet slutade lycklig.. Men häromdagen bestämde jag mig för att jag är gravid till motsatsen är bevisad.. Å har bara läst om lyckade graviditeter osv.. Känns mycket bättre nu, men jag tror fortfarande ibland att jag bara inbillat mig allt. Måste gå å titta på mitt graviditetstest hela tiden.. Men nu har jag valt att vara lycklig för mitt plus, fast det är svårt stundtals.. Är ju totalt livrädd egentligen. Men jag kommer bli precis lika ledsen om jag får missfall även om jag oroat mig hela tiden som om jag är glad över det.. Så då kan jag lika gärna välja det senare. Nån klok människa har nångång sagt att man ska inte gå på samma begravningar två gånger..

Kram på dig iaf! Önskar dig all lycka!

Nä, det är ju sant... Men jag vågar inte hoppas något innan vi får vårt hjärtljud... Fram tills dess vill jag varken hoppas eller känna mig tröstlös... Det får gå som det går. Förra gången blev jag HELT förkrossad... Jag känner mig alltid SUPER gravid DIREKT. Och jag gick runt i min lilla bubbla. Jag var gravid och jävligt lycklig!! Men sen kom vi till ultraljudet... Hela vår värld rasade samman... Det var OMÖJLIGT att jobba resten av veckan... Vi bara låg och höll om varandra och väntade på vad som komma skulle... Aldrig mått så dåligt... :((

Jag är bara i v3+6 nu (enligt appen). Så det ÄR faktiskt för tidigt för MIG att få bli sådär överdrivet glad... Givetvis ska alla andra få vara det! Säger jag INGENTING om! Absolut inte! Men jag vågar inte riskera något... :(

Tänker på dig kakan1976!!
  • Moolie
    ankilarsson32 skrev 2014-09-07 20:29:40 följande:

Och där kom första spyan! Konstigt men känns lite bra också.

Vet inte om jag ska skratta eller gråta! :P
  • Moolie
    Kakan1976 skrev 2014-09-08 14:09:34 följande:

Ringde Sahlgrenska och de tror att det är ett missfall men jag får inget UL för det är för tidigt att se nåt. Jag ska vänta en vecka och ta gravtest. Känns otroligt jobbigt att inte få besked på riktigt men utgår ifrån att det är kört.

Fy! :((
  • Moolie
    Orka skrev 2014-09-08 18:07:02 följande:

Hej tjejer. Jag är 30 år och har äntligen blivit gravid efter tre års försök,ett ivf och nu andra FET. BF 5 maj. Just nu vecka 5 +5. Vi är oförklarligt barnlösa. Men nu hoppas jag så klart på att tiden som barnlös har nått sin ände.

Jag sänder en tanke till dig Kakan. Och er som oroar er. Själv oroar jag mig inte så mycket men är ändå inte så glad som jag trott. Jag misstänker att graviditetshormonerna gör mig lite deppig.

Jag testade med billiga analoga tester från den dagen min mens borde ha kommit. Varje morgon var det neg. Jag blev ledsen men ju längre tiden gick desto mer symtom fick jag. Så provade jag med cb fem dagar efter bim, och då ????.

Vi har bestämt oss att redan börja planera för bebisen. Jag tror det hjälper ett känna glädje och våga tro att det kommer gå bra.

Jag hade en nidationsblödning två dagar efter insättningen (5 dagars blastocyst) men sen inget.

Hormonerna kommer och går. Ibland känns inget, ibland ömma bröst, illamående, trötthet, hunger, huvudvärk, spänningar i livmodern.

Jag känner mig nästan döende av alla symptom... Så olika det kan vara! :) Döende är ju lite att ta i... Men inte med mycket! ;)

Jag har suttit och planerat hemma idag och igår när jag varit placerad i horisontellt läge... Kollat utgifter och inkomster, vad man har rätt till i bidrag, räknat semestern, tittat på barnvagnen vi såg ut sist, föräldrapenningstillägg, FP. Fick fram att vi kan vara hemma i runt 25 månader! :) Underbart!!
  • Moolie
    ankilarsson32 skrev 2014-09-09 12:12:19 följande:

6 dagar till VUL....nån som har nåt tips på hur man överlever väntan? Förutom att göra grav test i tid och otid...

Titta på ultraljudsfilmer på youtube! ;) Så fördrev jag tiden sist i alla fall! :P
  • Moolie
    Kakan1976 skrev 2014-09-11 16:33:46 följande:

Läste nu att gravidhormonerna kan vara kvar i kroppen i flera veckor efter missfall. Enl. Sahlgrenska ska jag ju ta gravtest på tisdag för att kontrollera om det verkligen var ett missfall eller inte. Det är knappt 1,5 veckor efter missfallet. Tänk om det visar ett plus fast jag ändå inte är gravid? Hur ska jag orka det? Fan vad det här suger.

Vi råkade ut för en missed abortion i våras... Fostret hade slutat växa i V8. När vi var i V 10 fick vi veta det. Efter ytterligare två veckor kom allt ut. Efter ytterligare en vecka så åkte jag in akut och fick skrapas och sövas. Efter ytterligare två veckor, då visade inte stickan plus längre...

Så jag vet precis hur det känns...!
  • Moolie
    Kakan1976 skrev 2014-09-11 18:01:01 följande:

Låter helt fruktansvärt. Men du blev gravid på första försöket efter missfallet igen?

Ja, vi blev gravida igen. Direkt! :) FET har större chans än ET! :D
  • Moolie
    Kakan1976 skrev 2014-09-11 21:49:34 följande:

Härligt! Men det verkar vara lite olika statistik på det. Och jag blev gravid på ET, inte FET. Dock testar fler ET än FET. Får inte så många bra ägg att vi fått frysa mer än ett ägg vid ett tillfälle.

Tänk på att de också har olika många odlingsdagar. Vi fick tillbaka ett 5dagars!

Och den statistiken jag hittade sa 52-56%. Men någon måste ju vara de där 48-44% som INTE gick...! Tyvärr... ET är ju runt 25%-33%....! Så nog har man aningens bättre chans! :)
  • Moolie

Här går det bra. Mår illa som tusan och måste äta hela tiden. Har köpt låg-kalori-glass så jag kan ta en skopa då och då... Har lyckats kämpa mig ner från 94kg till 92 kg. Ett halvt kg på en månad. För att vara gravid tycker jag att det är riktigt bra! :) tog 1,5 kg precis innan åtförandet.

Så här tuffar det lilla tåget på som vanligt! :)

• Moolie
    Orka skrev 2014-09-24 12:23:47 följande:

Moolie, jag känner igen mig. Jag är trött, illamående och hungrig ofta. Men jag är mest sugen på protein och fett, typ ägg med majonäs, eller makrill med tomatsås. Även glass sitter fint såklart. Men jag försöker undvika för mycket sötsaker. Min svärmor berättade om att hon hade ätit för mycket sött under en av sina graviditeter och att hon fick socker i urinen, vilket inte var bra. Så jag tänker att jag ska försöka äta nyttigt och fortsätta träna. Och dricka massa vatten.

Det är dock lättare sagt än gjort dock. Jag har jättemycket sug efter mat, och tröttheten och illamåendet gör det svårt att orka med träning. Jag kommer att gå upp en hel del så länge detta håller i sig.

Det är som ett antiklimax, att vänta på att illamåendet ska gå över. För jag vill ju inte att det slutar nu redan, då skulle jag bli jätteorolig. Samtidigt vore det hemskt skönt att slippa det.

Vi var hos barnmoskar förra veckan och den 9:e oktober ska vi på VUL. Jag ser fram emot det. Jag tror inte jag kommer fatta att jag är gravid förrän jag får det svart på vitt på en skärm.

Anki, jag vågar inte göra gravtest nu. Jag har slängt alla mina teststickor eftersom jag blev så förbannad när de gav mig felaktigt negativt resultat. Gör du dem för att intala dig själv att du verkligen är gravid, eller för att du är orolig?

Jag är inte sugen ALLS! :( Jag vill bara springa och spy... Men det är inte som kräksjukan, får man ut det så går det över... Är lite less på detta... Men vill inte klaga heller... Jag är ju gravid och gravida får inte klaga... :((
  • Moolie
    Orka skrev 2014-09-24 17:40:40 följande:

Moolir, är det ditt mål att gå ner i vikt även under graviditeten, eller har det bara blivit så eftersom du mår illa och spyr?

Har du blivit rekommenderad att gå ner i vikt, nu när du är gravid? Jag trodde inte det var lämpligt med bantning under graviditet.

Jag har också alltid tänkt att jag inte ska klaga. Graviditet är ju det jag väntat på och varit avundsjuk på andra för i hela tre års tid. Men det ÄR faktiskt riktigt jobbigt och hormonerna låter mig inte vara glad och njuta som jag hade velat. Jag hoppas på bättring framöver.

Anki, jobbigt med småblödningar! Förstår att du är orolig. Här har det inte kommit en droppe sen strax efter införandet. Det tror jag kan ha varit nidblödning, alternativt någon restblödning från den hårdhänta hanteringen i gynstolen.

Nä, har inte blivit rekommenderad det och eftersträvar inte det heller direkt. Äter hälsosamt och i rätt mängd. :) Så absolut inget skadligt. Med tanke på min vikt äter jag fel och för mycket! ;) Vilket är absolut ohälsosamt för bebisen! :)

Jo, mina hormoner gör mig nedstämd... Försöker hålla gott mod och tänka att det går över...!
  • Moolie
    Mamly1983 skrev 2014-09-25 19:14:14 följande:

Jag var på vul nu 5+0 då såg man en tjock slemhinna och två gulsäckar (tror jag det heter) alltså såg han att vi väntar tvillingar!

Vet inte när man beräknas se hjärtat? Ska på vul 6+0 igen.. Tror ni man kan se hjärtat ticka då?

Hur kommer det sig att ni får så täta?

Runt v7 ser man hjärtljud. :)
  • Moolie
    Mamly1983 skrev 2014-09-25 20:18:44 följande:

Mitt är via hormonbehandlingar, ville först kolla så jag inte blivit överstimulerad och se så allt såg bra ut.

Varit på två vul. Det senaste såg han två gulsäckar ev tre.. Så han ville hålla extra koll på mig.

Aha! Vårt förra var stimulerat men vi fick inga extra ultraljud... Det var ju lite fuskigt! :P
  • Moolie
    Lokattis skrev 2014-10-01 18:05:58 följande:

Hej på er!

Jag plussade idag (v4+2) efter mitt andra ET. Efter ett FET i våras blev jag också gravid men det hela slutade i MA i v12 i början av juni. Mindre roligt, speciellt som min mamma dog sista april. Ingen bra vår för mig med andra ord.

MEN, nu är det nytt plus och nya tag som gäller.

Hur går det för er alla?

OTroligt tuff vår för oss också...

Vi har vårt första UL på fredag... Känner mig inte sådär jätte pepp... Varit hemma hela veckan pga lite psykiska problem med hela ivf-karusellen... Men upp till bevis...
  • Moolie
    Orka skrev 2014-10-02 12:32:53 följande:

Oj Lokkattis, vad tufft med din mammas bortgång och missfall samtidigt! Otroligt starkt av dig att gå vidare med nya försök!

Ja oroar mig egentligen inte så mycket för missfall. Men samtidigt så har jag nog inte vågat erkänna för mig själv att jag är gravid heller. Inte förrän jag varit på VUL nästa vecka. Nu när jag hör så mycket om missfall känns det orimligt att inte jag också ska drabbas också. Jag kanske borde sluta läsa så mycket på familjeliv .

Har ni andra börjat fundera över fosterdiagnostik? Man kan ju gå igenom någon sån där grundlig ultraljudsundersökning i vecka 18. Jag ville gärna göra det förut, men nu är jag mer skeptisk. Det känns på något sätt fel att göra abort om det skulle visa sig vara något konstigt. Och i så fall finns det väl ingen vits med kollen heller, eller?

I mitt landsting är KUB gratis i alla åldrar. Så vi kommer göra ett. :)
  • Moolie
    Orka skrev 2014-10-02 17:06:40 följande:

Hej!

Nej jag menade nog rutinultraljudet faktiskt. Det man gör i vecka 18. Även där kan man väl se om det finns missbildningar, eller risk för missbildningar?

Vi fick ju information hos barnmorskan om fosterdiagnostik, men jag fattar fortfarande inte så mycket. Min man är i allmänhet skeptisk och tror hela tiden att fosterdiagnostik är detsamma som fostervattenprov. Och det vill han inte att jag ska göra, för han hörde någon professor uttala sig på radion om att det är jättehög risk för missfall (hmm.. är 1 % jättestor risk? Det är ju vad de anger i informationen runt fostervattenprov i alla fall). Så det känns inte som någon idé att försöka diskutera det med honom. Det spelar ingen roll hur mycket jag försöker förklara. Dessutom fattar jag inte själv.

Jag är 30 år, då kanske man inte brukar göra KUB? Måste jag säga till för att få göra det? Måste jag ligga på och boka en tid? Just nu känns det inte som om jag vill göra KUB heller. Men samtidigt är det väl bättre att göra KUB först, om man sen tänker göra rutinultraljud. Om man nu tänker göra abort på grund av misbildningar är det väl bättre att veta så tidigt som möjligt.

Jag får nog ta och ringa barnmorskan och få det hela förklarat en gång till.

Det här med eventuell abort känns ju så sjukt avlägset nu när vi ÄNTLIGEN lyckats få till en graviditet, vår allra första.

Man kanske kan se det som att man INTE får en ÖVERRASKNING när barnet föds. :)

Jag hade absolut fått en chock och reagerat negativt om det kommit som en överraskning. Min man vill göra abort och jag är 51/49 att jag vill göra abort efter ett fostervattenprov. Skulle aldrig göra en abort utan att ha gjort alla test man kan. Detta är ju ändå högst önskade graviditeter...

Jag vet inte från vilken ålder man gör det? 32 kanske?
  • Moolie
    Lokattis skrev 2014-10-09 18:04:56 följande:

Hur går det för er tjejer? Jag är på v. 5+3 idag och tiden sniglar sig verkligen fram... Mår lite illa i stort sett hela tiden och är jättetrött. Molvärk av och till.

Jag är i V8+5 och mår apa... Åkte och köpte postafen på Apoteket och kan äta utan att tvinga i mig maten nu. Hoppas det hjälper länge nog! Hade gjort nästan vad som helst för att kunna äta en rejäl frukost!!
  • Moolie

Ja orken finns inte... Jag fuskade med träningen denna veckan... Mina bonustjejer brukar vara duktiga på att tjata iväg mig...! ;)

Svar på tråden Vi som äntligen blivit gravida i augusti 2014